Danskregistrerad SL-buss?

Startat av Henrik Palmqvist, 17 februari 2009, 14:30:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik Palmqvist

Körde om denna bussen på E4:an norrgående innan Jönköping idag 17/2.

Vart har den varit?, vart är den påväg?,

/ Henrik

bjalle

Verkar vara en av Arrivas danska bussar som är på väg till Ekerö/Märsta

Tommy E

Man ser ju invnumret, 7142. Hittade inte den i min Ekerölista så då ska den troligen till Märsta.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Nils-Bertil

På busspunkten i Helsingborg står ett par danska bussar av denna typen.
Har för mig att man på en privat verkstad i Helsingborg lackerar bussar i SL färg.

Frippe Fribas

Stämmer bra, det är många SL-bussar som fått sin skrud där, tydligen ingår det i verkstadens åtagande att hämta och lämna bussarna hos kunden om man så önskar.
Och för att svara på Henriks fråga så är det som sagt en av de bussar Arriva importerat från Danmark för att sätta i trafik i något av de två avtal man vunnit i Stockholm.
Anledningen till att man valt denna lösning var att Arriva hade ett antal bussar som man inte hade användning för i Danmark samtidigt som man ville ta över så få bussar som möjligt från Swebus som haft den aktuella trafiken i Stockholm  tidigare.
//Fredrik

Niklas Bygdestam

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 21 februari 2009, 11:22:02 AM
Stämmer bra, det är många SL-bussar som fått sin skrud där, tydligen ingår det i verkstadens åtagande att hämta och lämna bussarna hos kunden om man så önskar.
Och för att svara på Henriks fråga så är det som sagt en av de bussar Arriva importerat från Danmark för att sätta i trafik i något av de två avtal man vunnit i Stockholm.
Anledningen till att man valt denna lösning var att Arriva hade ett antal bussar som man inte hade användning för i Danmark samtidigt som man ville ta över så få bussar som möjligt från Swebus som haft den aktuella trafiken i Stockholm  tidigare.
//Fredrik

Och vart tar då de bussar som Swebus haft där vägen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jona

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 februari 2009, 12:16:30 PM

Till Umeå om jag får önska.....

/J
MVH Filosofen Jona

HB

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 februari 2009, 12:16:30 PM

Frågan har tagits upp i flera andra trådar, men en del ingår i trafikavtalet som en tvingande förhyrning, andra är sålda till Arriva, en del flyttas till andra Swebusgarage och en del säljs.