Vad kan det bli för bussar i Halmstad i nya upphandlingen?

Startat av Johan Hansson, 13 februari 2009, 18:36:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

Jag har börjat fundera på vilka modeller av stadsbussar som det kan bli i Halmstad.

Med tanke på allt skall vara handikapps anpassat idag så lär det väl bli helt plant golv i de nya bussarna.

Jag tror det kan bli volvo 7700
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

bjalle

Citat från: Johan Hansson skrivet 13 februari 2009, 18:36:42 PM
Jag har börjat fundera på vilka modeller av stadsbussar som det kan bli i Halmstad.

Med tanke på allt skall vara handikapps anpassat idag så lär det väl bli helt plant golv i de nya bussarna.

Jag tror kan bli volvo 7700


Eller MAN Lions City.....

Ronni Bjørn Svensson

Hej
Jeg har et par spørgsmål
Hvor mange busser er i udbudsrunde?
Skal busser kører på Gas eller diesel?

Men jeg tør ikke give nogen bud på hvilke bustype der vil dukke op i Halmstad
Mvh
Ronni Bjørn Svensson

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Johan Hansson

Jag tycker det skulle vara kul med lite andra märken i den volvo täta staden.
Volvo är fina bussar och jag har inget i emot volvobussar på något sätt
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Peter Andersson

De kan ju även Bli Mercedes Citaro bussar. Även Scania. Precis som sagts tidigare i denna tråden så beror de ju på vilket företag som kan leverara flest bussar samtidigt.

MVH Peter
X-län

Staffan Sävenfjord

Är det inte rätt meningslöst att forsätta den här diskussionen. Det kan ju ändå bara bli en uppräkning av de bussmärken som finns eftersom vi inte vet vare sig vem som skall köra eller vilken leverantör som ger det bästa priset och leveranstiderna.

Ulf Rådeström

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 februari 2009, 10:47:17 AM
Är det inte rätt meningslöst att forsätta den här diskussionen. Det kan ju ändå bara bli en uppräkning av de bussmärken som finns eftersom vi inte vet vare sig vem som skall köra eller vilken leverantör som ger det bästa priset och leveranstiderna.

Helt rätt!
Det beror ju precis som alla gånger man köper bussar vilken deal företaget som skall köra gör. Inte något som helst skulle bero på vad man har haft innan hos andra operatörer eller att man skulle vara patriotisk på något sätt.

Deal = den fördelaktigaste överrenskommelsen vad gäller inköpspris, livslängdsavtal, serviceavtal och möjlighet till leverans och uppfyllande av kraven som länstrafikbolaget ställt upp.

yngrot

Ofta är ju kraven så att det inte finns så många att välja på...  den som kan leverera till rätt tid är väl den som får sälja sina bussar..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Peter Andersson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 februari 2009, 10:47:17 AM
Är det inte rätt meningslöst att forsätta den här diskussionen. Det kan ju ändå bara bli en uppräkning av de bussmärken som finns eftersom vi inte vet vare sig vem som skall köra eller vilken leverantör som ger det bästa priset och leveranstiderna.

Håller med om att de är meningslöst att förtsättadiskutera detta. Vi vet ju i princip inte nått

MVH Peter
X-län