Huvudmeny

LMA

Startat av Peter Öden, 01 februari 2009, 08:34:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Känner någon till något bussmärke som heter LMA ?
Det ska ha funnits två sådana, en i T-län och en i Y-län.

Mvh Peter Ö

bilomnibussen

Hej! Fick just ett mail från Peter i ämnet LMA. Här fanns T 8428 fd D 123 en LMA 1935 ägd av Trafik AB Örebro-Garphyttan (Molins Eskilstuna). Trafiken övertagen av SJ 1938 liksom denna buss och ett antal andra. Denna buss skrotades 1940. LMA skall enligt uppgift stå för Lindblads Motor Aktiebolag, tidigare bl a importör av Reo-lastbils/busschassier.
Mvh Jan G

Esbjörn

Citat från: bilomnibussen skrivet 01 februari 2009, 19:08:57 PM
Hej! Fick just ett mail från Peter i ämnet LMA. Här fanns T 8428 fd D 123 en LMA 1935 ägd av Trafik AB Örebro-Garphyttan (Molins Eskilstuna). Trafiken övertagen av SJ 1938 liksom denna buss och ett antal andra. Denna buss skrotades 1940. LMA skall enligt uppgift stå för Lindblads Motor Aktiebolag, tidigare bl a importör av Reo-lastbils/busschassier.
Mvh Jan G

Bussen i Västernorrland var Y3737, en L.M.A av 1934 års modell.
Den togs i trafik hos Maria Josefina Berg (senare Bergs Linje & Turisttrafik) i Sundsvall den 4 feb 1934.

Bussen var 945cm lång, hade ett axelavstånd på 532cm och rymde 44 pass varav 13 stående.
Något chassinummer hade inte bussen.
Den var bestyckad med en 6-cyl bensinmotor på 90hk. Motornumret var 164474 om det kan hjälpa till med identifiering av fabrikat.
Under kriget var den utrustad med en vedgasgenerator av typen GGA 500/135.
Motorn byttes senare mot en på 100hk som hade tillverkningsnummer 3918 - uppenbarligen av något annat fabrikat än originalet.

Den 14 dec 1948 avfördes bussen ur registret som nedskrotad, men en fd förarkollega som en gång börjat sitt yrkesliv som konduktör hos Bergs har berättat att L.M.A:n fanns kvar i Bergs garage så sent som i slutet av 50-talet.
Vart bussen sedan tog vägen visste han inte.

bilomnibussen

Ytterligare data om bussen i Södermanland och sedan i Örebrolänet:

D 123, T 8428 L.M.A. 1935, chassinr saknas, motornummer 165015, längd 780, bredd 220, axelavstånd 470, tjänstevikt 4550, 6 däck, 33 passagerare.
29 dec 1937 Trafik AB Örebro-Garphyttan, Örebro (Ägare Molins i Eskilstuna)
19 maj 1938 Statens Järnvägar, 1 distrikt, Örebro (övertog Tr AB Ö-Garph.)
24 sept 1938 meddelade SJ att "bussen t v ej kommer att användas" varpå den avfördes ur registret.
Mvh Jan G


NHK

Troligtvis är det dessa bussar som övertogs av SJ. L.M.A.-bussen är då 361 eller 364


Nr     Ch.fabr              Ch.nr   Ka.fabr     År    Reg.nr  Anm.
361   ?                              
362   Rochet-Schneider 32217 Eskilstuna   1934 T6078   Från Trafik AB Örebro-Garphyttan 1938-05-19
363   Dodge Brothers       Katrineholm 1930    T3514   Från Trafik AB Örebro-Garphyttan 1938-05-19
364   ?                              
365   Reo   1D4M           13767 Örebro        1935 T8427   Från Trafik AB Örebro-Garphyttan 1938-05-19

bilomnibussen

Den andra "gluggen" ska fyllas med fd D 1358 senare T 7865 Bedford 1932 som hos förarna gick under beteckningen "Klotjohan".
Mvh Jan G