Huvudmeny

EPS-låda

Startat av Frasse, 25 juli 2007, 13:59:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frasse

Har haft några tillfällen att köra med växellåda av typen "tiptronic" (d v s man växlar genom att trampa ur och därefter föra spaken framåt eller bakåt för upp- resp nedväxling).

Hur vanlig är den här lösningen? Varför väljer man den framför en helmanuell eller helautomatisk växellåda?

/PF, novis

Trier

Det är väl egentligen motsatsen till en tiptronic-låda som du beskriver =)

En tiptroniclåda är egentligen en vanlig automatlåda där du har möjlighet att påverka vilken växel som ska läggas i, lådan har dock alltid sista tjing och kan således "vägra" att lägga in en växel som är helt fel. Någon koppling finns inte. Tiptroniclådor tror jag bara finns på personbilar.

På en AVS-låda, som jag tror att det är du kört, så finns det en kopplingspedal och automatiken föreslår en växel som läggs i när du trampar ner kopplingen. Även här har du möjlighet att välja vilken växel som ska läggas, något som är bra när man vill hoppa mellan växlarna.

AVS-lådan återfinns väl framförallt på turistbussar med 7 och 8-växlade lådor.

Jag vet inte riktigt när de första AVS-lådorna kom, det kanske någon annan vet, men i början av 90-talet så fanns de iaf. Jag skulle gissa på att de togs fram för att busstillverkarna ville erbjuda något lyxigare än en vanlig slaglåda och ännu inte klarade av att konstruera en automatisk låda med koppling. Att ha en klassisk automatlåda ger för stora överföringsförluster och sen vet jag inte hur stora vikter de klarar av.

Jag har inte haft nöjet att prova på vare sig Volvos eller Scanias senaste automatlådor med koppling, men Setras senaste variant har jagt kört en hel del (de som sitter i bl a S431DT'n) och jag är inte helt imponerad...

Utan att skryta så kan jag säga att jag själv växlar komfortablare och snabbare med en AVS-låda än vad de
helautomatiska gör. (Nu skröt jag visst ändå   ;D)

MVH

//Mr T

Frasse

Nja, vi kan kalla det AVS om du vill... Men jag känner inte igen hela din beskrivning. Lådan gav mig inga förslag på växel, utan det var "manuell" upp- eller nedväxling med ett eller flera steg som gällde. Det gick definitivt att lägga i fel växel ;-)

Båda lådorna jag har provat satt i turistbussar från Mercedes.

/PF

Trier

Jaha, nej då är det ju inte AVS du kört. AVS är nog tillverkaren ZF's namn på sin modell.

Jag har kört en Space med Scanialina och där satt en sån låda som jag tror du pratat om. En liten spak vid sidan av stolen, ungefär lika stor som en tumme, som man vickade åt sidorna konstigt nog. Bättre med framåt och bakåt tycker jag.

Många varianter finns det! =)

//Mr T

Frasse

Okidoki. Hur som helst - såg den här lösningen så sent som i lördags, i en Mercedes Tourismo... (parkerad vid Fredriksdalsteatern i Helsinborg).

/PF

NZZ

Den växellådan du beskriver är en GPS låda.DEn fanns i Mercedes 303,404 och
Tourismo.Den är 6 växlad i Bussar och 8 växlad i lastbilar på MB.
De första kom redan 1986 jag körde första resan med en sådan låda juni 1986.
Jag tycker det är en mycket bra låda,men man får aldrig stressa eller tvinga i
växlarna.
NZZ.

Frasse

Citat från: NZZ skrivet 31 juli 2007, 02:19:22 AM
Den växellådan du beskriver är en GPS låda.DEn fanns i Mercedes 303,404 och
Tourismo.Den är 6 växlad i Bussar och 8 växlad i lastbilar på MB.
De första kom redan 1986 jag körde första resan med en sådan låda juni 1986.
Jag tycker det är en mycket bra låda,men man får aldrig stressa eller tvinga i
växlarna.
NZZ.

Äntligen klarhet  :)

Håller med om att lådan inte är särskilt "stresstålig", den vill gärna lägga sig i neutralläge när man i själva verket bara vill växla ner ett par steg. Men man vänjer sig...

/PF

Clabbe

Mercedes halvautomatiklåda heter EPS.

/ Claes (som e lite petig idag)

NZZ

Helt rätt den heter EPS för snabb på tangenterna.
Volvo och Scania har  liknande lådor som sitter i förarstolen men dom har normala växelläge med spaken.
Ps.Man skall vara petig!!

Frasse

Citat från: NZZ skrivet 31 juli 2007, 10:01:10 AM
Helt rätt den heter EPS för snabb på tangenterna.
Volvo och Scania har  liknande lådor som sitter i förarstolen men dom har normala växelläge med spaken.
Ps.Man skall vara petig!!

Man kan med andra ord ha både EPS och GPS i samma vagn!  ;)

/PF