Svårt att säga nej...

Startat av blubb, 23 juli 2007, 18:17:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

blubb

...hade denna farmor åt sina barnbarn som lät dem sitta på handtaget i leden..
Undrar vem som skulle fått skit om det hänt något för att tant-fan inte kan säga nej till barnbarnen... :-X

Jonas M. Bobjörk

1: Vad kan hända?
2: Var står det om förbudet?

blubb

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 23 juli 2007, 18:24:24 PM
1: Vad kan hända?
2: Var står det om förbudet?

1. Barnen ramlar ner då de inte håller i sig när bussen svänger så att deras små vattenmeloner slår i golvet
och innehållet rinner ut
2. Inget förbud, utan snarare det olämpliga i att sitta på en sån plats. Eller ska vi ha det som i USA med varnings texter typ "Detta plats i fordonet är ej utrustad så att passagerare kan uppehålla sig i sittande ställning" eller "Denna plats är ej avsedd för att vistas i under färd"

Magnus_J

jag har börjat med utrop att " det är ganska olämpligt att ha barn ...... pga av .... "
speciellt småungar i mittstolen längst bak.

eller som mitt 5 åriga bonusbarn sa när hon inte fick sitta i mitten.
"-men varför har de satt stol där då?!"

ska väl tilläggas att jag inte sitter där heller ;D

Niklas Bygdestam

I Uppsala fanns det på äldre Jonckheere ledbussar några järnrör som var uppsatta snett så att det nästan var omöjligt att sitta där. Dessutom fanns det en text där det stod att det var förbjudet att sitta där. Jag har aldrig sett den lösningen på andra ledbussar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon A

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 juli 2007, 21:57:45 PM
I Uppsala fanns det på äldre Jonckheere ledbussar några järnrör som var uppsatta snett så att det nästan var omöjligt att sitta där. Dessutom fanns det en text där det stod att det var förbjudet att sitta där. Jag har aldrig sett den lösningen på andra ledbussar

Jonckheere bussarna var verkligen unika ;D

Ersa

Citat från: Magnus_J skrivet 23 juli 2007, 19:51:09 PM
jag har börjat med utrop att " det är ganska olämpligt att ha barn ...... pga av .... "
speciellt småungar i mittstolen längst bak.

eller som mitt 5 åriga bonusbarn sa när hon inte fick sitta i mitten.
"-men varför har de satt stol där då?!"

ska väl tilläggas att jag inte sitter där heller ;D

"Jag vill sitta i viken"
...sa tydligen undertecknad när han fick förmånen att åka "vikbuss" när han var i dagisåldern.   :)

Jonas M. Bobjörk

Citat från: blubb skrivet 23 juli 2007, 18:30:45 PM
1. Barnen ramlar ner då de inte håller i sig när bussen svänger så att deras små vattenmeloner slår i golvet
och innehållet rinner ut

Barn är hårdare än man tror.

Citat från: blubb skrivet 23 juli 2007, 18:30:45 PM
2. Inget förbud, utan snarare det olämpliga i att sitta på en sån plats. Eller ska vi ha det som i USA med varnings texter typ "Detta plats i fordonet är ej utrustad så att passagerare kan uppehålla sig i sittande ställning" eller "Denna plats är ej avsedd för att vistas i under färd"

Var inte riktigt så jag menar. I USA är de fåniga.
Jag bara menar att så som du skrev det lät det som att det skulle vara förbjudet.
Mormor (eller vem hon nu är) kanske tycker det är helt okej för barnen att sitta där, och således har hon inte haft anledning att säga nej.
Sen tycks hon ju hålla i gossen också. Huruvida tjejen håller i sig går inte att avgöra på bilden.

rothny

Ursäkta mig men fy f*n vilken fånig diskussion!! Klart som tusan att ett varken ett barn eller en vuxen MÄNNISKA ska sitta sådär.. Det är väl varje individs skyldighet att informera om en så självklar sak!! Finns nåt som kallas gravitation och tyngdlag!! Sen om det är förbjudet eller ej är väl skitsamma!!

Dagisnivå !

Jonas M. Bobjörk

Citat från: rothny skrivet 24 juli 2007, 00:02:21 AM
Ursäkta mig men fy f*n vilken fånig diskussion!! Klart som tusan att ett varken ett barn eller en vuxen MÄNNISKA ska sitta sådär.. Det är väl varje individs skyldighet att informera om en så självklar sak!! Finns nåt som kallas gravitation och tyngdlag!! Sen om det är förbjudet eller ej är väl skitsamma!!

Dagisnivå !

Gravitation är inte samma som att man faller.
Bara för att man sitter på ett räcke betyder det inte att man faller.
Som jag sade så kan mycket väl flickan hålla i sig, och mormodern verkar hålla i den unge pojken.

Och så behöver man ju inte svära.

Nico

Nja, vid en snabb inbromsning från 30-40 km/h ned till noll så dunsar det nog ned något på golvet så att säga. Däremot tycker jag att en vuxen människa borde kunna räkna ut det själv (men självklart kommer denna mormor/farmor anse att det är förarens ansvar om något händer) och säga åt sina barnbarn eller vad det nu är att det där nog inte är så smart. Å andra sidan blir man ju knappast förvånad numera då allt verkar vara tillåtet bara för att det inte finns några förbudsskyltar.

???  :-\
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jonas M. Bobjörk

Känns som en meningslös diskussion.
Vi får sätta upp skyltar då. Så blir alla nöjda över att de har hindrat folk från att sitta.

Clabbe

Min son på 13 är uppvuxen i en buss av olika slag, men höjdpunkten är när han kan sitta på höger framhjul där det inte är nån stol.
Jag vill bara tala om vad han har ramlat o trillat, men han har oxså underhållit passagerare  ;D

Wolfie

Hela denna diskussion kommer tillbaka till den frågan om man ska anta att folk tänker själva eller inte. Tyvärr är vi på väg mot samma håll som man sedan tidigare har i USA där om det inte är påpekat är det inte självklart mentalitet, även om den dummaste ungen kan räkna ut att det är olämpligt.

Nico

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 24 juli 2007, 09:20:40 AM
Känns som en meningslös diskussion.
Vi får sätta upp skyltar då. Så blir alla nöjda över att de har hindrat folk från att sitta.

Varför då? Är det inte bättre att folk tänker själva istället för att tapetsera med skyltar etc? Logiskt sett så sitter man på en sittplats, finns ingen så står man.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman