Nya Manbussar till Uppsala

Startat av Bese001, 13 februari 2009, 20:16:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bese001

Någon som har nyheter om dessa? Skall enligt tidigare inlägg röra sig om 20 st. 10 led- och 10 enkelvagnar. Vilka vagnsnummer kommer de att få?

Björn Ax

Vet inte om detta är bestämt då dom ej har kommit ännu.

Vet inte när dom kommer. Nån annan kanske vet.

Niclas Rosenius

Citat från: Björn Ax skrivet 13 februari 2009, 21:57:23 PM
Vet inte om detta är bestämt då dom ej har kommit ännu.

Vet inte när dom kommer. Nån annan kanske vet.

Dom är förtillfället beräknade att komma i slutet av februari men kan bli ytterligare försenade.

Och vad dom får för nr är i stort sett klart men vill inte gå ut med det ännu när det inte är till 100 % klart än.

//Niclas

Bese001

Ok! Tack för svaren. Hoppas Niclas meddelar vagnsnummer så fort de är officiella.

Bussmicke

Citat från: Bese001 skrivet 13 februari 2009, 22:48:56 PM
Ok! Tack för svaren. Hoppas Niclas meddelar vagnsnummer så fort de är officiella.

Varför denna brådska?
Vet inte hur många gånger detta varit uppe..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 13 februari 2009, 22:43:51 PM
   Dom är förtillfället beräknade att komma i slutet av februari men kan bli ytterligare försenade.

Och vad dom får för nr är i stort sett klart men vill inte gå ut med det ännu när det inte är till 100 % klart än.

//Niclas

För att folk skulle dö om det vore fel nummer? ;-)

Ulf Rådeström

Citat från: virtual1 skrivet 13 februari 2009, 23:09:01 PM
För att folk skulle dö om det vore fel nummer? ;-)

Nej, men för att Niclas vill vara seriös, och rädd om och schysst mot sin kontakt på GUB kanske som uppenbarligen inte vill gå ut med det innan det är bestämt?

virtual1

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 13 februari 2009, 23:16:44 PM
Nej, men för att Niclas vill vara seriös, och rädd om och schysst mot sin kontakt på GUB kanske som uppenbarligen inte vill gå ut med det innan det är bestämt?

För _vem_ i hela universum (förutom bussbolaget i fråga) kan det spela någon praktisk roll om vilket inventarienummer nya bussarna får? Industrispioner som kommer tänka "Aha! De numrena måste vi sno" - Lokalpressen som kommer säga "Nummerchock, vi har hela listan?" - Nog för att det är kul för en listnörd (som mig) att kunna ranka in nya bussar tillsammans med gamla, men jag har åtminstone tillräckligt mycket "liv" för att inse att en sån här sak måste tillhöra världshistoriens mest osignifikanta saker nånsin! Känns som vissa personer här skulle må gott av att komma ut i verkligheten ibland med!

Ante

Citat från: virtual1 skrivet 13 februari 2009, 23:27:27 PM
För _vem_ i hela universum (förutom bussbolaget i fråga) kan det spela någon praktisk roll om vilket inventarienummer nya bussarna får? Industrispioner som kommer tänka "Aha! De numrena måste vi sno" - Lokalpressen som kommer säga "Nummerchock, vi har hela listan?" - Nog för att det är kul för en listnörd (som mig) att kunna ranka in nya bussar tillsammans med gamla, men jag har åtminstone tillräckligt mycket "liv" för att inse att en sån här sak måste tillhöra världshistoriens mest osignifikanta saker nånsin! Känns som vissa personer här skulle må gott av att komma ut i verkligheten ibland med!

Det visar på att man kan fortsätta anförtro sig för en person i framtiden om inte dessa sprider ut dem vind för våg.

Ulf Rådeström

Citat från: virtual1 skrivet 13 februari 2009, 23:27:27 PM

Men Mats...nu får du väl ändå lugna ner dig lite...

Det handlar ju om en ganska basic sak - att precis som både Niclas, jag och Ante säger - vårda sina kontakter.
Det spelar ju ingen roll om det är förhandsinfo om leveranser, beställningar, vagnparker, vagnsnummer eller annat som man kanske inte vill gå ut med från företagets sida.

I grunden handlar det ju om det gamla vanliga "bussen finns inte förrän den står på gårdsplan"  - alltså...att allt ju kan ändras.

För din eller min lista kanske det inte spelar så stor roll - men för företaget i fråga eller för den som för info i förtroende så spelar det ju desto större.

Har du aldrig fått något i förtroende nångång - oavsett om det gäller nya produkter som skall säljas på ditt jobb eller nya bussar på ett bussföretag? Då vet du ju i så fall att man kanske inte skall gå ut med allt vind för våg utan lugna sig lite....
Intern företagsinfo skall ju inte alltid gå ut till allmänheten.

Hur menade du med att "vissa borde komma ut i verkligheten"? Att man borde tillverka bussar och vagnsnummer för oss bussintresserade mer än för sin egen del som företag? Eller var jag helt lost...?

