Linje-100 i nästan 130

Startat av Staffan A, 24 juli 2007, 08:18:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jo

Fast där sitter ju i alla fall ett max 100 klistermärke på instrumentpanel så den borde väl vara spärrad. Sedan kan det ju som någon påpekade mycket väl vara så att hasighetsmätaren är sönder, kanske rent ut sagt troligt.

Sedan vet vi ju inte vem källan till bilden är. Är det den aktuelle reporten eller någon annan? Om någon annan kan ju bilden i princip vara tagen varsomhelst och kanske då inte på linje 100. Den som tagit bilden har ju onekligen fått till en så bra bild så man kan undra ifall inte föraren var med på att denna togs. Kanske det är någon konkurrent eller sur anställd/f.d. anställd bett någon ta bilden i en helt annan situtation och sedan skickat in den för att skada Veolia och dess anställda?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 24 juli 2007, 17:23:42 PM
Fast där sitter ju i alla fall ett max 100 klistermärke på instrumentpanel så den borde väl vara spärrad. Sedan kan det ju som någon påpekade mycket väl vara så att hasighetsmätaren är sönder, kanske rent ut sagt troligt.

Sedan vet vi ju inte vem källan till bilden är. Är det den aktuelle reporten eller någon annan? Om någon annan kan ju bilden i princip vara tagen varsomhelst och kanske då inte på linje 100. Den som tagit bilden har ju onekligen fått till en så bra bild så man kan undra ifall inte föraren var med på att denna togs. Kanske det är någon konkurrent eller sur anställd/f.d. anställd bett någon ta bilden i en helt annan situtation och sedan skickat in den för att skada Veolia och dess anställda?

Redaktör Brink är inte bara en bra skribent (i andra sammanhang än det här åtminstone) utan också en utmärkt fotograf. Så det är väl troligt att han är fotografen. Även om man inte kan utesluta att den är tagen i ett helt annat sammanhang. Eller att det är fel på hastighetsmätarn så att nålen trillar i botten.
Det är heller inte redaktör Brink som brukar gnälla på linje 100 trots att han åker med den i stort sett varje dag. Utan redaktör Wasén som åker bil och ser den från bilen. Båda de nämnda redaktörerna bor i Göteborg och jobbar i Bollebygd resp Borås. Skall väl sägas att i övrigt är redaktör Wasén en förbaskat trevlig snubbe. Duktig musiker också. Och ballongflygare.
Och i sanningens namn har de rätt så rätt: det står inte bra till på linje 100. Häromdagen kunde lokalradion berätta om en förare på linje 100 som läst tidtabellen under körning och tappat kontrollen över bussen så att han dansat över hela vägen. Något mer hände inte, men Radio Sjuhärads rubrik på det hela var fyndig: "Bussförare körde vårdslöst men han höll tidtabellen".

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Dags att liksom Norrtäljes blå "Vegalinje" spärra bussarna redan i 90 km/h?

Johan B

Citat från: Marc skrivet 24 juli 2007, 16:00:55 PM
Satsar nog en slant på de äldre bussarna i denna fråga.
Åkte exempelvis med 2105 på en morgontur till Borås för dryga året sedan och denna gjorde lätt 115 på raksträckorna.

Utan att kunna beteckningarna på växellådor, kan jag av erfarenhet säga att en normal buss (Volvo med ZF mod1999) som ligger i 90km/h gör dyga 1600vpm. Övervarvningsskyddet slår i vid 2000vpm och då toppar man på 117km/h om regulatorn är trasig. Vad som då händer på bussar utan övervarvningsskydd är det bara att räkna ut...(eller testa ut :-\)

Är ganska säker på att du har rätt på 2105. Är nämligen ganska säker på att det är de äldre spakarna i denna, inte de som kom 97. Tittar man under torkarspaken tycker jag mig nämligen se en farthållarspak. På 97:or och frammåt sitter farthållarkontrollen som bekannt i blinkersspaken.

Peter L

Citat från: Johan B skrivet 25 juli 2007, 15:36:51 PM
Är ganska säker på att du har rätt på 2105. Är nämligen ganska säker på att det är de äldre spakarna i denna, inte de som kom 97. Tittar man under torkarspaken tycker jag mig nämligen se en farthållarspak. På 97:or och frammåt sitter farthållarkontrollen som bekannt i blinkersspaken.

Böjd att hålla med dig. Vid närmare granskning ser det ut att vara de äldre spakarna tillsammans med farthållarspak.

Zella

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juli 2007, 18:10:51 PM
Radio Sjuhärads rubrik på det hela var fyndig: "Bussförare körde vårdslöst men han höll tidtabellen".

;D ;D ;D *Garv*

Johan B

Citat från: Zella skrivet 25 juli 2007, 17:16:09 PM
;D ;D ;D *Garv*

Ja man kan som bekannt inte både ha kakan och äta den ;). (Ja jag skämtar och nej jag uppmunttrar inte till fortkörning för att hålla tidtabellen.)

Ersa

Citat från: Johan B skrivet 25 juli 2007, 17:49:58 PM
(Ja jag skämtar och nej jag uppmunttrar inte till fortkörning för att hålla tidtabellen.)

Fram för lugn körning för att rätta till felaktiga tidtabeller! Tidtabellen till en ständigt försenad linje justeras till det bättre efter nog många klagomål till huvudmannens kundtjänst.  :)

Wolfie

Citat från: Verspieder skrivet 25 juli 2007, 17:58:09 PM
Fram för lugn körning för att rätta till felaktiga tidtabeller! Tidtabellen till en ständigt försenad linje justeras till det bättre efter nog många klagomål till huvudmannens kundtjänst.  :)

Här gäller det att alla förarna drar åt samma håll, och att vissa inte står på av gamal vana, eller annat opassande beteende. Om förarna inte skulle hålla tidtabellen när det inte går utan att trixa så skulle den inte se ut som den gör heller, passagerarna klagar rätt fort om de missar sina anslutningar och möten.