Norska busstillverkare Karossöer

Startat av Stefan P, 20 februari 2009, 12:00:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Vilka busstillverkare och karossörer finns eller har funnits, jag känner till VBK och Lier?

mvh Stefan P

Niclas Rosenius

Citat från: Stefan P skrivet 20 februari 2009, 12:00:38 PM
Hej

Vilka busstillverkare och karossörer finns eller har funnits, jag känner till VBK och Lier?

mvh Stefan P

Dom jag kommer på i huvudet är Vest, Arna, Repstad och det finns säkert flera tillverkare som har försvunnit som jag inte har nämnt.

//Niclas

Björn Forslund

Larvik o Knudsen är ett par ytterligare som även funnits i Sverige.
Vest är den enda som finns idag.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 20 februari 2009, 15:26:19 PM
Larvik o Knudsen är ett par ytterligare som även funnits i Sverige.
Vest är den enda som finns idag.

VBK bör väl också nämnas. Sedan finns det t ex Bjarne Berg bland de mer kända, som dock bara byggde för norsk marknad. När det var som flest fanns det 250 karosserifabriker i Norge. Många bussbolag hade egna karosseriverkstäder. Av dessa finns inte en enda kvar. Vest Buss är helt korrekt Norges enda karosserifabrik i dag, men den startade 1967.

Knut

Kan nevne IKS, Bussbygg, Schøyen, Strømmen, Råde, Katek og Horten(Säffle)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Knut skrivet 20 februari 2009, 19:03:48 PM
Kan nevne IKS, Bussbygg, Schøyen, Strømmen, Råde, Katek og Horten(Säffle)

Många bussbolag hade också egna karosserifabriker. T ex Nordfjord & Sunnmøre Billag för att bara nämna ett enda exempel.

Frippe Fribas

Bussbygg finns  ju kvar fortfarande, men om jag har mest sett lastbilssläp och påbyggnader för lastbilar och brandbilar från dem?
//Fredrik

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 21 februari 2009, 10:21:43 AM
Bussbygg finns  ju kvar fortfarande, men om jag har mest sett lastbilssläp och påbyggnader för lastbilar och brandbilar från dem?
//Fredrik

Bussbygg har en stor fabrik någon mil utanför Molde centrum men de bygger inte längre busskarosser. I dag är produktionen helt inriktad på påbyggnader för lastbilar. Se hemsidan http://www.bussbygg.no/