Helt ny modell av ledbuss från Scania...

Startat av Kramtomaten, 23 februari 2009, 18:30:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kramtomaten

... var detta för några år sedan då vi var där på studiebesök och fick provköra!  :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kramtomaten skrivet 23 februari 2009, 18:30:09 PM
... var detta för några år sedan då vi var där på studiebesök och fick provköra!  :)

Denna finns numera hos PTS Transport och det var den bussen som gick i provtrafiken mellan Nynäshamn och Cityterminalen i november 2008.

Zella

Är det sådana bussar som ska trafikera sträckan... kommer dom bussarna iså fall vara i SL lack.

Kramtomaten

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 februari 2009, 19:46:38 PM
Denna finns numera hos PTS Transport och det var den bussen som gick i provtrafiken mellan Nynäshamn och Cityterminalen i november 2008.

Stämmer, står allt som oftast i Västerhaninge tycker jag o väntar på att få något att göra...  :)

Danne B.

Mötte den där på 73:an nu ikväll, om jag inte såg helt fel...

//Danne

Fredrik Klint

En skillnad i utseende mellan denna prototyp(?) och övriga OmniLink II (facelift) torde vara dörrarna. De sista Omni av generation 1 fick ju "glasdörrar" medan äldre vagnar, inklusive denna, har lite plåt längst ner.

Matte

Citat från: Kramtomaten skrivet 23 februari 2009, 21:36:41 PM
Stämmer, står allt som oftast i Västerhaninge tycker jag o väntar på att få något att göra...  :)

Jo den brukar oftast ses i Västerhaninge. Dock tycker jag den kör rätt ofta linje 35 mellan Västerhaninge - Nynäshamn. Lika som ni på Traveller också gör.
Den bussen har nog dragit in bra med pengar till ägaren då jag tycker den är ute och kör varje dygn mellan 06-01 på linje 35.

Kramtomaten

Citat från: Matte skrivet 24 februari 2009, 17:16:43 PM
Jo den brukar oftast ses i Västerhaninge. Dock tycker jag den kör rätt ofta linje 35 mellan Västerhaninge - Nynäshamn. Lika som ni på Traveller också gör.
Den bussen har nog dragit in bra med pengar till ägaren då jag tycker den är ute och kör varje dygn mellan 06-01 på linje 35.

Ja, den kanske rullar mer än jag tror.  :)   De ggr jag ser den så är det just stillastående, i Västerhaninge där jag bor.

Matte

Citat från: Kramtomaten skrivet 24 februari 2009, 17:36:37 PM
Ja, den kanske rullar mer än jag tror.  :)   De ggr jag ser den så är det just stillastående, i Västerhaninge där jag bor.

Ja då kanske vi sitter vägg i vägg och skriver till varandra då jag också bor i VH (Eller Västerhaninge som det heter från folk som inte är från orten) ... Sen har jag 90% av min arbetstid på linjer i Västerhaninge.

Nico

Citat från: Kramtomaten skrivet 23 februari 2009, 18:30:09 PM

Var faktiskt ute och körde en Omni av denna version i trafik för första gången i går. Började passet 14:22 med att rulla ut 3741 som är just av denna typ ned till Spånga där jag ställde upp den och letade upp den vagn som jag istället skulle ha. Visade sig vara 2792 vilket är en pålitlig careta som jag känner tidigare även om den både skakade och skallrade ordentligt på Veoliatiden. Numera är den betydligt bättre och tillfixad och jag gled runt med den ett par timmar på linje 517 och sedan 155.

Fick sedan i mig en ordentligt sushi på Brommaplan innan jag gled hem med vagnen till Råsta vid 19:50. Hämtade en bil samt en akterseglad kollega och vi brakade iväg till Sollentuna där kollegan kom i tid och jag istället tog över 3734 (systervagn till 3741). Nu fick jag chansen att testa lite mera noggrant då jag skulle köra dubbelvarv på linje 514.

