Finska busstilverkare och karossöer

Startat av Stefan P, 19 februari 2009, 18:41:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag vet det har funnits eller finns idag Ajooki, Carrus, Kutter, Lahti osv. vilka av dessa finns kvar idag och vilka har jag glömt bort?

mvh Stefan P

Peter Öden

Hej !

Kan ju lägga till Kiitokori också !

Mvh Peter Ö

Bergenga

Carrus Delta (fd. Volvo Bus Finland, fd. Carrus), Lahden Autokori (Lahti), Kiitokori og Kabus er vel de eneste som er igjen i dag.
Mvh.
Øyvind Berg

Frippe Fribas

Finns kvar idag beror på hur man ser det, Volvo bussar Finland består ju till största delen av Carrus som dock inte finns kvar som varumärke.

"Utdöda" större tillverkare:

Carrus: Ajokki, Deltaplan och Wiima
Kutter
Trafora

Existerande tillverkare:

Kabus (något osäker på om de byggt något de senaste åren iofs?)
Kiitokori
Lahden Autokori (Lahti)
Volvo bussar

Det var väl ungefär de jag kom på som bygger större bussar, sedan finns det några stycken mindre tillverkare som bygger karosser på mindre bussar också.
//Fredrik

Ante

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 februari 2009, 18:50:32 PM
Finns kvar idag beror på hur man ser det, Volvo bussar Finland består ju till största delen av Carrus som dock inte finns kvar som varumärke.

"Utdöda" större tillverkare:

Carrus: Ajokki, Deltaplan och Wiima
Kutter
Trafora

Existerande tillverkare:

Kabus (något osäker på om de byggt något de senaste åren iofs?)
Kiitokori
Lahden Autokori (Lahti)
Volvo bussar

Det var väl ungefär de jag kom på som bygger större bussar, sedan finns det några stycken mindre tillverkare som bygger karosser på mindre bussar också.
//Fredrik

Fast är det inte Carrus som bygger istället för Volvo idag?

JAB

Bergenga

Citat från: Ante skrivet 19 februari 2009, 19:21:15 PM
Fast är det inte Carrus som bygger istället för Volvo idag?

Joda. September 2008 ble fabrikken i Tampere (fd. Ajokki) lagt ned, og 1. oktober solgte Volvo fabrikken i Lieto (Turku) til finske eierinteresser, og heter nå Carrus Delta Oy. Altså har Volvo Bussar ingen fabrikker i Finland lenger, men Carrus bygger Volvo 9700 på lisens for de nordiske markedene.
Mvh.
Øyvind Berg

Johan B

Om man nu räknar minibussar så finns även Carsport som bygger extremt läckra VW-bussar. Besök på carsport.fi rekommenderas.

Arttu Kuukankorpi

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 februari 2009, 18:50:32 PMKabus (något osäker på om de byggt något de senaste åren iofs?)

Ja, de bygger stadsbussen TC-4A4/6450.