Huvudmeny

Swebus Gävle

Startat av Peter Öden, 14 februari 2009, 12:23:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Under en tid framöver kommer ett antal nya "vikariebussar" att gå i trafik i Gästrikland.
Vlo Vega boggie för landsbygdstrafiken ska rekonditioneras/byggas om för att klara kraven
i och med det nya trafikavtalet som träder i kraft i juni vid tabellskiftet. Ombyggnaden
ska ske i Säffle och för att kunna klara trafiken under ombyggnadspersioden ska man låna
in bussar. Får återkomma senare med exakta uppgifter vilka bussar det rör sig om-

Mvh Peter Ö

Fredde

Du måste mena Volvo 8700 för vega vagnarna är ju fr början av 2000... Kommer Volvo 8500 bussarna bort fr Gävle sedan eller blir dessa kvar ?
Det lär ju byggas AC samt säkbälten på "alla" bussar....

Peter Öden

Hej !

De bussar som jag avser är B 10B-LE Carrus Vega i 52-serien/55-serien.
Återkommer med med info när jag har det.

Mvh Peter Ö

Fredde

Är det värt pengar att slänga ut detta på bussarna i 52 serien dessa kommer inte räcka avtalet ut ändå dom är ju idagsläget 6-7 år redan ?
Peter vet du vad dom i övrigt tänkt köpa till Gävle omr?

jocke

Blir väl volvo, de gillar ju swebus.

Lite B9S kanske :D
Jag förändrar era liv med detta inlägg

AO

Det är ju en alldeles strålande nyhet du kommer med. Vega-vagnarna är ju hundra gånger trevligare att åka med, och vad jag fått höra av förarna, trevligare att köra än 8700-vagnarna. Trevligt att de blir kvar även efter det nya avtalet! Kommer motorerna att bytas ut också med tanke på att det blir betydligt hårdare krav på utsläpp?
Kan det tänkas bli överblivna vagnar från Ekerö och Märsta som får äran att vikariera?  :)  Varifrån kan man annars tänkas hämta vikariebussar?

Marcus Li

Låter trevligt. Vega är en av de klart bästa lågentremoddellerna att åka med komfortmässigt. Bra att de får fortsätta gå i trafik!  :D