Norrländska Nikon-maffian slår till (bilder)

Startat av Jona, 24 juli 2007, 23:35:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Efter att min kära kamrat gott bort var det dags och införskaffa en ny systemkamera, digital denna gång. Så igår var jag på Posten och hämtade ut min Nikon D50. Så nu har ännu en i Norrlands maffian en Nikon och fota med.
Tänkte bjuda på 3 smakprover från idag. Första tappra försöken, med automat-läget för jag har inte lärt mig den nya kameran ännu.

En sak som jag märker direkt är att man måste börja planera och komponera om bilderna på helt andra sätt nu än tidigare. Men det kan ju vara trevligt.

Pengarna räckte till ett hus, en 2 gigs minnes kort och ett 55-200 Nikkor (med VR) Objektiv.
Så det blev en medelväg alltså istället för att ha ett kortare och ett längre objektiv.

Provade även farsans objektiv från hans några år äldre NIKON-kamera (analog) och dom hade betäckningen G och D som enligt instruktionsboken till min kamera skulle gå och använda. Dom funkade, till och med auto-fokus funkade med dessa objektiv, så nu kan jag även låna med dom ibland om jag skulle vilja det.

Hur som hällst, nedan här kommer smakproven jag skulle bjuda på, ta dom för vad dom är!

Denna bild är med farsans 70 - 300 objektiv.

MVH Jona en i mängden!
MVH Filosofen Jona

Bussmicke

Mycket trevligt, minns själv den härliga känslan när jag skaffade digital system för 3 ½ år sedan.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

KRNI

Mycket fina bilder, men din redigering av ansiktena gör att känslan i bilderna försvinner vilket är beklagligt.

Synd att samhället får folk att inte våga visa verkligheten i sina bilder!
/KRNI

Jona

Citat från: KRNI skrivet 25 juli 2007, 00:01:48 AM
Mycket fina bilder, men din redigering av ansiktena gör att känslan i bilderna försvinner vilket är beklagligt.

Synd att samhället får folk att inte våga visa verkligheten i sina bilder!
/KRNI

Jag upplevde att personerna blev för framträdande när jag fotade med denna kamera än vad dom blir med min kompaktkamera (och den numera döda analoga systemen) och gjorde därför visa ansikten oskarpa för jag tänkte att det fick er och titta på bilden som helhet och inte på folket ombord.

PS föraren av buss 057 vet jag att han inte vill synas på bilder så därför hade jag skuggat även honom om jag valt och använda bilderna där hans ansikte syntes. Finns fler förare som bett mig att om möjligt gärna ta bort deras ansikte, och jag halshugger gärna dom som ber mig om det.

Men all kritik är konstruktiv så jag tar den till mig och ser vad jag gör med nästa bilder jag inte fotat ännu.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Björn Forslund

Men hur kan ansiktena synas så bra genom rutan? använder du polariserat filter? Skippa det isåfall, så slipper du det problemet.

homer

de är inte olagligt att ta kort på folk och visa dem på internet

Milan

Citat från: homer skrivet 25 juli 2007, 01:07:38 AM
de är inte olagligt att ta kort på folk och visa dem på internet

Nja, det är olagligt att lägga upp bilder på folk utan tillstånd. Men det är inget jag (och många andra) bryr oss om speciellt.

OSkar000

Citat från: Milan skrivet 25 juli 2007, 02:26:06 AM
Nja, det är olagligt att lägga upp bilder på folk utan tillstånd. Men det är inget jag (och många andra) bryr oss om speciellt.

Nej, det är det inte. Är bilden på inget sätt kränkande mot personerna som är med på bilden så kan man lägga upp dem i princip hur man vill såvida det inte är i reklamsyfte (företag)...

I bussammanhang måste man gå ganska långt innan en bild blir kränkande.

Jacob med C

Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Jona

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 juli 2007, 00:28:56 AM
Men hur kan ansiktena synas så bra genom rutan? använder du polariserat filter? Skippa det isåfall, så slipper du det problemet.

Hej, har nog inget filter på kameran, inte vad jag satt dit själv i alla fall. Nä jag är inte van och fota och få scarpa tydliga bilder och därför upplevde jag att man såg personerna för mycket. Ta TEX sista bilden på 293 som exempel. Där sitter 2 dom främre huvudena längst fram medan dom 2 huvuden bakom sitter bakom mittdörren.

Nu ville jag ju prova faderskapets 300 objektiv och fotade därför med full zoom. Men att jag skulle få deras huvuden att framträda så in i detalj kunde jag inte äns förutse. Därför gjorde jag denna oscarp-lösning som jag trodde jag gjorde för att vara snäll.

Sedan angående mitt tidigare svar, om en busschaufför ber dig snällt och halshugga honom så han inte syns i bild, skulle du inte göra det då?

Ska se om det blir något nytt försök idag och fota den som lever får se.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Esbjörn

Har du inget filter alls???

Jag föreslår då att du köper ett UV-filter för att förbättra färgåtergivningen och - FRAMFÖR ALLT - skydda objektivet.

Om man av någon anledning råkar repa glaset är det ju trevligare att köpa ett nytt uv-filter för ett par hundralappar istället för att gråta blod över ett förstört objektiv...

Simon Bertilsson

Trevliga bilder, särskilt den första.
Det märks väldigt stor skildnad i kvalitet mellan ditt eget nya objektiv, och din fars gamla tele. Sista bilden är oskarp, och strålkastarna har massor av kromatisk avvikelse (när färgerna delar upp sig, så du får en lila kant).

Jona

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 29 juli 2007, 22:52:55 PM
Trevliga bilder, särskilt den första.
Det märks väldigt stor skildnad i kvalitet mellan ditt eget nya objektiv, och din fars gamla tele. Sista bilden är oskarp, och strålkastarna har massor av kromatisk avvikelse (när färgerna delar upp sig, så du får en lila kant).

Tack för kommentarerna, ska dock prova fota manuella inställningar med faderskapets objektiv och se om jag får bättre resultat.

/Jona
MVH Filosofen Jona