Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?

Startat av Stefan K, 27 januari 2009, 18:10:18 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

yngrot

Enligt V-T skall ERG fungera fullt ut i maj  .. men den visan har vi ju hört länge nu första gången skulle det ju i gång nov. 2003... 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: Trafikar´n skrivet 25 februari 2009, 09:31:26 AM
Förvisso kommer samma kort att gälla på alla VTs linjer när och om ERG systemet kommer att fungera, men helintegrerat taxa finns det ingen garanti för. Länet har ju sin kommunfinansiering som lämnar stort utrymme för lokala taxebestämelser. Vilket är för mig en självklarhet, sånt ska beslutas lokalt, och mycket mer borde göra det, inte av tjänstemannapolitiker i Skövde. "Vad som är sant i Ljungsarp är en lögn i Tynnered"
Hur var det nu med ordspråken? :)

Tittade man inte på Skånetrafiken och ville ändra Västtrafiks organisation till den samma som Skånetrafikens?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Trafikar´n

Visst tittade man, men du Micke var ju en av de som reagerade starkt på resultatet av kommunalt bestämmande, men varför ska tjänstemän i Skövde bestämma hur mycket det ska kosta att åka färjan från Marstrand till postombudet i Arvidsvik, eller pendla mellan Borås och Viared?
Det du engagerade dig så i var ju bla ungdomstaxa och pensionärsrabatten, som skiljer/skiljde sig mellan kommunerna, ska allt beslutas i Skövde bara för bussarna har samma färg o man kan betala på samma sätt?
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Svemicke

Citat från: Trafikar´n skrivet 25 februari 2009, 22:44:17 PM
Visst tittade man, men du Micke var ju en av de som reagerade starkt på resultatet av kommunalt bestämmande, men varför ska tjänstemän i Skövde bestämma hur mycket det ska kosta att åka färjan från Marstrand till postombudet i Arvidsvik, eller pendla mellan Borås och Viared?
Det du engagerade dig så i var ju bla ungdomstaxa och pensionärsrabatten, som skiljer/skiljde sig mellan kommunerna, ska allt beslutas i Skövde bara för bussarna har samma färg o man kan betala på samma sätt?
För att underlätta för resenärerna ja. Samma diskussion uppkom när Skånetrafiken bildades och de delade in Malmö i tre zoner. Var protester eftersom det beslutet kom från huvudkontoret i lilla Hässleholm.

Naturligtvis ska vi ha en enhetlig taxa inom hela länet. Dock med undantag från Göteborg som är så pass stort. Det borde vara dyrare att resa i Göteborg än i resterande länet eftersom staden är så stor.

Samma regfler bör då även gälla för periodkort. Gäller det till man är 26 år så ska det göra det i hela länet. Inga undantag bör göras.

Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Trafikar´n

Förutom att det bor många i Göteborg är ju inte kommunen så stor... Om du tittar på kartan...

Men igen, när en kommun betalar för sin "egen" trafik, varför ska inte kommunen få bestämma vad det ska kosta för kommunens invånare?
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Svemicke

Citat från: Trafikar´n skrivet 26 februari 2009, 03:35:07 AM
Förutom att det bor många i Göteborg är ju inte kommunen så stor... Om du tittar på kartan...

Men igen, när en kommun betalar för sin "egen" trafik, varför ska inte kommunen få bestämma vad det ska kosta för kommunens invånare?
Skall vi ha ett sådant system kan vi ju lika bra avveckla Västtrafik och låta varje kommun sköta all sin trafik själv.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Trafikar´n

Vi HAR ett sånt system. Det är väl ganska självklart att eftersom du nu bor i Borås, att Borås kommun bestämmer vad det ska kosta att köpa ett periodkort till Viared?
Eller anser du på fullt allvar att sådana beslut ska fattas i Skövde, Göteborg, eller Vänersborg?
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Svemicke

Citat från: Trafikar´n skrivet 28 februari 2009, 12:40:30 PM
Vi HAR ett sånt system. Det är väl ganska självklart att eftersom du nu bor i Borås, att Borås kommun bestämmer vad det ska kosta att köpa ett periodkort till Viared?
Eller anser du på fullt allvar att sådana beslut ska fattas i Skövde, Göteborg, eller Vänersborg?
Jag vill ha ett enhetligt system för hela Västtrafik. Det har vi inte idag. Jag kan köpa periodkort till hela Västra Götaland för en summa, men vill jag till exempel ha även Göteborg inkluderat måste jag köpa ett annat kort.

Jag vill ha möjligheten att kunna köpa en biljett från Brämhult i Borås till Gamlestadstorget i Göteborg. Idag måste jag köpa tre.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 28 februari 2009, 17:20:44 PM
Jag vill ha ett enhetligt system för hela Västtrafik. Det har vi inte idag. Jag kan köpa periodkort till hela Västra Götaland för en summa, men vill jag till exempel ha även Göteborg inkluderat måste jag köpa ett annat kort.

Jag vill ha möjligheten att kunna köpa en biljett från Brämhult i Borås till Gamlestadstorget i Göteborg. Idag måste jag köpa tre.

Vill du ha ett periodkort med den giltigheten kan du med fördel köpa Regionen Runt 30 dagar.
Om du vill köpa biljett med ditt värdekort (vad det nu skulle komma att kallas denna veckan) hela vägen så lär det bli möjligt från i maj.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Trafikar´n

Och var ska besluten fattas?
Ska NN i borås bestämma vad du ska betala mellom Gunnareds Kyrka och Snipen?
Bra svar Staffan, för tillfälliga resor.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Jonas Gustafsson

Citat från: Svemicke skrivet 25 februari 2009, 23:09:56 PM
Det borde vara dyrare att resa i Göteborg än i resterande länet eftersom staden är så stor.

??? ??? ??? ??? ???

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Trafikar´n

Så stor är inte kommunen (igen) även om det bor många skattekronor där...

Men igen, ska kommunen fatta besluten eller en central myndighet?
Centrala taxeenheten för lokaltrafik lokaliserad till Mäster Samuels gränd?
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Svemicke

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 28 februari 2009, 19:59:34 PM
??? ??? ??? ??? ???

//Jonas G

Citat från: Trafikar´n skrivet 28 februari 2009, 22:55:18 PM
Så stor är inte kommunen (igen) även om det bor många skattekronor där...

Men igen, ska kommunen fatta besluten eller en central myndighet?
Centrala taxeenheten för lokaltrafik lokaliserad till Mäster Samuels gränd?

Vilket tjat om Göteborgs storlek det blev nu då! Staden är större än resterande städer i Västra Götaland då? Är ni nöjda nu?

En central myndighet och den heter Västtrafik. Tycker det borde ha framkommit nu.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 februari 2009, 17:33:00 PM
Vill du ha ett periodkort med den giltigheten kan du med fördel köpa Regionen Runt 30 dagar.
Om du vill köpa biljett med ditt värdekort (vad det nu skulle komma att kallas denna veckan) hela vägen så lär det bli möjligt från i maj.
Från maj? Tror Du på det själv? Jag tvivlar på Västtrafiks tidtabeller i den frågan.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 01 mars 2009, 01:57:24 AM
Vilket tjat om Göteborgs storlek det blev nu då! Staden är större än resterande städer i Västra Götaland då? Är ni nöjda nu?

En central myndighet och den heter Västtrafik. Tycker det borde ha framkommit nu.

Ja, men alla som åker i Göteborg åker inte från ena änden till den andra. Precis som i Borås är det många som bara åker ett par kilometer. Och en sådan resa skall förstås inte vara dyrare i Göteborg än i Borås.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)