Senaste tillskotten hos Swebus Uppsala

Startat av Jocke Selling, 28 januari 2009, 22:04:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke Selling

27/1 For jag och en kollega med flyg till Kalmar, för att hämta ytterligare 2 "gamla" raskenbussar.

Väl på garaget togs lite bilder på diverse bussar, dessa kommer jag dock att portionera ut senare.

Hursom, var det

som kollegan fick ratta, och

föll på min lott. Här är det matrast efter drygt fyra dryga timmar.

6176 var dock en fröjd att köra. I dag var den dock inte lika kul, avsaknad av förargrind gör att man blir lite smågnällig av kylan som drar in vid varje hållplats stopp. Kanske tur att den är tänkt för expressbussarna till Forsmark.

Flera bussar kommer att lämna Kalmar med Uppsala och Tierp som destination, vilka det blir får ni se med tiden :).

//Jocke

Niclas Rosenius

Trevligt värre, ser fram emot dina andra bilder.

//Niclas

Niklas Bygdestam

Citat från: JoSe skrivet 28 januari 2009, 22:04:14 PM
27/1 For jag och en kollega med flyg till Kalmar, för att hämta ytterligare 2 "gamla" raskenbussar.

Väl på garaget togs lite bilder på diverse bussar, dessa kommer jag dock att portionera ut senare.

Hursom, var det

som kollegan fick ratta, och

föll på min lott. Här är det matrast efter drygt fyra dryga timmar.

6176 var dock en fröjd att köra. I dag var den dock inte lika kul, avsaknad av förargrind gör att man blir lite smågnällig av kylan som drar in vid varje hållplats stopp. Kanske tur att den är tänkt för expressbussarna till Forsmark.

Flera bussar kommer att lämna Kalmar med Uppsala och Tierp som destination, vilka det blir får ni se med tiden :).

//Jocke

Måste ställa en fråga som kanske verkar dum för er från Småland... ;)

Varför är det olika lack på dessa Raskenbussar? Är det olika årsmodell på lacken? Eller finns det någon annan förklaring?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Sundås

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 januari 2009, 22:22:22 PM
Måste ställa en fråga som kanske verkar dum för er från Småland... ;)

Varför är det olika lack på dessa Raskenbussar? Är det olika årsmodell på lacken? Eller finns det någon annan förklaring?

Det är precis som du säger. Tyvärr tog de bort den översta i den här upphandlingen, och alla ska se ut som 6176.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Ersa

Kollegan drog nog vinstlotten. Läcker Setra! :D

Sundås

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 januari 2009, 23:31:27 PM
1990 års raskenlack utgick redan 2003 iom att det nya gula desinprogrammet då infördes på nylevererade bussar, 5869 var f.ö den sist levererade Raskenbussen i gamla designen till Swebus, kanske t.om överhuvudtaget.

Vilket år levererades 5869? Vet att man haft den nya några år..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

AO

Vad blir den nya placeringen för dessa två? Är det Uppsala som gäller eller kommer de att flyttas ut i länet?

RoTe

Bah, säg åt våra chefer att jag gärna hämtar hem en buss nån gång...  :)

Fredde

Citat1990 års raskenlack utgick redan 2003 iom att det nya gula desinprogrammet då infördes på nylevererade bussar, 5869 var f.ö den sist levererade Raskenbussen i gamla designen till Swebus, kanske t.om överhuvudtaget.

Nja, bla 2302 hos Veolia som sattes i trafik 2004-01-30 hade ju den gamla Rasken-designen.

Fredde

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 januari 2009, 04:42:46 AM
De Vestbussar som kom därefter hade den nya gula designen, var 2302 sist då?

Nja, 2303 kom samtidigt. Om 2304 var en Rasken eller Birka-buss minns jag inte, men de var bland de absolut sista.

bjalle

Har Swebus Uppsala behov av ett så stort antal vagnar från Kalmar?
Eller de bytar ut en stor mängd äldre material?

Niclas Rosenius

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 29 januari 2009, 11:35:25 AM
Har Swebus Uppsala behov av ett så stort antal vagnar från Kalmar?
Eller de bytar ut en stor mängd äldre material?

Det är ett antal gamla vagnar som kommer att få stryka på foten, JoSe kan nog redogöra för vilka som försvinner.

//Niclas

Niklas Bygdestam

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 29 januari 2009, 12:11:30 PM
   Det är ett antal gamla vagnar som kommer att få stryka på foten, JoSe kan nog redogöra för vilka som försvinner.

//Niclas

Jag hoppas att dessa nytillskott kan innebära lite svängrum för att göra något åt lacken på en del bussar. Det finns just nu några skamfilade exemplar som är i stort behov av omlack. Värst är 5742 som är en riktig skamfläck för hela UL. Den rullar just nu mest som sjukresebuss. Den är en ful färgkarta i fronten. Den har gamla lacken men med gula delar i fronten. Sedan finns det bussar i Jönköpingslack också. Det skulle verkligen behövas omlack på dessa bussar. Mest akut är verkligen 5742. Varje gång jag ser den så reagerar jag på hur hemsk den ser ut :(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

RoTe

Med tanke på hur många bussar som står på plåtverkstad... Sedan är det någon med motorras. Verkstäderna har inte en chans att hålla materialet i skick heller. Av vilken anledning vill jag inte spekulera i men nästan varenda buss har minst en allvarlig felrapport icke åtgärdad. Sedan ska ju ett gäng vagnar bort med. Finns ett gäng slitna tolv år gamla vagnar som har slutat underhållas för länge sedan.

Jocke Selling

Citat från: Verspieder skrivet 28 januari 2009, 23:20:28 PM
Kollegan drog nog vinstlotten. Läcker Setra! :D

Nja jag tyckte nog Setran verkade sunkigare, dessutom var det mera klipp i 6176.