Dubbeldäckad buss - en trafikfara

Startat av Maven, 23 juli 2007, 12:18:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Maven

"Den röda dubbeldäckade Londonbuss som kör mellan centrala Örebro och Mariebergs Köpcentrum är en trafikfara för passagerarna, det anser Edina Isakovic som är huvudskyddsombud på Busslink. På- och avstigning sker på fel sida, det vill säga rakt ut i gatan eftersom bussen är gjord för vänstertrafik."

http://www.sr.se/orebro/nyheter/artikel.asp?artikel=1486916

yngrot

Typiskt att inte nån tänkt till i förväg....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Omni

Typiskt en sak som facket lägger näsan i blöt i skulle jag vilja säga.
Borde inte huvudskyddsombudet ha viktigare saker för sig?

Dessutom har jag varit på Järntorget i Örebro, och så tjockt med trafik har jag då aldrig sett där så man skulle ha så stor fara för de som stiger av.

Då skulle man inte kunna kliva ur en bil från förarsätet...det är ju också mot gatan...

Wetjo

Ni får gärna rätta mig, men Skyddsombuden ska väl värna de anställdas arbetsmiljö.
Vad jag vet är det väl inte Busslink som kör bussen??? ???
Om dubbeldäckaren stannar på bussterminaler som också Busslink angör, kan Edina yttra sig som Skyddsombud.
Annars kan hon yttra sig som privatperson.
Är det trafikfarligt, ska Polisen dit. I annat fall är det väl inget att göra? Jag förutsätter att dubbeldäckaren har alla nödiga tillstånd.

För övrigt är det ju vägen som är förarens arbetsplats, bussen är arbetsredskapet *sic* Detta står i Arbetsmiljölagen...

Johan

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wetjo skrivet 23 juli 2007, 19:39:45 PM
Ni får gärna rätta mig, men Skyddsombuden ska väl värna de anställdas arbetsmiljö.
Vad jag vet är det väl inte Busslink som kör bussen??? ???
Om dubbeldäckaren stannar på bussterminaler som också Busslink angör, kan Edina yttra sig som Skyddsombud.
Annars kan hon yttra sig som privatperson.
Är det trafikfarligt, ska Polisen dit. I annat fall är det väl inget att göra? Jag förutsätter att dubbeldäckaren har alla nödiga tillstånd.

För övrigt är det ju vägen som är förarens arbetsplats, bussen är arbetsredskapet *sic* Detta står i Arbetsmiljölagen...

Johan

Det är Sjöman Buss som kör dubbeldäckaren. Så du har helt rätt att Busslinks skyddsombud har ingen anledning att yttra sig annat än som privatperson. Hon har helt enkelt inte rätt att uttala sig om skyddsombud i den här frågan. Som jag ser det inte ens om de använder samma terminaler som Busslink, vilket jag dock inte tror de gör. 
Däremot tycker jag nog att hon hade kunnat yttra sig om det varit Busslink som kört bussen. Eller hon varit skyddsombud hos Sjöman. Olyckor som passagerarna råkar ut för är ju faktiskt också en del av arbetsmiljön. Skyddsombud har givetvis också rätt att lägga synpunkter på arbetsredskapens utformning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juli 2007, 19:46:29 PM
Det är Sjöman Buss som kör dubbeldäckaren. Så du har helt rätt att Busslinks skyddsombud har ingen anledning att yttra sig annat än som privatperson. Hon har helt enkelt inte rätt att uttala sig om skyddsombud i den här frågan. Som jag ser det inte ens om de använder samma terminaler som Busslink, vilket jag dock inte tror de gör. 
Däremot tycker jag nog att hon hade kunnat yttra sig om det varit Busslink som kört bussen. Eller hon varit skyddsombud hos Sjöman. Olyckor som passagerarna råkar ut för är ju faktiskt också en del av arbetsmiljön. Skyddsombud har givetvis också rätt att lägga synpunkter på arbetsredskapens utformning.

Jag tolkade det som att hon yttrade sig eller i alla fall försökte få det att låta som att arbetsmiljöproblemet uppkom när alla rusade ut i gatan vid bussterminalen och därför skulle råka komma ivägen för en busslinkbuss.  Fast om de inte ens använder samma hållplatser låter den förklaringen lite långsökt och det kan ju då faktiskt vara så att hon inte gillar aktuellt bussbolag av någon annan anledning.

Björn Forslund

Om bilprovningen godkänt bussen i sitt nuvarande utförande är den väl OK? Förr i tiden fanns det något som hette "dispensbuss" där man använde bussar med dörrar på fel sida i linjetrafik, men då var det noga med att plattformar byggdes upp vid hållplatserna. den här bussen går troligen i beställningstrafik.

Ersa

Spårvägssällskapet är vad jag förstår mycket noga med att enbart släppa på och av folk vid plattformar/refuger när de kör folk i sina "vänstertrafiksbussar".

Magnus_J

är det inte bara så att Journalisten slog upp Skyddsombud i katalogen och frågade henne vad hon tyckte ?

robbes

denna bussen angör järntorget som samtliga av busslinksturer gör med. Har vid flera tillfällen sett folk som gått ut i gatan då bussar kommit o bussarna får panik bromsa o vid ett tillfälle var det en person som ramlade i busslinksbussen.

Kan också nämna att denna bussen vid flera tillfällen kört trafik farligt på andra vis som omkörning av fordon trots mötande trafik, omkörning o brytande av spärrområde så att londonbussen kom över på fel körbana också med mötande trafik bara för att köra om en traktor. så jag förstår denna kritiken som framförs

Björn Forslund

Men då är det väl föraren som är problemet, inte bussen i sig?

Christer K

Nu tar vi detta från början i Örebro centrum gäller 30 km för alla även Busslink bussar. Att någon får tvärbromsa beror på att föraren inte har varit tillräckligt uppmärksam på trafiken i övrigt. Såg senast idag en förare på linje 12 som talade i mobiltelefon samtidigt som han skulle in vid hpl Tybble och ut därifrån. Telefon talandet gjorde att inga blinkers användes vid in respektive utfart från hpl. Detta är ett problem för ett skyddsombud att ta upp kanske behövs det en telefon policy om användandet av telefon i samband med körning.

Jag kan tillägga att vi min resa med London bussen i lördags var ro fylld gick i sakta mak framåt ingen konstig körning alls från föraren. Känner honom sedan tidigare då vi båda har kört hos AB Omnibus.

Och så en bild på bussen.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Ersa

Citat från: Christer K skrivet 24 juli 2007, 19:54:20 PMSåg senast idag en förare på linje 12 som talade i mobiltelefon samtidigt som han skulle in vid hpl Tybble och ut därifrån. Telefon talandet gjorde att inga blinkers användes vid in respektive utfart från hpl. Detta är ett problem för ett skyddsombud att ta upp kanske behövs det en telefon policy om användandet av telefon i samband med körning.

En sådan policy är väl något de flesta trafikutövare har? I det flesta fall är det stenhårt krav på handsfree, och på andra är det hårdare. Vissa har mobilförbud när det gäller privata mobiler samt "rullförbud" när firmatelefonen ringer. Då skall man stanna vid nästa hpl för att prata.
Vid radiokommunikation verkar dock inga restriktioner finnas...  ::)