Med facit i hand så måste jag nog ändå säga att detta inte riktigt är min vagn, men det kan bero på att jag är 191 cm lång. Bakväggen verkar i alla fall ha flyttats fram en aning alternativt att den nya stolen kräver mer plats än i de som fanns i förra Omni-versionen. I alla fall kan jag inte ha den så långt bak som jag vill för då går den inte att snurra. Drar jag fram den så slår jag istället i höger knä i dörrknappspanelen.

Displayen för backkameran sitter (vilket nämnts i andra inlägg) helt fel. Nämligen högt upp i taket ovanför förarplats. För att se i den måste man böja huvudet bakåt en bra bit vilket medför att man har absolut noll koll i speglar eller sidofönster och ska jag vara ärlig så blev jag ganska desorienterad av detta. Sen har vagnen en del hyss för sig och i sig är den inte helt optimal för förorts/ytterstadstrafik. Att lämna en hållplats eller för den delen när man svänger ut på t.ex. E18 och försöker att accelerera upp i 70 km/h är förenat med viss tidsåtgång som inte uppskattas av övrig trafik. Utväxlingen, och även motorn för den delen, är nog mer anpassad för stadstrafik.

I grund kan man nog sammanfatta det hela med att det inte är några dåliga vagnar i sig, men de kräver lite handpåläggning och sedan kan man nog även fråga sig om SL (som väl är de som ligger bakom beställningen av vagnarna) har brytt sig om att kika på trafikmiljöerna där de är tänkta att användas.

Just my two cents worth...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Kramtomaten

Citat från: Matte skrivet 24 februari 2009, 18:12:56 PM
Ja då kanske vi sitter vägg i vägg och skriver till varandra då jag också bor i VH (Eller Västerhaninge som det heter från folk som inte är från orten) ... Sen har jag 90% av min arbetstid på linjer i Västerhaninge.

Vägg-i-vägg är jag SÄKER på att vi inte är just nu eftersom jag sitter i Tänndalen hela veckan!  ;)
Annars bor jag i Ribby, ganska nära tidsregleringen vid återvinningsstationen...

Cero

Citat från: Nico skrivet 25 februari 2009, 10:21:00 AM
I grund kan man nog sammanfatta det hela med att det inte är några dåliga vagnar i sig, men de kräver lite handpåläggning och sedan kan man nog även fråga sig om SL (som väl är de som ligger bakom beställningen av vagnarna) har brytt sig om att kika på trafikmiljöerna där de är tänkta att användas.

Tycker själv att dessa vagnar är trevliga att åka i som passagerare och de flesta förare ser ut att trivas rätt bra bakom ratten. Lite mer kraft i baken kanske dock inte skulle skada ibland. Beträffande anpassningen av fordon till trafikmiljöernas olika karaktär kan jag hålla med dig, men jag antar att upphandlingar och s.k. effektiviseringar sätter vissa krokben här. Man vill ju kunna lägga omloppen så effektivt som möjligt vilket förhindrar låsning av vissa vagntyper till vissa linjer och detta gör ju att det blir tokigt ibland. Just Råsta torde väl vara ett av de värst drabbade garagen med allt från ren stadskörning (Stockholms innerstad, Sundbyberg, Solna) till förortstrafik, ibland på gränsen till landsväg. Råsta skulle väl egentligen kräva två separata vagnflottor för att anpassa fordonsparken till verkligheten. Antar att det är lättare att få bättre anpassning av fordonen i områden som exempelvis innerstaden, Söderort, Bromma, Norrtälje, Ekerö och Nacka/Värmdö.

Matte

Citat från: Kramtomaten skrivet 25 februari 2009, 22:25:49 PM
Vägg-i-vägg är jag SÄKER på att vi inte är just nu eftersom jag sitter i Tänndalen hela veckan!  ;)
Annars bor jag i Ribby, ganska nära tidsregleringen vid återvinningsstationen...

Jo men jag menade mer att det va nära efter som vi båda bor i Västerhaninge. Sedan tänkte jag inte på att du va ute på abb körning i fjällen.
Ja det är hyffsat nära till Ribby för mig. Själv bor jag nära hpl Rådjursvägen på linje 832.