Huvudmeny

Stup Vrsac

Startat av Niclas Rosenius, 25 februari 2009, 08:32:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

Denna Serbien-reggade Cityliner stod och lastade på CT 28/9 -08 när jag var och besökte staden.

Denna typ av Cityliner finns inte nåt ex i Sverige. Bussen är en N1116/3HL Cityliner dvs 13,7 meter.

Har för mig att Herr Gelin fotat denna buss tidigare men då reggad i Tjeckien.

//Niclas

Nico

Trevliga bilder överlag. Att den kanske fastnat på bild för med andra reg.skyltar kär inte heller helt otroligt. Min gissning är att någon från Vršac (som ligger i nordöstra Serbien, i Vojvodina och relativt nära rumänska gränsen) helt enkelt köpt bussen beggad och sedan fortsatt att köra med t.ex. tjeckiska skyltar så länge det har gått. Då Vršac är en håla (min åsikt) med drygt 35 000 invånare så saknas nog direkt underlag för utlandstrafik.Troligen går väl istället vagnen relativt stadigt på rutten Beograd <=> Novi Sad <=> olika större europeiska städer i norr.

Handeln med begagnade fordon är ganska omfattande på hela Västra Balkan och procedurerna för att inregistrera dem är i de allra flesta fall ännu mera omfattande. I princip inget går att göra via posten eller över telefon utan bara att registrera/avregistrera en personbil kräver normalt ett personligt besök på huvudpolisstationen i den kommun man är skriven i och när samtliga procedurer är uppfyllda, stämplar fixade, småpåvar smickrade osv. så har det ofta tagit ett par timmar. Kan föreställa mig att det är ännu mer byråkrati när det gäller tunga fordon, oavsett då om det är en firma eller om det är en privatperson som äger fordonet. Möjligen att det är lite lättare för firmorna då de oftast 'vet direkt' (och har råd) vem de ska 'prata med' i dessa ärenden.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niclas Rosenius

Citat från: Nico skrivet 25 februari 2009, 09:57:38 AM
Trevliga bilder överlag. Att den kanske fastnat på bild för med andra reg.skyltar kär inte heller helt otroligt. Min gissning är att någon från Vršac (som ligger i nordöstra Serbien, i Vojvodina och relativt nära rumänska gränsen) helt enkelt köpt bussen beggad och sedan fortsatt att köra med t.ex. tjeckiska skyltar så länge det har gått. Då Vršac är en håla (min åsikt) med drygt 35 000 invånare så saknas nog direkt underlag för utlandstrafik.Troligen går väl istället vagnen relativt stadigt på rutten Beograd <=> Novi Sad <=> olika större europeiska städer i norr.

Handeln med begagnade fordon är ganska omfattande på hela Västra Balkan och procedurerna för att inregistrera dem är i de allra flesta fall ännu mera omfattande. I princip inget går att göra via posten eller över telefon utan bara att registrera/avregistrera en personbil kräver normalt ett personligt besök på huvudpolisstationen i den kommun man är skriven i och när samtliga procedurer är uppfyllda, stämplar fixade, småpåvar smickrade osv. så har det ofta tagit ett par timmar. Kan föreställa mig att det är ännu mer byråkrati när det gäller tunga fordon, oavsett då om det är en firma eller om det är en privatperson som äger fordonet. Möjligen att det är lite lättare för firmorna då de oftast 'vet direkt' (och har råd) vem de ska 'prata med' i dessa ärenden.

Denna buss är levererad ny till Tjeckien i alla fall enligt min Neoplan-lista.

//Niclas

Nico

Säger inte emot det, men troligen är bussen i så fall troligen inköpt begagnad i Tjeckien av ett serbiskt företag som då som sagt fortsatt att köra med de tjeckiska skyltarna ett bra tag till eller tills det inte gick att låta bli att regga den med serbiska skyltar.

Min pappa hade (eller rättare sagt vi har fortfarande bilen kvar som sommartransport) en 88:ans Volvo 244 som rullade med svenska registreringsskyltar säkert fram till sent 1990-tal innan vi bekymrade oss om att omregga den i Serbien. Största fördelen (då den var registrerad med BG för Beograd/Belgrad) var att man slapp bli tutad på direkt i trafiken.  :D  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Frippe Fribas

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 25 februari 2009, 08:32:47 AM
   Denna Serbien-reggade Cityliner stod och lastade på CT 28/9 -08 när jag var och besökte staden.

Denna typ av Cityliner finns inte nåt ex i Sverige. Bussen är en N1116/3HL Cityliner dvs 13,7 meter.

Har för mig att Herr Gelin fotat denna buss tidigare men då reggad i Tjeckien.

//Niclas
Jo, det känns bekant, jag får gräva i hårddisken hemma vid tillfälle.
//Fredrik

Niclas Rosenius

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 februari 2009, 05:56:01 AM
Jo, det känns bekant, jag får gräva i hårddisken hemma vid tillfälle.
//Fredrik

Har för mig att det var den du fotade nere vid Hornsbergsdepån.

//Niclas

Frippe Fribas

Kan vara, tror dock att det var en Space, men skall kolla som sagt.
//Fredrik

Niclas Rosenius

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 februari 2009, 08:55:11 AM
Kan vara, tror dock att det var en Space, men skall kolla som sagt.
//Fredrik

Spännande. Vi får se vem som kommer ihåg bäst  ;)

//Niclas

Frippe Fribas

Jag förmodar att det är dessa bilder du syftar på:

Som bonus passar jag på att lägga ut två bilder på en av deras äldre bussar också:

Jag hittar inga bilder på någon Cityliner i deras ägo, så där får jag gratulera till fångsten!
//Fredrik

Niclas Rosenius

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 28 februari 2009, 13:14:36 PM
Jag förmodar att det är dessa bilder du syftar på:

Jag hittar inga bilder på någon Cityliner i deras ägo, så där får jag gratulera till fångsten!
//Fredrik

Japp, det var denna som jag tänkte på. Du hade bättre minne när det gällde vilken modell det var  ;)

Tackar för bilderna.

//Niclas

michael k

CitatStörsta fördelen (då den var registrerad med BG för Beograd/Belgrad) var att man slapp bli tutad på direkt i trafiken.  Cheesy  Med glimten i ögat (blinkande)

va tutas det söderut? ;D ;D ;D ;D

fö är de som kör åt stup fortfarande svenska serber?

Nico

Citat från: michael k skrivet 02 mars 2009, 20:28:09 PM
va tutas det söderut???????????????????????

fö är de som kör åt stup fortfarande svenska serber?

Nja, du var det inte riktigt det jag syftade på och det här är även OT med risk för urspårning. Den korta förklaringen är dock i många länder (var väl även så i Sverige på den tiden länsbokstäverna fanns kvar) så tutas det ofta gärna och friskt på fordon som tydligt inte är hemmahörande i området.

Alltså är en bil t.ex. reggad någon annanstans än i Belgrad, Rom, Aten, Madrid osv. så tutar respektive stads förare gärna glatt och villigt på dessa stackare. Antingen det då sker i syfte att hålla dem vakna eller om det bara är för att j***as lite med utbölingarna kan man klura på...  ;)

Alfred E. Neuman