Gammelsvensken som blev finne

Startat av L-G Lassander, 22 juli 2007, 16:01:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

L-G Lassander

Det exporteras ju en hel del bussar österut från Sverige. Dom flesta till Baltikum och Ryssland, men en del stannar faktiskt så nära som i Finland.
Tänkte här alltid nu och då presentera några av gammelsvenskarna som fått nytt liv i Finland, och börjar då med Westerlines. Westerlines är ett gammalt familjeföretag från finska västkusten, som i våras såldes till Veolia Transport.

Först ut är Westerlines 18 HPZ-299 Scania K113 Ajokki Victor, före detta CCN218 Swebus 0998

Westerlines 11 KNZ-601 Scania K113 Carrus Star 602, före detta FWT 643 Blåklintsbuss AB

Westerlines 14 IOI-454 Volvo B10M Carrus Fifty, före detta PSU 515 Leja Touring

Westerlines 21 GFN-537 Volvo B12 Carrus Star 602, före detta HWA 078 Swebus 3645

Westerlines 19 UJY-218 Volvo B12B 9700 HD, före detta SXN 6901 Mohlins Bussar AB

j-a

Trevligt mera sådant.Det första man tänker på när det gäller exporterade bussar e ju inte finland,har många svenska bussar hamnat där? :)

L-G Lassander

Citat från: j-a skrivet 22 juli 2007, 16:12:51 PM
Trevligt mera sådant.Det första man tänker på när det gäller exporterade bussar e ju inte finland,har många svenska bussar hamnat där? :)

Ute på landsbyggden och i dom mindre städerna finns det en hel del gamla svenskar.  Så ifall intresse finns, kommer jag nog att presentera en hel del mera i denna kategori

CF

Hej

Blåklintbuss ACM 995 Scania K113TLA VanHool Alizée 360 1991 kom også Wersterlines med reg. FEV-350. Er der nogen der kender int.nummeret hos Westerlines ?

:-)

Marc

Tackar för fina bilder!
Absolut, intresse finns för fler. Var en nyhet för mig att Finland var en av våra begagnatköpare, tills jag fick förklaringen då vi sågs i Åbo senast.

Hälsningar
Marc

Ersa

Citat från: j-a skrivet 22 juli 2007, 16:12:51 PM

Ojoj, det finns en hel del äldre bussar som Wälimaas Bussar AB i Övertorneå köpt av bl.a Polarbuss, Skelleftebuss, Luleå Lokaltrafik och Fridströms för att sedan själva sälja till bussåkare i norra Finland, där man inte sysslar med lågentré- och årsmodellskrav. En fotoresa till Rovaniemi där två av Fridströms gamla VanHooler nu hamnat, via just Övertorneå, står högt på min önskelista.

Niklas Bygdestam

Några tidiga Scania CN 112 från Uppsala vet jag såldes till Finland någon gång under andra halvan av 1990-talet
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

L-G Lassander

Citat från: Claus Frost skrivet 22 juli 2007, 17:47:20 PM
Hej

Blåklintbuss ACM 995 Scania K113TLA VanHool Alizée 360 1991 kom også Wersterlines med reg. FEV-350. Er der nogen der kender int.nummeret hos Westerlines ?

:-)

FEV-350 hade nummer 21, bussen är dock såld vidare och finns idag hos Kankaanpään Tilausliikenne. Här dock en skannad bild på den hos Westerlines.

L-G Lassander

Då går vi vidare med följande bolag. Pekolan Liikenne är ett medelstort bolag med linjer på många orter i Södra Finland. En av pionärerna inom begagnatimporten för man nog kalla dom. I början importerades väldigt mycket europeiska bussar, bla en Volvo B10M Barbi från Italien! Nu har man övergått mer till att importera från dom Nordiska länderna:

Pekolan Liikenne 11 VBI-411 Volvo B10M Wiima M311, före detta ODT 895 Ehns Busstrafik

Pekolan Liikenne 56 IEF-565 Scania CK113, före detta OYJ 335 Wasatrafik 1944

Pekolan Liikenne 85 VUF-584 Scania K113 Delta Star 501, före detta OYP 002 Karl Svensson, Munkedal

Pekolan Liikenne 57 MHF-164 Scania CK113, före detta OUZ 001 Wasatrafik 1927

Pekolan Liikenne 69 RKZ-143 Volvo B10M Säffle, före detta PLB 368 E.A. Forsbergs Omnibustrafik AB

Hör inte riktigt hit, men även bussar från Norge importeras. Här en Volvo B10B Carrus Vector:

Niklas Bygdestam

Egentligen är det kanske inte konstigare idag att Finland köper begagnade bussar från Sverige än att Estland skulle göra det. Båda länderna har ju idag ungefär samma förutsättningar. Båda länderna är idag med i EU och måste utgå från EU:s normer. Vad jag har förstått så finns det visst många gamla bussar kvar i Finland så begagnade bussar från andra länder är säkert minst lika välkomna där som ersättning för deras överåriga bussar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

SSC

Citat från: L-G Lassander skrivet 22 juli 2007, 16:01:16 PM
Det exporteras ju en hel del bussar österut från Sverige. Dom flesta till Baltikum och Ryssland, men en del stannar faktiskt så nära som i Finland.
Tänkte här alltid nu och då presentera några av gammelsvenskarna som fått nytt liv i Finland, och börjar då med Westerlines. Westerlines är ett gammalt familjeföretag från finska västkusten, som i våras såldes till Veolia Transport.

Först ut är Westerlines 18 HPZ-299 Scania K113 Ajokki Victor, före detta CCN218 Swebus 0998

Westerlines 11 KNZ-601 Scania K113 Carrus Star 602, före detta FWT 643 Blåklintsbuss AB

Westerlines 14 IOI-454 Volvo B10M Carrus Fifty, före detta PSU 515 Leja Touring

Westerlines 21 GFN-537 Volvo B12 Carrus Star 602, före detta HWA 078 Swebus 3645

Westerlines 19 UJY-218 Volvo B12B 9700 HD, före detta SXN 6901 Mohlins Bussar AB

Ser att bilden på nr. 18 är tagen på den urusla busstationen i Kristinestad... Var är de övriga bilderna tagna?
Jag blev faktiskt riktigt förvånad när jag läste detta. Inte kunde jag i min vildaste fantasi tro att Westerlines hade köpt dessa bussar, eller åtminstone nr. 11, 14, 19 och 21, begagnade. :o
Du råkar inte veta om nån årsmodell på bussarna, eller om man har fler bussar som är köpta från Sverige?

Citat från: L-G Lassander skrivet 23 juli 2007, 12:15:37 PM
FEV-350 hade nummer 21, bussen är dock såld vidare och finns idag hos Kankaanpään Tilausliikenne. Här dock en skannad bild på den hos Westerlines.

Jag är inte helt säker på om du har rätt om att bussen har sålts. Har nämligen hört av en av chaufförerna att just denna buss, nr. 21, lär ha brunnit...?!
Som sagt, jag strider inte emot vad du säger, men det är vad jag har hört.