29, nej 30 ska det vara.

Startat av M224, 04 februari 2009, 11:32:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M224

Är det någon som har ett bra svar på varför SL gör reklam för 29 st ny Biogasbussar i stan när det i själva verket rör sig om 30 st. Jag har mailat men inte fått något svar än.

Yujin Zhang

Tja...det visar ju hur mycket koll SL har. :-X

Det är väl ugnefär som när jag frågade dem ett tag om deras kampanj, att alla nyinköpta vagnar skulle vara etanol-/biogasdrivna. Å så skrev jag såklart till SL Kundtjänst - två veckor senare fick man svar att ja, alla nyinköpta B9S kommer vara etanoldrivna. ::)

Svoca

Citat från: M224 skrivet 04 februari 2009, 11:32:45 AM
Är det någon som har ett bra svar på varför SL gör reklam för 29 st ny Biogasbussar i stan när det i själva verket rör sig om 30 st. Jag har mailat men inte fått något svar än.
Det är nog en "tankevurpa". När reklamkampanjen startade var väl provvagnen 7501 på gång. Därför räknades nog "bara"
7502 - 7530 in i kampanjen. Slarvit/dåligt kan man dock tycka.

M224

Dags för SL-kundtjänst att anställa lite bussmuppar kanske...  ;D

Svoca

M224

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 februari 2009, 11:59:40 AM
Nu är det knappast mer än någon promille om ens det av ärendena som kundtjänst behandlar som rör liknande frågor....

Du glömmer dock att vi som är intresserade av bussar även har koll på långt fler saker än just bussarna, jag tex är rent allmänt intrrsserad av kollektivtrafik. Så visst kan det vara till fördel om man lite av en SL-bussmupp i allmänhet. Då har man ju redan en bra grund att stå på.

Nico

Nu är jag kanske elak, hoppas ingen tar illa upp för jag räknar ju även mig själv såsom entusiast, men tyvärr riskerar nog 'mupparna' i vissa fall att skrämma bort folk snarare än att underlätta vilket nog är något som kan påverka möjligheterna till eventuell anställning hos en kundtjänst. Kunden/trafikanten vill oftast bara få ett snabbt och koncist besked om hur han/hon t.ex. tar sig från punkt A till punkt B eller hur mycket det kostar. Inte hur man kan komma från A till B via Z, J, Ö och T, men utan att passera Q eller att det är lika billigt att åka 4:an från Odenplan till Gullmarsplan istället för att bara ta den snabbare T-banan osv. En hel del 'entusiaster' har tyvärr ibland vissa problem med att begripa att alla inte är riktigt lika intresserade som de själva och då kan det bli fel.

För att återgå till frågan så sitter det väl normalbegåvade människor på kundtjänsterna, men deras huvuduppgift är sällan att svara på denna typ av frågor utan mera handlar det som sagt om resvägar, priser mm. Rena s.k. diggarfrågor tenderar ofta att falla mellan stolarna eller få ett felaktigt svar just för att kundtjänsten är helt fel forum för dessa. 'Diggarna' vet även normalt redan var de kan vända sig (direkt till entreprenörerna) för att få adekavt information. Mest får jag därför intrycket av att man vänder sig till kundtjänsten, väl medveten om att man kommer att få ett svar i stil med goddag yxskaft, för att sedan ha något att berätta om här, på SSS forum, Postvagnen eller vilket forum det nu blir som man vill framföra denna typ av självklarhet på.

Sen vet jag inte hur väl det stämmer, men kundtjänsten hos SL ska väl fjärmas ytterligare från SL på sikt och kommer väl då enbart att fungera som en kanal för strikt basal information. Dvs. bara det som rör själva trafiken blir det som man kan få information om, inte hur SL fungerar eller varför vissa pressmeddelanden råkar ha någon smärre miss eller så.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Måns Johannesson

Citat från: Svoca skrivet 04 februari 2009, 11:51:18 AM
Det är nog en "tankevurpa". När reklamkampanjen startade var väl provvagnen 7501 på gång. Därför räknades nog "bara"
7502 - 7530 in i kampanjen. Slarvit/dåligt kan man dock tycka.

I samma annonser sade man att man redan hade 52 biogasbussar så det stämmer att 7501 räknades med bland de bussar man hade.

/Måns