John Niklasson omnibsägare

Startat av Anders Mennerholm, 30 januari 2009, 12:00:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Mennerholm

Det lider mot höst.

Björkarnas löv i Svartedalsskogen börjar tona i gult. Förre omnibusägaren John Niklasson betraktar tankfullt sin gamla Volvobuss. Han berättar om ett strävsamt liv för att få affärerna att gå ihop. Många timmar bakom ratten och långa nätter på verkstadsgolvet under bussen för att den skulle kunna rulla igen. På morgonen byttes overallen mot en kavaj, en snabbtvätt, en kopp kaffe och sen ut på vägen igen. Punkteringar, brustna fjäderblad och motorhaverier tillhörde vardagen. Men värst var ändå krigsåren med gengasdrift, brist på däck olja och reservdelar. Familjens bostad låg ovanpå garaget. Inte alldeles hälsosamt under gengasåren. Några få fragment av verksamheten hittade jag i en av mina pärmar.

Bilden är drygt 30 år gammal. Det lider mot höst, några år senare har både den gamle mannen och hans buss lämnat jordelivet.
Någon som kan fylla på med mera uppgifter om John Niklasson och hans bussar?

Anders Mennerholm

bilomnibussen

Hej! Rasande intressant! Ska bli roligt att få se om någon kan identifiera karossen. Det är för min del mycket lite känt om äldre tillverkare av busskarosser i Västra Götaland m fl landsändar.
Mvh
Jan G