Reparation av GUB 380 del 13

Startat av Niclas Rosenius, 04 februari 2009, 08:40:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

   
   Den 20/1 -09

   Då har det hänt man är klar med plåtarbetena på 380 och bussen har dragits ut i kylan igen.

   På bilderna står den ute i väntan på att få komma in på lack. Sedan är det lite kompletterings tätningar runt hjulhus och rutor efter lackning som skall göras innan man drar in den i verkstaden för att slut montera motor och växellåda.

   

   

   

   

    //Niclas


jocke

Fortfarande häftigt att man lagade den :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Svoca

Spännande att se denna återuppbyggnad av en svårt skadad buss - steg för steg. Duktiga bussreparatörer som
klarar av detta komplicerade arbete. Ska bli kul att se bilder på bussen när den åter tagits i trafik. Tack Niclas för fina bilder ! :)

Johan Hansson

håller med om att det är trevliga bildreportage.
det lär väl sättas en lite lapp vid förarplatsen som kommer lyda
"Kör körsiktigt med bussen, återbesök till plåtverkstad uppsaktas inte det närmsta året!"  ;)
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Niklas Bygdestam

Citat från: jocke skrivet 04 februari 2009, 13:39:00 PM
Fortfarande häftigt att man lagade den :)

Ja det är trevligt. När jag hörde talas om hur skadad bussen hade blivit trodde jag att den skulle skrotas. Jag trodde att den var utom all räddning. Nu vet jag bättre :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

tobias-säffle2000

fin att följa dena reparation mycket bra arbete :)

Niclas Rosenius

Citat från: Svoca skrivet 04 februari 2009, 14:23:25 PM
Spännande att se denna återuppbyggnad av en svårt skadad buss - steg för steg. Duktiga bussreparatörer som
klarar av detta komplicerade arbete. Ska bli kul att se bilder på bussen när den åter tagits i trafik. Tack Niclas för fina bilder ! :)

    Det har varit istort sett bara en person som jobbat med bussen och det är Neoplan Väst Uppsalas plåtslagare som gjort jobbet. Som jag sagt tidigare är han väldigt skicklig och har ett väldigt bra rykte om han gör sina jobb ordentligt. Försäkringsbolagen betalar hellre några timmar extra av hans nogranna arbete än att behöva betala en massa "backjobb".

   Själva fotande har jag gjort dels för hans räkning och dels för GUB,s räkning för att följa jobbets utveckling.

   
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 februari 2009, 17:58:38 PM
Ja det är trevligt. När jag hörde talas om hur skadad bussen hade blivit trodde jag att den skulle skrotas. Jag trodde att den var utom all räddning. Nu vet jag bättre :D

   Det som gjorde att den lagades var att försäkringsbolaget godkände att den skulle repareras annars hade den gott på skrot.

   //Niclas

michael k

fast att ställa ut bussen sådär så att alt spackel kan dra åt sig fukt är ju inte bra

Niclas Rosenius

Citat från: michael k skrivet 05 februari 2009, 09:02:58 AM
fast att ställa ut bussen sådär så att alt spackel kan dra åt sig fukt är ju inte bra

   Dom hade lite kris med plats och några bussar som var värre tilltygade som behövde in i värmen och laga några rutor och sånt.

   //Niclas

UglyJazz

Någonstans finns det ju en gräns för när det inte längre är lönt att laga. Bruksvärdet kan aldrig bli högre än 75 000 kr för en skramloplanbuss...
Man kan ju undra om meken fått straffkommendering eller varit i behov av terapi?
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...