En liten bidgåta...

Startat av Ulf Berlin, 18 februari 2009, 15:07:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...som väntar på svar:
Var i Sverige hittar man denna"bussterminal"utslängd på ett gärde?

7 hållplatslägen finns på den./Ulf

Fredrik Thurfjell

Körkarlens gata, (Göteborg, Hisingen).  I bakgrunden ser vi E6:an.

Ulf Berlin

Citat från: Fredrik Thurfjell skrivet 18 februari 2009, 15:22:17 PM
Körkarlens gata, (Göteborg, Hisingen).  I bakgrunden ser vi E6:an.

Hej.
Du har säkert varit där?
Inte för att vara elak,men denna"terminal"känns helt malplacerad där den ligger,men den blev
säkert ombyggd då Stombussarna 18 och 19 började trafikeras?
Hållplatsen trafikeras av linjerna 18,19,40,42&47 men någon större bussbytesplats verkar det
inte att vara?(Tomas och Jonas kanske kan svara på detta?)

Här kommer några bonusbilder från den 12 februari:/Ulf

Med hållplatsskylten

En"Säfflekärra"mot(Hisings-)Kärra vid Centralstationen i form av GS 166(Gillar typsnittet!)

GS 260 kör"svart"vid Hjällbo terminal(utan GS-ägar märkning)
Denna buss har ett speciellt förflutet då den levererades som Demobuss till Norge 1999.
2001-06-12 kom den till EGE-trafiken i Katrineholm och kom till GS 2002-09-10.(Enligt SBH)

En blå buss på Orange Express vid Hjällbo terminal i form av Orusttrafikens(70)354

Ett"Göteborgsfenomen"som sitter i väggarna sedan länge?
Trots att det endast är 1-2 grader varmt ute så står GS 567 med öppna dörrar
även att det är flera minuter kvar till avgång.
Detta sätt har tydligen varit vanligt länge hos GS medans om det skulle hända
hos SL:s entreprenörer i Stockholm skulle säkert chaufförerna bli"halshuggna"?

Nupski

Dörrar öppna när det är kallt är ett måste här i Göteborg  ::), på Angereds Centrum blir förarna näst intill lynchade om folk inte kan gå på under hela regleringstiden och mittdörrarna är öppna för alla barnvagnar som finns däruppe. Körkarlens gata är en omlastningsstation för resande och gods samt även ändhållplats för linjerna 31 & 19.

Jonas Gustafsson

Citat från: Ulf Berlin skrivet 18 februari 2009, 17:49:29 PM

GS 260 kör"svart"vid Hjällbo terminal(utan GS-ägar märkning)
Denna buss har ett speciellt förflutet då den levererades som Demobuss till Norge 1999.
2001-06-12 kom den till EGE-trafiken i Katrineholm och kom till GS 2002-09-10.(Enligt SBH)

Grrr, du har lyckats få en bra bild på en buss som gäckat mig i flera år. Jag har inte en enda bra bild på denna...
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussmicke

Varför åkte du inte upp till Alingsås med GS körde där?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jonas Gustafsson

Citat från: Ulf Berlin skrivet 18 februari 2009, 17:49:29 PM

Hållplatsen trafikeras av linjerna 18,19,40,42&47 men någon större bussbytesplats verkar det
inte att vara?(Tomas och Jonas kanske kan svara på detta?)

Du var inte där i högtrafik antar jag? Då är det lite mera liv i luckan.
Borde nog ändå tillsammans med Lindholmen och Brunnsbotorget vara den största bussknutpunkten som inte ligger vid spårvägsspår i Göteborgs stad...

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jonas Gustafsson

Citat från: Bussmicke skrivet 18 februari 2009, 23:12:44 PM
Varför åkte du inte upp till Alingsås med GS körde där?

Jodå, jag har fotat den i både Alingsås och Kungsbacka, men den vägrar bli bra på bild! Suddigt, för mörkt, etc. etc.

//Jonas G

Ulf Berlin

Citat från: Tomas skrivet 18 februari 2009, 22:31:59 PM
Dörrar öppna när det är kallt är ett måste här i Göteborg  ::), på Angereds Centrum blir förarna näst intill lynchade om folk inte kan gå på under hela regleringstiden och mittdörrarna är öppna för alla barnvagnar som finns däruppe. Körkarlens gata är en omlastningsstation för resande och gods samt även ändhållplats för linjerna 31 & 19.

Tack för svaret.
Linje 31 måste ha förlängts till Körkarlens gata i höstas för den fanns inte med
på förra årets karta./Ulf

Ulf Berlin

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 18 februari 2009, 23:09:40 PM
Grrr, du har lyckats få en bra bild på en buss som gäckat mig i flera år. Jag har inte en enda bra bild på denna...
//Jonas G

Skicka ett mail till mig Jonas så får du bilden i retur./Ulf
Jag har:wbv319v@tninet.se
(PS!Det var rena turen att just den bussen kom under dom 15 min.jag stod där.)

Möllers

den Scania Vesten var skit läcker gillar dom modellerna mycket helst dom som kör hos Arriva i Landskrona.
Finns den kvar idag så jonas vara åka ditt fota svårare är det inte.
Tänk på mig jag som vill fota Scania ALBen i skåne har aldrig lyckas fota den alls.
Men i Mars ska jag till Trelleborg leta eften den hella dagen tills den blir mörkt har hört den kör på linje 190 mellan Ystad Trelleborg nu där så kanske jag har turen ser den då bara hoppas  :o