Nya regler på "Bussnack"...

Startat av AL, 30 januari 2009, 12:55:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AL

Var inte medveten om de nya reglerna från den 29 januari i år eftersom jag endast besöker forumet sporadiskt, och på motsvarande sätt skriver inlägg sporadiskt.  Men en tråd på "lastbilsforum" där bl a en skribent påpekar att han har för avsikt att lämna forumet mot bakgrund av de nya reglerna uppmärksammade även mig på dessa!

Det är möjligt att jag personligen har en uppfattning om forum och dess användning som skiljer sig markant från övriga skribenters på Bussnack, inklusive admins och mods, men i huvudsak bygger min på en ganska omfattande forumverksamhet på andra håll och inom en ram av vitt skilda ämnesområden.  Den sista tiden har jag dock noterat att det närmast kommit att bli en överdriven fingervisning kring vad som är lämpligt - eller olämpligt - att skriva om på Bussnack.  Trådar och inlägg raderas utan föregående varning, och ofta saknas i egentlig mening en logisk förklaring till varför! Åsiktsstyrning har närmast blivit vardag, och det förväntas att en "förbestämd" åsikt skall tillmötesgås eftersom det i annat fall väntas "kvastning" eller t o m hot om spärr! På lastbilsforum, där jag dock själv aldrig skriver, påpekas att enbart bilder och diskussioner beträffande lastbilar är tillåten, medan diskussioner om arbetsmiljöpolitik eller branschvillkor är förbjudet!  Samtidigt pågår i stort sett dagligen trafikpolitiska diskussioner på Bussnack vad gäller t ex huvudmän och trafikutövare och deras resp. verksamheter. Var ligger skillnaden? Och hur förklaras den?

Är det så att det överhuvudtaget inte skall föras diskussioner som på ett eller annat sätt kan ledas i politik eller branschvillkor i övrigt, så bör man nog från forumets ansvariga ta sig en funderare på om kategorier som t ex "Busstrafik" alls skall vara kvar!  Vissa diskussioner är inte möjliga att företa utan att någonstans hamna i en politisk debatt - eller villkorsbaserad sådan. Att människor har olika uppfattningar i olika frågor är inget nytt!  Det är så livet fungerar, och det är också så det normalt fungerar på de flesta forum online.  Men det är ytterst ovanligt att såväl pekpinnar och styrning blir så markanta på forum som vad som precis sker här på Bussnack!  Man skulle nästan kunna misstänka att merparten av de forumansvariga är livrädda att komma på kant med "goda vänner" inom branschen!  I grund och botten har situationen inom såväl buss- som åkerinäringen förändrats dramatiskt sedan en längre tid tillbaka, och denna förändring är ett utslag av just politiska villkor och verktyg. Att det därför är närmast oundvikligt att hamna i diskussioner som berör politik eller branschvillkor på ett forum som Bussnack, är m a o inte en slump eller på annat sätt att anse som ett "udda" fenomen!

Med de "nya" reglerna har otydligheten egentligen bara blivit större!  Antlingen bestämmer man sig för att tillhandahålla ett forum som närmast kan liknas vid ett gemytligt teparty där bilder visas och diskuteras, eller så möjliggörs också i någon form diskussioner om såväl villkor som verktyg!  Att förändra regler så snart "känsliga" diskussioner uppstår genom inkonsekvens och ologiska inskränkningar gagnar ingen. Varken skribenter eller forumansvariga!  Ha gärna regler, men var tydlig och framförallt; var konsekvent och försök hitta en logisk balans!

robbes

Håller med dig samt kravet som är inskrivet att man inte får skriva korta inlägg där man bara berömmer för fina bilder man skall även utveckla vad som är fint med bilden etc med. Verkar som det håller på at tbli klubben för inblrdes beundran ju där m,an skall slicka röv på vissa fotografer

Simon Bertilsson

Tack för ett mycket välformulerat inlägg med de åsikterna jag själv delar!

Citat från: robbes skrivet 30 januari 2009, 12:59:58 PM
Håller med dig samt kravet som är inskrivet att man inte får skriva korta inlägg där man bara berömmer för fina bilder man skall även utveckla vad som är fint med bilden etc med. Verkar som det håller på at tbli klubben för inblrdes beundran ju där m,an skall slicka röv på vissa fotografer

Va? Var står detta föreskrivet? Snart får man ju varken säga bu eller bä. Jämför med det här som föreskriver motsatsen.

Fredde

CitatVa? Var står detta föreskrivet?

I den senaste uppdateringen av reglerna.

Staffan Sävenfjord

Genom att skriva i Bussnack så accepterar man också de regler som gäller. Gör man inte det så låter man bli att skriva här och begär eventuellt att få avregistrera sig.  En hårdare uppstyrning har begärts av många medlemmar i forumet. Det vi nu har försökt stoppa är sådant som alltför  ofta leder till rena angrepp på personer, organisationer eller företag.
Den här tråden låses härmed helt i enlighet med våra regler.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: robbes skrivet 30 januari 2009, 12:59:58 PM

Det var ju just detta vi ville undvika genom den regeln. Det finns exempel på medlemmar som skrivit 15-20 sådana här korta inlägg, som inte tillfört något nytt, på en timme. Är det verkligen så vi vill ha Bussnack?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)