SJ-buss i Örebro

Startat av Mikael T Nilsson, 07 februari 2009, 17:33:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer en bild på SJ 1341 i Örebro. Förmodligen är bilden tagen under sent 70-tal eller tidigt 80-tal. Jag kände inte till att SJ hade linjer kring Örebro.

Notera att bussen är skyltad linje "10". Jag visste inte heller att landsbygdstrafiken i Örebro län hade linjenummer under 70- och 80-talen.

Bussen är märkt "Nr" (SJ:s Norrköpingsdistrikt).

Notera färgsättningen på bussen till vänster på bilden. Vilket bolag kan bussen ha tillhört?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Greger Larsson

Vänstra bussen är en klassisk Weidermanbuss!

Länkar till ett "liknande" inlägg:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=8011.0

Mikael T Nilsson

Citat från: Greger Larsson skrivet 07 februari 2009, 17:45:40 PM
Vänstra bussen är en klassisk Weidermanbuss!

Länkar till ett "liknande" inlägg:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=8011.0

Fint! Tack för uppgiften! Jag hade missat detta inlägg.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Christian Ljunggren

Citat från: Norrortsmicke skrivet 07 februari 2009, 17:46:56 PM
Fint! Tack för uppgiften! Jag hade missat detta inlägg.


1341 var som ny placerad i Finspång, senare Norrköping.
Kan ju ha varit vilket som, då denna bild togs.
Ca 1982 hamnade den i Västervik, för att sedan åter hamna i Norrköping
och även en tid i Tjärholm.
Var även reserv i Valdemarsvik en tid 1986/87.
1341 var en mycket pigg och bra buss, som man gärna föredrog framför
t ex 1690, som var slö jämt.
Eller som en äldre kollega uttryckte det:  1690 är ju något mellanting mellan en modern buss och en "moped" (Volvo B715).

/Christian

bilomnibussen

Hej! SJ:s linjetrafik i Örebroområdet hade sitt ursprung i en mängd övertagna linjer 1938. Andra tillkom senare. Örebro-Finspång-Norrköping kom till 1962 som ersättning för den nedlagda fd NÖJ-järnvägen. Dessa linjer erinrar jag mig nu i en hast från början av 1960-talet:
Örebro-Närkes Kil-Nora
Örebro-Närkes Kil-Klockhammar
Örebro-Vintrosa-Garphyttan med sidolinje Vintrosa-Lannafors-Garphyttan
Örebro-Gräveby-Latorpsbruk-Garphyttan
Under helger åtminstone gick vissa Garphyttebussar vidare till friluftsområdet Ånnaboda
Örebro-Fjugesta och vidare till Hasselfors, Svartå-Värmlands Säby eller Vretstorp
Örebro-Norrbyås. Före tågnedläggningen fanns en linje som fortsatte därifrån via Kvismaren-Hammars vägskäl-Sköllersta station-Testa-Pålsboda-Svennevad-Hjortkvarn. Efter tågnedläggningen försvann denna förlängning men vissa bussar på linjen Örebro-Norrköping kördes via Hidingsta-Almbro.

I Askersundsområdet hade man i slutet av 1950-talet tagit över Skyllbergs Omnibus AB vilket i fortsättningen innebar Askersund-Hallsberg.

Kanske har jag glömt något?
Mvh Jan G

Mikael T Nilsson

Tack för kompletteringarna till ämnet! Mycket intressant!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.