Några GS-bilder från senaste dagarnas tjänster...

Startat av olasand, 06 februari 2009, 10:20:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

olasand

Nu är jag igång och kör igen efter att ha volontärarbetat åt Göteborgs Filmfestial en dryg vecka.

En av de första dagarna efter festivalen blev det en fyra timmarstjänst, först ett varv på linje 60 och sedan en sväng på ett 16/17 omlopp.

I rusningstrafiken på förmiddag och eftermiddag kör vi extrabussar på stombusslinjerna 16 och 17. Man kan t.ex. starta som linje 17 från Smörslottsgatan (2 hållplatser från Östra Sjukhuset), och köra som linje 17 till Centralstationen. Där blir man, istället för att fortsätta till Tuve som linje 17 brukar göra, linje 16 mot Lindholmen. Vid Lindholmen tömmer man bussen och tommar till Tuve. Kör som linje 17 därifrån till Centralstationen igen. Vid Centralen är det sedan bara att vända och gå som linje 16 mot Lindholmen ännu en gång. Sedan är rusningen över och man tommar till garaget.

Jag tycker om att köra dessa extra turer. Dels eftersom det är mycket folk som åker, dels eftersom det är en del längre tomkörningssträckor och dels eftersom vi inte kör linje 16 annars. Min enda chans att få köra buss i bussallén på Norra Älvstranden!

Linje 16 går så tätt som varannan minut när det är som värst, medan linje 17 "bara" går var 5:e minut. Detta gör förståss att det kan vara lite kaotiskt ibland. Lägg därtill att vi inte har allt för mycket tid på oss till tomkörningarna. Plötsligt kan det stå tre stombussar efter varandra vid Lindholmen, varav minst en är 24 metare! Men det är bara att köra...

Bilder var det:

Här står jag med linje 60 på Redbergsplatsen och inväntar avgångstid.

Nu har jag varit på Kruthusgatan och hämtat en ny buss, B9S 976, och står och reglerar tid på en parkeringsficka i närheten av Östra Sjukhuset.

En liten miss med kameran som blev ganska snygg. Ser nästan ut som om bussen, likt ett förklätt rymdskepp, just landat!

Nu har jag kört klart för dagen. Bakom bussen skymtar en del av Lindholmens kvarvarande äldre bebyggelse. Några av Göteborgs vackraste landshövdingehus. Dessutom finns här Göteborgs (numera) äldsta biograf Aftonstjärnan, invigd 1903, också den i ett vackert landshövdingehus.

http://www.aftonstjarnan.se/

Inifrån bussen såg det ut så här. Lindholmen är ett område under stark förändring just nu. Det svarta huset till höger är helt nytt, studentbostäder tror jag. Senast idag stod det något i GP om ett nytt hotell på någon av tomterna bredvid... Det kommer behövas fler bussar :-)

En sista bonsusbild, från i går kväll. Står med GS 918 och reglerar tid vid Östra Sjukhuset. Bussen var på bra humör så det var jag också, trots att jag egentligen inte jobbar så sent på kvällen!

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Zella

Häftigt bild på ljusfenomenet... konstnärligt  ;)

olasand

Citat från: Bussmicke skrivet 06 februari 2009, 10:57:38 AM
Missen var klockren

Citat från: Tomas Fransson skrivet 06 februari 2009, 11:03:35 AM
Häftigt bild på ljusfenomenet... konstnärligt  ;)

Tack! Är väl en naturbegåvning antar jag! (Kommer inte kunna göra om det i första taget!)