Huvudmeny

Kallt i Jönköping

Startat av Jens, 20 februari 2009, 20:52:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jens

Enligt vad som skrivs i den här artikeln kan Arriva i Jönköping snart få på sig att ordna andra bussar än dom importerade Danskarna eftersom man inte får ordning på varmhållningen. Nån som vet om det är så olika specifikationer på en dansk buss att det inte skulle gå att lösa - eller är det bara otur med enskilda exemplar? Att åka med som passagerare så går dom ju faktiskt förhållandevis bekvämt. Ska man gissa på en varm uniformsjacka till Stockholm också nästa höst om en del av bussarna dit är av samma modell?

http://www.jnytt.se/nyhet/21820/tidspress-hos-arriva--maste-skaffa-nya-bussar

Mattias Andersson

Detta är väl något av dem största problemen som både förare och passagerare
haft i åratal.
Tycker det blir bara värre o värre.
Nya som gamla bussar.
Jag åkte själv en av GS nya MAN bussar hem ikväll (600 nånting).
Det va förvisso hyfsat varmt,men måste dessa värmefläktar föra sånt dj-la väsen ???

Kan tilläggas att Volvo har samma skräpfläktar.

Från 2000 talet o framåt då..Allt äldre va nästintill ljudlöst.

yngrot

Ja inte sjutton ska man behöva frysa och sitta med en varm jacka på sig när man kör...de danska jag sett har väl inte haft nån synbar skillnad på värmen till förarplats men det är väl mer vanligt på svenska bussar med extra fläktvärme
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

RoTe

Kalla bussar är det knappast bara Arriva som har problem med. Jag får också sitta och köra i vinterjackan en hel del och jag gillar det inte. Man blir väldigt osmidig i den tycker jag, känns klumpigt när man rattar och hanterar pengar, michelingubbe...

Cero

Citat från: Jens skrivet 20 februari 2009, 20:52:38 PM
Enligt vad som skrivs i den här artikeln kan Arriva i Jönköping snart få på sig att ordna andra bussar än dom importerade Danskarna eftersom man inte får ordning på varmhållningen. Nån som vet om det är så olika specifikationer på en dansk buss att det inte skulle gå att lösa - eller är det bara otur med enskilda exemplar? Att åka med som passagerare så går dom ju faktiskt förhållandevis bekvämt. Ska man gissa på en varm uniformsjacka till Stockholm också nästa höst om en del av bussarna dit är av samma modell?

http://www.jnytt.se/nyhet/21820/tidspress-hos-arriva--maste-skaffa-nya-bussar

Kan det verkligen vara så stor skillnad avseende värmekapacitet i en buss avsedd för svensk respektive dansk marknad? Visserligen drabbas Danmark sällan av norrländsk köld, men vintrar av samma typ som i södra Sverige upp till Mälardalen, möjligen med undantag från mörkaste Småland, förekommer även i Danmark.