Huvudmeny

Pulka...

Startat av Jonas Strömblad, 03 februari 2009, 20:42:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad

...var jag ute och åkte med min son i eftermiddags!

Att det fanns pulka-VM visste jag däremot inte!
Precis som för Marc så händer det att man hamnar i fjällen i jobbet. För min del är Sälen inte särskilt aktuellt (för små backar, och så måste man ju köra alt. åka buss för att komma dit :o ), utan denna MaxCi plåtade jag i Duved. En av skidbussarna i Åre m.a.o.

Ännu en Duvedsbild! Även om lågt golv på stor front gjort entre även i skidbussvärlden så finns det högt golv kvar!

Ytterligare en MaxCi som just kommit från Rödkullen och Ullådalen.

På Björnenlinjen gick ett av de senaste nytillskotten i skidbussflottan. En f.d Linjebuss OmniCity.

Lågt golv som skidbuss var jag inne på! Det är faktiskt alldeles strålande. Ganska bökigt att klättra upp och ned för trappor med pjäxor. Enda nackdelen kan väl vara att det är förhållandevis få sittplatser i en ren låggolvsbuss, och sittplats är något man önskar med sådana klumpar på fötterna.

/J

Svemicke

Väldigt trevliga bilder! Särskilt den första! Härlig vinkel!

Dessa är alltså, av bussbolagen, utfasade stadsbussar som tagits över av något företag där?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

virtual1

Underbart! - nu blev man ju inte lite sugen på att åka upp :-D

Jacob

Rätta mig om jag har fel, men denna buss är väl en fd. uppsalabuss?
Särskrivning är en dödssynd!

Cero

Så det är till fjällen alla riktiga bussar emigrerar på ålderns höst. Fina bilder.

Jonas Strömblad

Nu ska vi se om jag får detta rätt!

Pulka-bussen är ex. Swebus 3802 från Karlstad

Rix-bussen är ex. Uppsalabuss 572

Den vita MaxCi'n är ex Swebus 3801

Omni'n är denna, f.d Linjebuss 2763 som fanns i Oskarshamn när Bussmicke plåtade den 2006.

/J

Niklas Bygdestam

Citat från: Jajje skrivet 03 februari 2009, 21:01:59 PM

Rätta mig om jag har fel, men denna buss är väl en fd. uppsalabuss?

Ja det stämmer. Nu vet jag inte exakt numret på det här exemplaret men visst är den från Uppsala
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jonas Strömblad

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 februari 2009, 21:26:43 PM
Ja det stämmer. Nu vet jag inte exakt numret på det här exemplaret men visst är den från Uppsala

Jag skrev det i inlägget ovan...  ::) (fast den hamnade lite inklämd mellan MaxCi'na utan bild)
Uppsalabuss 572 hette den förr.
/J

Bussmicke

Det har tydligen hänt en del de 3 eller 4 år det gått sen jag var dit..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Dson

Oj där ja... Känner ju igen mig så bra! ;D Mycket hög kvalité på bilderna också, tummen upp!

Dessa skidbussar är underbara, när man inte har tillgång till bil. Skönt att slippa gå in till liften...
För er som är intresserad av tidtabeller så kommer här också en länk till skidbussarnas tidtabell;
http://www.skistar.com/are/svenska/skidakning/skidbussar/index.app

Jonas Strömblad

Tackar!
Jo, skidbussarna är guld värda (och fungerar väldigt bra).
/J