Adelsöresa och Arrivabussar

Startat av Tommy E, 24 februari 2009, 20:40:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy E

Idag tog jag en tur med 312:an till Adelsö, samt spanade lite efter Arrivabussar. Vid Tappström stötte jag på utbildningsbussen 4822.

Sedan klev jag på 312:an som kördes med Swebus 4519.

Här väntar vi på färjan vid Sjöängen...

...och som synes är min buss förföljd av den nämnda utbildningsbussen!

Tydligen hade man linjeutbildning på 312:an just då.

Här kommer färjan.

På Adelsö åkte min buss motsolsvarv, medan utbildningsbussen körde medsols.
Här är utsikt vid hållplatsen Stora Dalby på norra Adelsö.

På södra delen av ön mötte vi utbildningsbussen igen.

Ett tag senare var det dags att ta färjan tillbaka...

...men först en (tyvärr inte helt perfekt) bild på bussen.

Här har jag klivit av i Tappström igen och tog en till bild i flykten.

Därefter gick jag utmed garageområdet. Här är Swebus 5500 som hade skyltningen kvar från sin morgontur.

En enda Arrivabuss hittade jag, nämligen Omnilinken till vänster. Det var ganska dåliga fotovinklar som erbjöds.

Ur en annan vinkel ser man tydligt att det var Arriva 7002.

Här står den bland de andra bussarna.

Och så en lite närmare zoomning.

Det var allt för denna gång!
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Cero

Hur kommer det sig att Arriva kör så mycket linjeutbildning? Jag trodde att de i huvudsak tog över befintlig personal.

Karsten

Citat från: Cero skrivet 24 februari 2009, 21:45:30 PM
Hur kommer det sig att Arriva kör så mycket linjeutbildning? Jag trodde att de i huvudsak tog över befintlig personal.

Hur mycket kör de då? Det kanske är så att det nyanställs en del förare inför övertagandet, vissa Swebusförare väljer kanske att stanna kvar hos Swebus. Eller så är det administrativ personal som lär sig linjerna.

Nico

Det här är enbart spekulationer från min sida, men jag vill nog i så fall ha det till det senare. Dvs. att det primärt är administrativ personal som tränas upp, men även det känns dock lite konstigt då väl inget annat övertagande väl har krävt så mycket ny personal (vare sig förare eller på driften) att denna inte kunde skolas in efter övertagandet?

Så många förare och lägre tjänstemän kan knappast Swebus ta med sig och de flesta lär väl även gärna vilja behålla de anställningar de har så själv finner jag denna relativt omfattande linjeutbildning en aning märklig.  ???
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico

Visserligen, men hur många nya förare kan man egentligen behöva för Mälaröarna respektive Sigtuna/Väsby? De allra flesta som redan kör torde väl följa med över från Swebus till Arriva?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HB

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 februari 2009, 10:37:17 AM
Gissar att man haft "kort om folk" redan tidigare samtidigt som en del timanställda kan försvinna.

Vid varje skifte av entreprenör så uppstår ett behov av att utbilda nya då några kanske väljer att sluta helt medan andra flyttar över till andra garage. Dock är det så att lejonparten av förarna brukar bli kvar. Sedan kan ju även de olika tjänstepaketen "dra" olika mycket personal beroende på hur man fördelar produktionen mellan garagen samt hur effektiva de olika tjänstepaketen är.