Björn Ax

Skulle vara roligt om en utav dom fick 666. Skulle jag gärna köra och se om nån vill åka med.  ;D

virtual1

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 14 februari 2009, 00:30:05 AM
Men Mats...nu får du väl ändå lugna ner dig lite...

Det handlar ju om en ganska basic sak - att precis som både Niclas, jag och Ante säger - vårda sina kontakter.
Det spelar ju ingen roll om det är förhandsinfo om leveranser, beställningar, vagnparker, vagnsnummer eller annat som man kanske inte vill gå ut med från företagets sida.

I grunden handlar det ju om det gamla vanliga "bussen finns inte förrän den står på gårdsplan"  - alltså...att allt ju kan ändras.

För din eller min lista kanske det inte spelar så stor roll - men för företaget i fråga eller för den som för info i förtroende så spelar det ju desto större.

Har du aldrig fått något i förtroende nångång - oavsett om det gäller nya produkter som skall säljas på ditt jobb eller nya bussar på ett bussföretag? Då vet du ju i så fall att man kanske inte skall gå ut med allt vind för våg utan lugna sig lite....
Intern företagsinfo skall ju inte alltid gå ut till allmänheten.

Hur menade du med att "vissa borde komma ut i verkligheten"? Att man borde tillverka bussar och vagnsnummer för oss bussintresserade mer än för sin egen del som företag? Eller var jag helt lost...?

Min poäng var den att jag tycker inte på nåt sätt att någon ska bryta ett förtoende som är givet till en, inga skuggor på Niclas alltså! Poängen är att jag tycker det är så aslöjligt att en sak som frågan om framtida inventarienumer på bussar ska anses som något som är värt att klassa som konfidentiellt! Hur jag än vrider o vänder på det kan jag inte på nåt sätt se att det skulle kunna vara till skada för någon om ens en preliminär information vore känd. Det är lite som att du skulle behöva be om chefen på en livsmedelsbutik om det vore OK att avslöja för kunden att nästa leverans av mjölk kommer på fredag! Det är med det jag menare att vissa människor borde komma ut i verkligheten lite o lägga sin tid på mer viktiga saker, i det här fallet kanske först o främst den personen på bussbolaget i fråga som tycker detta är värt att hemlighålla, o sen kanske vissa andra personer som tycker likadant... Men men, jag bestämmer ingenting här, en reflektion över det absurda samhället bara!

Niclas Rosenius

Citat från: virtual1 skrivet 14 februari 2009, 08:49:15 AM
Min poäng var den att jag tycker inte på nåt sätt att någon ska bryta ett förtoende som är givet till en, inga skuggor på Niclas alltså! Poängen är att jag tycker det är så aslöjligt att en sak som frågan om framtida inventarienumer på bussar ska anses som något som är värt att klassa som konfidentiellt! Hur jag än vrider o vänder på det kan jag inte på nåt sätt se att det skulle kunna vara till skada för någon om ens en preliminär information vore känd. Det är lite som att du skulle behöva be om chefen på en livsmedelsbutik om det vore OK att avslöja för kunden att nästa leverans av mjölk kommer på fredag! Det är med det jag menare att vissa människor borde komma ut i verkligheten lite o lägga sin tid på mer viktiga saker, i det här fallet kanske först o främst den personen på bussbolaget i fråga som tycker detta är värt att hemlighålla, o sen kanske vissa andra personer som tycker likadant... Men men, jag bestämmer ingenting här, en reflektion över det absurda samhället bara!

När man får sånna här uppgifter om att t.ex. vad för invnr som bussar kanske skall få är ju ingen idé med att gå ut med sånna uppgifter.

Och att man får vissa uppgifter från företagsledning resp. tillverkare är ett bevis på förtroende från båda parter.

Man kan vara helt säker på saker när grejorna är på plats så att säga.

//Niclas

Ulf Rådeström

Citat från: virtual1 skrivet 14 februari 2009, 08:49:15 AM

Ahha!
Men jag har ett bra tips till dig. Hör av dig till något bussbolag någon gång o själv få ett förtroende - så tror jag faktiskt att du slutar o vrida o vända på det ganska fort och får förståelse istället.

alltså...poängen är ju att allt kan ändras innan bussarna beställts, levererats, tursatts o vad det kan vara. Det behöver inte vara "konfidentiellt" på det viset, men man kanske inte för den skull vill snacka utan att man vet något alls - då blir ju inte företaget eller personen som sitter på en viss position särskilt trovärdig - eller hur?

Det är ju precis som om du skulle prata om för kunderna om kommande erbjudanden så dom kunde komma först dit innan det tar slut - vad spelar det för roll...det ska ju ändå släppas så det kan ju inte vara så farligt.....vad är skillnaden?

Alltså..det är ju helt okej att du har en uppfattning - men vi är ju flera som klart faktiskt förklarar att du har fel - varför måste man så benhårt hålla fast vid det ändå o inte kunna ändra sig?

Björn Ax

Det är väl inte det viktigaste vilka nummer dom kommer få?? Eller??

Dom kommer få ett 3 siffrigt nummer.

Det visar sig när dom kommer.

Jag är inte speciellt intresserad av vilka nummer dom kommer få. Bara när dom kommer så vraken kan få försvinna bort.  ;D