Kö till Ikarusbussarna i Norrtälje

Startat av Lars-Henrik Larsson, 24 juli 2007, 17:46:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Henrik Larsson

Norrtälje 25 maj 1975. Roslagstanterna har varit i stan och handlat. Nu är det dags att åka hemåt och en allmän samling äger rum vid f d järnvägsstationen. H45 4592 skall gå ut på Vätö och 4598 till Hallstavik.

4590 försöker smyga iväg och gungar tungt i avloppsrännan.

christianm

Underbara bilder! Tack för att man fick se dem.

Ersa

Trevligt. Min första tanke var att Busslink skaffat nya Ikarus till Norrtälje nyligen  ;)
Ser fram mot fler svartvita (och färgade) bilder från 70-talets Roslagen. Även Rimbo och den övriga delen av nuvarande Norrtälje kommun, om det finns bilder.

Niclas Wennerlid

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars-Henrik Larsson skrivet 24 juli 2007, 17:46:43 PM

Det intressanta är att bussarna faktiskt är målade som flygbussar till Arlanda. Var detta Arlandabussar som just här tillfälligt lånats ut? Eller var detta bussar som var avsedda att även användas extra till just Arlanda? Eller hur kommer det sig att de är målade som flygbussar?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

H45 och även H51 hade den målningen som nya. Orsaken var nog att de var försedda med halvturiststolar och var lite "finare". Senare fick de mera standardbetonad målning, och även vanliga linjestolar mer eller mindre. De var inte insatta på Arlanda normalt.

Lars-Henrik Larsson

Jag minns att de stolar dessa bussar levererades med var fullständigt omöjliga att sitta på. De hade förvisso höga ryggstöd men lutningen var praktiskt taget 90 grader från stolsdyna till ryggens topp. Därtill var utrymmet mellan sätena så snålt tilltaget att en normallång person inte kunde sitta utan att knäna tog i stolen framför. Jag åkte då och då Täby-Norrtälje med dessa bussar under min militära period (1972-1973) och kom då underfund med att den enda plats som var någorlunda användbar var andra sätet framifrån på höger sida. Där satt dynan högre på grund av hjulhusens existens, men ryggstödet hade samma höjd som om sätet varit normalt. Därmed kunde jag sitta med huvudet i normal ställning.

Sätena byttes ut vid denna tid. Jag vill minnas att bussarna fick Büssing-säten (som blivit över när H32 konverterades till H38?), men är inte riktigt säker.

Fanjunkare Nilsson vid Lv3 körde buss som extraknäck. Han brukade lovprisa 4599. "Går som fan". Jag åkte med honom en gång. Resan Stockholm - Norrtälje tog 49 minuter - och då var det ännu inte motorväg.

Fredrik Klint

Tack för trevliga bilder.

Denna "flygbussmålning" var väl tänkt för Arlanda och just bussar till/från Norrtälje, Kapellskär och liknande. På 90-talet kom ju "hockeyklubbsdesignen" som en slags modern motsvarighet, men då inte på flygbussar som haft sina regnbågsstripes rätt länge. Sedan blev det blå bussar och stomlinjer, inte bara till Norrtälje utan lite här och var, även i innerstan som bekant.

Och man kan fråga sig vad tanken egentligen är med annan design på vissa bussar och vissa linjer?
Oavsett om kunden är daglig resenär eller turist på sitt första Stockholmsbesök så spelar det väl ingen roll ifall bussen är röd eller blå? Speciellt inte när det tydligen är väldigt svårt att hålla "rätt färg på rätt linje"? Jag uppfattar det som ett problem på respektive garage att få ihop vagnarna så de rullar på rätt linje. För vem bryr sig egentligen om bussens färg? Kunderna vill väl hellre åka buss som har "fel" färg än att vänta på en "rättmålad"?
Nu blev detta en liten utläggning... Men jag tycker det finns en koppling mellan H45-lacken och dagens blå-bussar, om än lite långsökt kanske...

Björn Forslund

Kanske tänker du rätt, men skillnaden är väl att "flygbussmålningen" iallafall var i huvudsak SL-röd. Blått är ju en helt annan färg.
Men när vi körde "kryssningstrafiken" med BSBV 28 och H3 6332 i Nynäs förra sommaren kunde folk fråga om det var 848.an när BSBV 28 stod vid just den hållplatsen.  Bussens färg var uppenbarligen helt ointressant.Likaså att bussen var av årsmodell 1965...