Det där låter ju nästan för bra för att vara sant, men det är verkligen någonting jag skulle värdera högre än priskrig. En mack med 50 öre dyrare bensin hade jag helt klart tankat på om de haft en dylik service.
Fast du kunde nog inte ens på den tiden räkna med att få lastbilens vindrutor putsade.
Men för privatbilen: ja, det vore nog värt de 25 kronor extra en tankning skulle kosta om den servicen hölls. I dag får man vara glad om det någonstans finns vatten och skrapa så att man själv kan göra ren rutan. Ofta är skrapan helt utsliten och vattnet så smutsigt att det bara blir värre om man använder det.
Vilket bensinbolag blir först?
I dag får man ju inte hjälp ens om man ber om det. Det är ju inte medfött hur man tankar och för den som inte gör det så ofta kan det vara lite besvärligt. Men ber man om hjälp i kassan får man i bästa fall ett obegripligt råd. Att någon skulle följa med ut är inte att tänka på.
Jag minns en gång i Kalmar när jag fått bränslestopp på bilen (en hyrbil med felaktig bränslemätare). Jag lyckades vagga bilen så att jag fick såpass mycket soppa att gå fram att jag kunde ta mig till närmaste Uno X-mack. Den fungerade inte. Jag gick in på bilfirman bredvid och förklarade situationen. Jag fick låna en bil av dem och en bensindunkt för att åka till en Statoil-mack och tanka. När jag återvände var jag förstås full av tacksamhet men kunde inte låta bli att anmärka: "Vore det inte enklare om ni såg till att macken var lagad". Svaret blev lite förvånande: "Vi har inget som helst med macken att göra". Och tur var väl det för hade det varit så hade jag nog inte fått någon hjälp där.