Ultrahistoria: 1980 års tidtabell

Startat av Ersa, 24 februari 2009, 21:33:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

51 st förköpsställen! Ett rekord i en så liten stad? Idag har staden växt och antalet förköpsställen är nere på 3 st...

Översiktskarta. Hela Ersboda med dagens 10 000 invånare är knappt påbörjat här.

Nordvästra stan. Inte helt olik 2009 förutom ändhållplatsen vid Umedalens sjukhus samt vissa hållplatsnamn

-Namnet "Terminalen" vid dagens hpl Nydala hade jag aldrig hört förr. Dock har jag sett kartor på hur denna korsning hade en stor vändplats där det idag står vita hus.
-Rådjursvägen var även det en återvändsgränd.
-Notera att norra änden av Kolbäcksvägen anslöt till E4:an vid den gamla Ersbodavägen som jag fotade av i ett tidigare hundpromenadinlägg. Idag har man byggt Norrmejerier och fängelset delvid över denna väg.
-Hållplatsfickorna Bofinksvägen och Trastvägen är idag parkeringsplatser, och ingen buss går på denna vägdel idag.
-Blå vägen gick här på Öst på stan längs dagens "Östermalmsgatan". Att idag köra alla Holmsunds- och Sävarbussar på Östermalmsgatan torde leda till revolt. ;)

Inga stora ändringar mot idag, så när som på ändhpl ute på Böleäng.

En linje på Sofiehem, som dagens 84. "Bowaters" är idag "Strömpilen" och hpl Sågställargränd trafikeras inte idag.
Saknas gör även tunneln på Täftevägen då "tunnelbacken" bestod av en uppförsbacke ovan jord.

I nästa inlägg i denna tråd kommer alla tidtabeller på rad.

Ersa

JDS

60+30-minuterstrafiken på linje 1 på helgerna förefaller att vara ett egendomligt upplägg, vad var finessen med den egentligen?

Karsten

Citat från: JDS skrivet 24 februari 2009, 21:48:13 PM
60+30-minuterstrafiken på linje 1 på helgerna förefaller att vara ett egendomligt upplägg, vad var finessen med den egentligen?

Om man i stället skulle köra 45-minuterstrafik skulle det ju inte få plats på samma tidtabellsblad. Papper är dyrt.

Kan det vara så att det är någon form av samtrafik i Centrum mellan de olika linjerna? Det är även ett uppehåll i trafiken på helgerna vid 18-tiden, varför det? Är det kanske ett enkelt sätt att få ihop matraster för förarna?

bussgrabben

Mycket intressant! Det tackar jag för!

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 24 februari 2009, 21:57:41 PM
Om man i stället skulle köra 45-minuterstrafik skulle det ju inte få plats på samma tidtabellsblad. Papper är dyrt.

Kan det vara så att det är någon form av samtrafik i Centrum mellan de olika linjerna? Det är även ett uppehåll i trafiken på helgerna vid 18-tiden, varför det? Är det kanske ett enkelt sätt att få ihop matraster för förarna?

Välkomna att spekulera fritt. Inga körspecar finns kvar vad jag vet, så jag kan inte ge er några rätta svar.
Det är intressant är att ytterst få 7:or från Västerlätt mot Vasaplan inte fortsatte som 7:or vidare efter Vasaplan, mot Carlshöjd. Från Carlshöjd verkar dock nästan varenda 7:a vara genomgående och fortsätta ut till bussgaraget på Västerslätt.

Citat från: bussgrabben skrivet 24 februari 2009, 21:58:12 PM
Mycket intressant! Det tackar jag för!

En kul grej är att kolla upp adresserna till försäljningsställena på Eniros kart/utsiktsbilder. Detta för att se vad som finns på dessa adresser idag, då nästan vartenda firmanamn har ändrats eller försvunnit idag. Vissa ställen är för mig helt okända som t.ex. att Konsum fanns både på Döbelns plan, Marieberg, samt vid "Terminalen" på Mariehemsvägen 21, där det idag står helt andra hus på denna adress. "Carlshems kiosk" verkar ha legat i samma byggnad som Carlshemskyrkan. "Kaffestugan" i Umedalen har jag iaf hört talas om några ggr.

yngrot

"Föraren växlar högst 10kr"    "buss nr 2 stannar inte en gång till på hpl"  så låter det inte nuförtiden... alla bussar skall stanna längst fram vilket ju inte gör resan så särskilt snabbt.. :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 25 februari 2009, 12:37:53 PM
"buss nr 2 stannar inte en gång till på hpl"  så låter det inte nuförtiden... alla bussar skall stanna längst fram vilket ju inte gör resan så särskilt snabbt.. :P

Det är dock en regel som fortfarande tillämpas på orten. Åtminstone sommartid när hållplatserna inte omges av meterhöga snödrivor. Numera står det inget om rutinen i tidtabellen, vilket gör att en del "sovande" och/eller nyinflyttade resenärer blir ifrånåkta. Det måste vara den enda regel man har här i stan som medverkar till att snabba upp trafiken något.

Citat från: yngrot skrivet 25 februari 2009, 12:37:53 PM
"Föraren växlar högst 10kr"

"Undvik 500-lappar" är den enda uppmaningen idag, vilket Connex själva satte upp i fordonen. Bussresenärerna är vana att kunna betala med 10-15 st enkronor eller en 100-lapp, och blir ofta förnärmade och ibland även irriterade om föraren har svårt att acceptera småmynt, eller om denne inte kan växla höga sedlar. Det värsta en förare kan göra är att ge tillbaka en massa småmynt i växel till en resenär, ty det är inte alls samma sak som när samme resenär betalar en 20-kronorsbiljett med 15 st enkronor och 10 st 50-öringar... ::) De senaste månaderna har kontantbetalandet (och framförallt småmynt) ökat kraftigt. Behöver jag påtala att kontantstoppet den 1 juni antagligen kommer att bli en smärre chock för de resenärer som alltid köper kontanta enkelbiljetter?

Sundås

Linje 5: "TAXIBIL", kördes linjen vissa turer med taxi? ;)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Karsten

Citat från: Sundås skrivet 25 februari 2009, 23:14:51 PM
Linje 5: "TAXIBIL", kördes linjen vissa turer med taxi? ;)

Ja, tydligen kördes turen 6:10 på söndagar med taxi.

Jona

Här tänkte man ju fråga saker första gången jag lästa tråden men om jag somnat eller glömt bort det, det har jag glömt.

Ser jag rätt, linje 6 var den en ringlinje på den där tiden? Så man t.ex kunde åka säg Haga - NUS via antingen Marieberg/hem och eller Vasaplan?

/Jona
MVH Filosofen Jona

latmasken

Linje 5 Ers-Vpl Restid 18-20 minuter.
Det var bättre förr! Nu tar det 35-40 minuter. Utvecklingen går bakåt!