Norrköping 1984 (Uppdaterad)

Startat av Viking, 28 januari 2009, 21:22:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Viking

Jag har tidigare visat en bild från Klarabetsviadukten på provbussen (sedemera SJ 2441) som vi åkte med till Norrköping 1984. Här kommer en bild till från den utfärden.

och en till i lite ovanlig vinkel (från plattformen på en öppen spårvagn)

Hittade även denna bild, här framgår tydligt uppdelningen mellan länskortsinnehavare och biljettköpare som Staffan skrev om i negativscan 2009.

Hälsningar
//Viking

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Svemicke

Citat från: Viking skrivet 28 januari 2009, 21:22:36 PM
och en till i lite ovanlig vinkel (från plattformen på en öppen spårvagn)

Hälsningar
//Viking

Kommer bussen från Söder Tull här och är på väg mot centralen? Grand Hotel till vänster va och Drottninggatan rakt fram?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Viking

Jo så är det säkert, blev lite tveksam först eftersom hörnan vid Hotellet numera har blivit den ytterst trevliga Puben Bishops Arms.

Anders P.

Linje 113 går ju idag över Strömmen på Bergsbron (Kungsgatan). Vad hade man för kollektivtrafik längs Kungsgatan på den här tiden? Ettan (spårvagnslinjen) lades väl ner redan på 60-talet?

Ersa

Citat från: Viking skrivet 28 januari 2009, 21:22:36 PM
Hittade även denna bild, här framgår tydligt uppdelningen mellan länskortsinnehavare och biljettköpare som Staffan skrev om i negativscan 2009.

Trevlig skarp bild.
Hur möjligt är det att införa ett liknande system med dubbeldörrar idag? Numera känns det som om bussbranschen blir dummare, långsammare och osmidigare för varje år.

Axel

Citat från: Anders P. skrivet 01 februari 2009, 14:49:50 PM
Linje 113 går ju idag över Strömmen på Bergsbron (Kungsgatan). Vad hade man för kollektivtrafik längs Kungsgatan på den här tiden? Ettan (spårvagnslinjen) lades väl ner redan på 60-talet?
Linje 11 och 15 gick Kungsgatan till Skvallertorget (från var sitt håll) och körde sedan ner till Repslagaregatan.

yngrot

Citat från: Verspieder skrivet 01 februari 2009, 14:57:32 PM
Trevlig skarp bild.
Hur möjligt är det att införa ett liknande system med dubbeldörrar idag? Numera känns det som om bussbranschen blir dummare, långsammare och osmidigare för varje år.

Det kallas för utveckling... ;D  ju långsammare desto bättre är dagens melodi när det gäller busstrafiken.. ;)   ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Viking

Hittade några Svartvita Norrköpingsbilder också, det är inte samma utfärd, men ändock. Vi åkte med en av SLs provbussar den gången med och jag tror att det var SvOf som var värd denna gång. Jag hittade en bild hos Staffan om Bussutställning i Norrköping 1984-09-23 jag undrar om det inte var då bilderna togs...

Först ett obligatoriskt garageuppehåll:

Sedan några bilder från utställningen

Den här snygga målningen har väl ersatts av lite tråkigare gul express, eller blå express, eller gräddeskär express eller nått sånt just nu?

Årets nyhet... då..  Meteor från Skillingaryd..

Arvika Bussarbeten försökte göra affärer på att köpa fd SL Bussar (tror det var ett flertal av H47 orna) och renovera dem till nyskick. Här är det fd 4669 de försöker kränga. Har för mig att en sån här hamnade hos Vallentuna Buss så småningom.

Å en ny och mordern ledvagn....

och till slut en bild på utfärdsvagnen, det är någon av SLs provbussar, tror det var svänghjulsbussen, men jag är inte säker...

Hälsar
//Viking

Staffan Sävenfjord

Citat från: Viking skrivet 11 juni 2009, 07:57:59 AM
Hittade några Svartvita Norrköpingsbilder också, det är inte samma utfärd, men ändock. Vi åkte med en av SLs provbussar den gången med och jag tror att det var SvOf som var värd denna gång. Jag hittade en bild hos Staffan om Bussutställning i Norrköping 1984-09-23 jag undrar om det inte var då bilderna togs...

och till slut en bild på utfärdsvagnen, det är någon av SLs provbussar, tror det var svänghjulsbussen, men jag är inte säker...

Hälsar
//Viking

Det var två bussutställningar i Norrköping 1984. Först Busstrafikförbundets utställning i Kolmården i september och sedan SLTF:s utställning i Norrköpings hamn i oktober. Dina bilder är från den senare.
Utfärden gjordes 10 oktober 1984. Utfärdsbussen var H2 6468 och det var ingen provbuss. Jag har för mig att ordförande Wahren försökte få en sådan men att det sprack på verkstadsbesök eller liknande. Har du för övrigt inte lyckats fånga mig på bilden precis vid bakpartiet och halvt skymd?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Viking

Perfekt då kan jag datera även de bilderna nu, och nog är det dig jag fångat. Det ser ut som du språkar med IA från Spårvägssällskapet. Undrar om det inte är så att bilen som står framför bussen är min gamla åkare Uffe Stenbergs taxi och det är Uffe själv som står utanför.

//Viking

groenis

Hej Viking
Nog ser det ut som den gamle spårvagnföraren från Malmköping
1008 kommer att få en ny ägare till hösten om jag förstod "Fjunis" rätt,
Liksom Bara 39 som jag säljer,bilens sista pass blir 31/8
1008 Den enda taxin som vintertid har skidbågar på ganska smart då dagens bilar har dålig lastförmåga för dylika ting