Lidköping den 18 februari - del 1 [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 20 februari 2009, 00:07:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Vi har i detta forum inte precis blivit överösta med bilder från Lidköpings Resecentrum som invigdes i höstas. Jag besökte orten i fråga i onsdags och tog lite bilder. Efter de senaste nyleveranserna var fordonsflottan än mer enhetlig, men här kommer i alla fall lite bilder från ett kylslaget Lidköping där termometern visade -8. Samtliga bussar tillhör Swebus.

Järnvägsstationen/Resecentrum från gatusidan. Till höger syns "Kinnekulletåget" Y31 1412.

En bild på hur det ser ut på andra sidan. 6749 på linje 1 till Margretelund står inne.

Busstationen ligger till stora delar på det gamla spårområdet. Här lossas bussgods ur 6872 som kommit på linje 200 från Skövde.

En översiktsbild över delar av busstationen.

5955 lämnar resecentrum som linje 130 till Såtenäs.

1312 startar från resecentrum som linje 100 till Häggesled.

4767 på Hamngatan som Express 1 till Trollhättan.

5971 ska just svänga in mot Östra hamnen och resecentrum för att gå som linje 106 till Källby.

4205 vid Östra hamnen på linje 1 mot Margretelund.

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

Tack och lov att man inte gjorde en terminal som Skövde eller Göteborg...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Johan Hansson

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 20 februari 2009, 00:07:21 AM

Järnvägsstationen/Resecentrum från gatusidan. Till höger syns "Kinnekulletåget" Y31 1412.

Klart det vackraste Resecentrum jag har sett.
kul att de bygger det med gammal dax stil,
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Ulf Rådeström

Citat från: Bussmicke skrivet 20 februari 2009, 21:37:02 PM

Nä, för då kunde dom ju tänkt på resenärernas bästa och inte som nu, på ditt bästa  ;D

Tycker denna "terminal" verkar något av ett hafsverk för att få ihop något. Inga infosystem, ingen värme, bara blåst och regn och små futtiga dragiga vindskydd för dom stackarna som skall vänta där.

Till och med värre än blåshålet i Västerås  :( - nä Västtrafik...bättre kan ni!

Men trevliga bilder :-)

Zella

Citat från: Bussmicke skrivet 20 februari 2009, 21:37:02 PM

Nu vet jag inte exakt vad jag hörde eller läste lite om att ev så skulle det bli terminaler som NET och Kampenhoff eller nu vad den heter i Sthlm nån stans...  ???

Anton i Axvall

Men vänta här nu...

Det finns visst infosystem och en varm vänthall inomhus. Jag tycker detta resecentrum är mycket bättre än det som låg vid torget.

Bernt Talbrant

Citat från: Anton i Axvall skrivet 21 februari 2009, 23:47:24 PM
Men vänta här nu...

Det finns visst infosystem och en varm vänthall inomhus. Jag tycker detta resecentrum är mycket bättre än det som låg vid torget.

Visst, väntsal finns i stationshuset och info-skärmar om avgående bussar och tåg finns både inne och ute.