GUB 301 innan färden....

Startat av Fredrik Mattsson, 18 februari 2009, 15:21:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Mattsson

mot Stockholm och Frihamnen för vidare transport över till Tallinn, vad som händer sen är väl inte riktigt klart!
bild på bussen och även chauffören och likaledes bussförsäljaren...




Janne Rickman

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 18 februari 2009, 15:21:12 PM
mot Stockholm och Frihamnen för vidare transport över till Tallinn, vad som händer sen är väl inte riktigt klart!
bild på bussen och även chauffören och likaledes bussförsäljaren...



Son till grundaren av GUB.

/Janne

Niklas Bygdestam

Har man skickat iväg samtliga av bussarna 300-304? Eller nöjer man sig ännu så länge med bara 301?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredrik Mattsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 februari 2009, 16:28:38 PM
Har man skickat iväg samtliga av bussarna 300-304? Eller nöjer man sig ännu så länge med bara 301?

börjar med 301

Niklas Bygdestam

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 18 februari 2009, 16:44:01 PM
börjar med 301

Intressant! Vet du om köparen av 301 har för avsikt att köpa alla 5 bussarna eller kanske mest vill ha en eller två?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredrik Mattsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 februari 2009, 17:55:29 PM
Intressant! Vet du om köparen av 301 har för avsikt att köpa alla 5 bussarna eller kanske mest vill ha en eller två?

nej, vi får se vad som händer.

Mattias Andersson


Hur va skicket på dessa bussarna sista tiden i trafik?

Vet vi hade liknande upplaga i kristianstad från 1995-2002.

Gick kalasbra.

Niklas Bygdestam

Citat från: Mattias Andersson skrivet 19 februari 2009, 16:47:36 PM
Hur va skicket på dessa bussarna sista tiden i trafik?

Vet vi hade liknande upplaga i kristianstad från 1995-2002.

Gick kalasbra.

Jag har aldrig kört dessa, men jag vet att det finns bussnackare som har gjort det. Men jag har åkt i dessa många gånger. Under den sista tiden minns jag att de kändes sunkiga. Om det berodde på att det var en dålig modell eller om det berodde på dåligt underhåll vågar jag inte säga. Men inredningen var i slutet inte så roliga. Någon enstaka förare som jag träffat tyckte att de var i alla fall helt ok, men jag minns inte om han "jublade" över att få köra dessa. I övrigt har jag mest hört klagomål. Vissa säger att dessa bussar aldrig borde köpts in och menar på att de var dåliga redan som nya. Sedan har jag hört lite historier om dessa. Bland annat skulle det ha läckt in vatten i något utrymme uppe vid taket på en av dessa och någon skulle öppnat detta utrymme och det hade forsat ut vatten på golvet i bussen. Läckan var troligen gammal och vattnet hade tydligen fyllts på där rätt länge enligt den som berättat detta. Hur som helst så har jag förstått att bussarna har varit i ganska dåligt skick. Merparten sörjer nog inte dessa bussar idag
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mattias Andersson


Nä,klart det skiljer ju sig från buss till buss.

Våra va ju relativt slutkörda när pollackerna tog över
dessa på sommaren 2002,men med över 60000 mil på mätaren,
så kunde man ju inte vänta annat heller :)

Men tack för svaret Niklas

Fredrik Mattsson

Citat från: Mattias Andersson skrivet 19 februari 2009, 19:56:18 PM
Nä,klart det skiljer ju sig från buss till buss.

Våra va ju relativt slutkörda när pollackerna tog över
dessa på sommaren 2002,men med över 60000 mil på mätaren,
så kunde man ju inte vänta annat heller :)

Men tack för svaret Niklas

2008 ;)


Fredrik Mattsson

Citat från: Mattias Andersson skrivet 19 februari 2009, 20:12:25 PM
???  ::)

Våra va ju relativt slutkörda när pollackerna tog över
dessa på sommaren 2002,men med över 60000 mil på mätaren,
så kunde man ju inte vänta annat heller...


det var 2008 dom lämnade Sverige

Mattias Andersson


Delvis ja,delvis nej.

Vi hade Linjebuss 2601-2612 i kristianstad.

Dem skeppades iväg alla sommaren 2002 utom 2611,2612.

2611 blev ommålad i grönt och rillade i malmö ett tag,sen eskilstuna
om jag inte minns fel.

Nu vet jag inte var den finns,men antar att den är borta från sverige.

2612 gästspelade med på lite olika ställen,men sista  2-3 åren rullade den här
i partilletrafiken.

Jag antar att det är den du tänker på,för den slopades nu i somras/höstas 2008.

AO

Tycker att modellen var trevlig att åka med men det luktade ofta avgaser inne i bussen.

Simon A

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 februari 2009, 19:07:44 PM
Jag har aldrig kört dessa, men jag vet att det finns bussnackare som har gjort det. Men jag har åkt i dessa många gånger. Under den sista tiden minns jag att de kändes sunkiga. Om det berodde på att det var en dålig modell eller om det berodde på dåligt underhåll vågar jag inte säga. Men inredningen var i slutet inte så roliga. Någon enstaka förare som jag träffat tyckte att de var i alla fall helt ok, men jag minns inte om han "jublade" över att få köra dessa. I övrigt har jag mest hört klagomål. Vissa säger att dessa bussar aldrig borde köpts in och menar på att de var dåliga redan som nya. Sedan har jag hört lite historier om dessa. Bland annat skulle det ha läckt in vatten i något utrymme uppe vid taket på en av dessa och någon skulle öppnat detta utrymme och det hade forsat ut vatten på golvet i bussen. Läckan var troligen gammal och vattnet hade tydligen fyllts på där rätt länge enligt den som berättat detta. Hur som helst så har jag förstått att bussarna har varit i ganska dåligt skick. Merparten sörjer nog inte dessa bussar idag
Någon av dessa gick dessutom, med vad det såg ut som, ständig nigning. Tog många år innan det felet åtgärdades, tror det var 300 som hade det problemet. Pappa sa att om man körde över ett gupp uppe i Gottsunda kunde luckan längst bak slås upp när den slog i farthindret. Om han gillade dem? Svar nej :P

//Simon