Huvudmeny

Pedagogisk kollega...

Startat av Fredde, 23 juli 2007, 12:01:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Ja, såhär kan man ju göra för att slippa trycka på öppna-knappen.



Jag vill kalla det lathet och klo**er! >:(

Vad tycker du?

/Fredde

Nico


Visst är det lathet och klo**er. Skulle inte heller tro att alla (beroende på vad man har för modersmål) heller har så lätt att snabbt, trots dess relativa enkelhet, lösa denna rebus. Däremot kan jag delvis hålla med om att något borde göras åt detta. På B9S-vagnarna måste man ju i dagsläget nästan stå med näsan mot dörren för att den ska gå upp. På Råsta har man testat med inplastade meddelanden i A5-format (med texten 'Gå nära dörren'), men de har inte fått sitta uppe länge.

Visst kan dekaler eller motsvarande vara en lösning, men nog borde det vara smidigare att ha rörelsedetektorerna på annan plats. Visst är utrymmet, beroende på konstruktionen, något begränsat. Detektorn mäter ju i en vinkel som går in en liten bit in i vagnen sett från dörrkarmens bakkant, men som sedan dras upp (då annat utrymme saknas) direkt mot dörrkarmens framkant. Man skulle kanske kunna sätta nedåtriktade detektorer i taket eller så. På så vis skulle man kanske få ut utrymmet framför dörren till en sådär 30 cm till.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niklas Bygdestam

Citat från: Nico skrivet 23 juli 2007, 13:10:12 PM
Visst är det lathet och klo**er. Skulle inte heller tro att alla (beroende på vad man har för modersmål) heller har så lätt att snabbt, trots dess relativa enkelhet, lösa denna rebus. Däremot kan jag delvis hålla med om att något borde göras åt detta. På B9S-vagnarna måste man ju i dagsläget nästan stå med näsan mot dörren för att den ska gå upp. På Råsta har man testat med inplastade meddelanden i A5-format (med texten 'Gå nära dörren'), men de har inte fått sitta uppe länge.

Visst kan dekaler eller motsvarande vara en lösning, men nog borde det vara smidigare att ha rörelsedetektorerna på annan plats. Visst är utrymmet, beroende på konstruktionen, något begränsat. Detektorn mäter ju i en vinkel som går in en liten bit in i vagnen sett från dörrkarmens bakkant, men som sedan dras upp (då annat utrymme saknas) direkt mot dörrkarmens framkant. Man skulle kanske kunna sätta nedåtriktade detektorer i taket eller så. På så vis skulle man kanske få ut utrymmet framför dörren till en sådär 30 cm till.




På sätt och vis var det lättare hur detektorerna skulle placeras på äldre höggolvbussar. Det var bara att placera dessa i trappen och så kunde man helt enkelt be passagerarna att inte stå i denna. På låggolvbussar måste man se till att dessa sitter på något sätt att de inte aktiveras för långt ifrån dörren men ändå inte så att folk måste springa på denna heller, det blir en avvägning här. När bussen är full är det heller inte lika lätt för stående passagerare att veta hur nära dörren de kan stå utan att dörren öppnas. På höggolvbussar är det lättare för där vet de att om de bara inte står på trappstegen så händer inget med dörrarna
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nico


Jovisst, ytterligare ett plus för höggolvarna.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Zella

Här i gbg i dom gammla gasledbussarna (volvo) GS 948, 949, 950 så är det en gul linje precis vid dörr 3-4 & 5-6 när man öppna dörrarna vid hpl för avstigning så trycker man på knappen och då går i regel bara dörr 3-4 upp medans folket vid 5-6 antingen i panik rusar mot dörr 3-4 eller ropa "Öööö hallå öppna dörra" så tar man micken och säger gå mot dörren och dom luta sig fram utan att röra på fötterna... då få man be dom sätta foten på den gula linjen... alternativ så kan man ju öppna dörrarna med manuella nattknapparna som man oftast gör för att slippa krångel...  ::)

Tobbe

Är det samma buss som det står  öppna ej på den bakre taklukan

Fredde

Kan vara så... Men det står i fler, där bak vid takluckan, att dom inte ska öppna den. Vissa resenärer trycker upp den så dom förstör fästena. Smart! >:(

Dock förstår jag att man vill ha in lite luft när det är 35 grader och fläktarna/ AC har stannat i vagnen. AC-anläggningen är ju inte B9S starkaste kort....

/Fredde

Ersa

Citat från: Tobbe skrivet 24 juli 2007, 02:00:57 AM
Är det samma buss som det står  öppna ej på den bakre taklukan

Detta borde det stå på den främsta luckan på B9S.
Hur tänkte man egentligen? En taklucka som är öppningsbar i framkant... strax bakom AC-aggrigatet som blåser ut en massa värme?  ???