Huvudmeny

SS Litt. F 2

Startat av Peter Öden, 23 juli 2007, 16:25:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Kan någon förklara varför de gamla trådbussarna hos dåvarande SS litt. F 2
var vänsterstyrda ?

Mvh Peter Ö

christianm

I Leif Stolts bok Trådbussen i Sverige står det att de var förberedda för vänstertrafik helt enkelt.

Niklas Bygdestam

Citat från: christianm skrivet 23 juli 2007, 16:39:53 PM
I Leif Stolts bok Trådbussen i Sverige står det att de var förberedda för vänstertrafik helt enkelt.



Menar du högertrafik? När byggdes dessa bussar? Var det just den här modellen som störtade ner från bron 1948?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: christianm skrivet 23 juli 2007, 16:39:53 PM
I Leif Stolts bok Trådbussen i Sverige står det att de var förberedda för vänstertrafik helt enkelt.


Du menar väl förberedda för högertrafik? H2 levererades 1940-1941 och vid den tiden fanns det många svenskar som fruktade - eller tyvärr i många fall hoppades - att Hitler skulle ockupera även Sverige och att vi därmed skulle få högertrafik snabbt. I Österrike bytte man ju till högertrafik över i princip en natt sedan Hitler kom till makten där.
Det finns alltså en mycket tragisk bakgrund till att SS (alltså Stockholms Spårvägar och inget annat) beställde H2-orna vänsterstyrda. Och det blev också en tragisk följd av detta: Essingeolyckan 1948 skedde med just en vänsterstyrd F2-a. Det är naturligtvis svårt att veta men troligen hade den inte hänt om bussen varit högerstyrd. Eller i varje fall fått dessa svåra konsekvenser.
Essingebron var smal - körbanan var endast 5,2 meter. Av den anledningen fick bara smala bussar som F1 och F2 användas dit.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 juli 2007, 16:53:30 PM

Menar du högertrafik? När byggdes dessa bussar? Var det just den här modellen som störtade ner från bron 1948?

Jag har just svarat på de frågorna som jag skrev under tiden du postade ditt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

christianm

Naturligtvis menade jag högertrafik, jag skrev fel.

Fast de var ju förberedda för vänstertrafik också, eftersom de hade dörrarna på vänster sida  ;D.

Staffan Sävenfjord

Citat från: christianm skrivet 23 juli 2007, 18:13:34 PM
Fast de var ju förberedda för vänstertrafik också, eftersom de hade dörrarna på vänster sida  ;D.


Ja, eftersom de skulle användas i vänstertrafik. ;D Till en början med i alla fall. Förhoppningsvis.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Wolfie

Apropå dörrar på vänster sida på bussar förberedda för högertrafik, fans det bussar med dörrarna på bägge sidor? (Och då menar jag inte de bussar som används på flygplatser än idag).

Björn Forslund

Från ca 1964 fram till något år efter Dagen H fanns det gott om bussar med dörrar på båda sidor, även om den sida som inte användes var spärrad. Anledningen var att man ville ha bussar som snabbt kunde ställas om till högertrafik. Nya bussar från 1964 var i princip rena högertrafikbussar med ratten på vänster sida och vänsterdörrar bakom framaxeln, sk "omställningsbussar". Gamla vänsterbussar som ej helombyggdes fick behålla ratten på höger sida och fick en ny högerdörr bakom föraren.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 24 juli 2007, 10:13:58 AM
Från ca 1964 fram till något år efter Dagen H fanns det gott om bussar med dörrar på båda sidor, även om den sida som inte användes var spärrad. Anledningen var att man ville ha bussar som snabbt kunde ställas om till högertrafik. Nya bussar från 1964 var i princip rena högertrafikbussar med ratten på vänster sida och vänsterdörrar bakom framaxeln, sk "omställningsbussar". Gamla vänsterbussar som ej helombyggdes fick behålla ratten på höger sida och fick en ny högerdörr bakom föraren.

Det fanns redan före 1964 på turistbussar som var avsedda att gå i utlandet. Oftast var ena dörren igensatt med stolar. När den gick i Sverige på vintern var vänsterdörren öppen, skulle den gå till utlandet (utom England förstås) var det högerdörren som var öppen. Detta innebar att bussen på den svenska sträckan fick gå med dörren på fel sida.
Jag åkte själv från Borås till Heidelberg i bussen på bilden år 1960. Då tillämpades detta arrangemang med högerdörren. Bussen tillhörde då Alfredssons.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juli 2007, 11:01:15 AM
Det fanns redan före 1964 på turistbussar som var avsedda att gå i utlandet. Oftast var ena dörren igensatt med stolar. När den gick i Sverige på vintern var vänsterdörren öppen, skulle den gå till utlandet (utom England förstås) var det högerdörren som var öppen. Detta innebar att bussen på den svenska sträckan fick gå med dörren på fel sida.
Jag åkte själv från Borås till Heidelberg i bussen på bilden år 1960. Då tillämpades detta arrangemang med högerdörren. Bussen tillhörde då Alfredssons.





Står den här bussen kvar än idag? Finns det några framtidsplaner för denna?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 juli 2007, 11:42:04 AM


Står den här bussen kvar än idag? Finns det några framtidsplaner för denna?

Visst den står kvar. Magnus framtidsplan är att rusta upp den. Men han har många bussar som väntar på upprustning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)