Negativscan 2009 - del 4(en drös Diligenser och en Säfflegodsare)

Startat av Greger Larsson, 26 januari 2009, 18:56:12 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.



Greger Larsson

Citat från: Krille skrivet 26 januari 2009, 19:41:00 PM
Oj vars är vi nu?
Burträsk socken nånstans gissar jag!

/K

Inte alls, klassiska KIT/Continentbus-marker;Kågedalen! Bussgaraget i Lillkågeträsk.

/GL

yngrot

De röda me dörr 2-2-1 är det stadsbussar lule??  Var inte det ovanlig i så fall ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Stefan P

Hej

De röda bussarna vad är för kaross och chassi?
Färgen är väldigt lik SL färgen?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 27 januari 2009, 12:00:14 PM
De röda me dörr 2-2-1 är det stadsbussar lule??  Var inte det ovanlig i så fall ??

Det torde vara Umeå. Dörr 2-2-1 var väl inte så vanligt på den tiden. Men Umeå var väl en av de städer som i likhet med Uppsala och Malmö provade med två köer vid påstigning: en för dem som hade kort som skulle stickas in i en kortläsare och en för övriga, t ex kontantbetalare.  Det förklarar i alla fall de dubbla framdörrarna.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa


Krille

Citat från: Greger Larsson skrivet 26 januari 2009, 21:24:03 PM
Inte alls, klassiska KIT/Continentbus-marker;Kågedalen! Bussgaraget i Lillkågeträsk.
/GL

Ser man på!
Finns byggnaden kvar än idag?
Isåfall måste man åka å kika vid tillfälle

/K

Stefan Lindström

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 januari 2009, 13:49:08 PM
Det torde vara Umeå. Dörr 2-2-1 var väl inte så vanligt på den tiden. Men Umeå var väl en av de städer som i likhet med Uppsala och Malmö provade med två köer vid påstigning: en för dem som hade kort som skulle stickas in i en kortläsare och en för övriga, t ex kontantbetalare.  Det förklarar i alla fall de dubbla framdörrarna.

Visst är det Umeå! Ultras emblem med stadsvapnet ovanför framhjulet och reklamskylt för Västerbottens folkblad på sidan. Borde ha varit en i den första omgången omgången B58:or (om man inte räknar in vagn 27 som övertogs från Gabrielssons (en udda fågel från Vestfold).

Dubbla framdörrar var standard så länge man hade sk "plingkort", eller rabattbiljett som var det officiella namnet. Stäplingsautomaten var från Almex och hade manuell inställning av avgångstid från ändhållplatsen. Man hade en timmes övergång från stämplad tid. Höger dörr för manuell betjäning, dvs övergång på plingkorten, månadskort och de då ytterst sparsamt utnyttjade enkelbiljetterna (utan övergång). Vänster dörr användes uteslutande för plingkort. Otroligt snabbt och smidigt.

Mittendörren var dubbel för smidig barnvagnshantering. Den tredje dörren var för avstigning från plattformen bak som kunde svälja en hel del folk i rusningen. Barnvagnar fick dock inte plats där eftersom det fanns en stolple mitt i golvet.

Sen kom grönburken och förstörde allt. Påstigningstiden blev nära nog fördubblad eftersom all hantering av såväl enkelbiljetter som kort krävde att föraren var direkt inblandad. I samma veva slutade man också att beställa vagnar med dubbla framdörrar.




Ersa

Citat från: Stefan Lindström skrivet 27 januari 2009, 18:06:30 PM
Dubbla framdörrar var standard så länge man hade sk "plingkort", eller rabattbiljett som var det officiella namnet. Stäplingsautomaten var från Almex och hade manuell inställning av avgångstid från ändhållplatsen. Man hade en timmes övergång från stämplad tid. Höger dörr för manuell betjäning, dvs övergång på plingkorten, månadskort och de då ytterst sparsamt utnyttjade enkelbiljetterna (utan övergång). Vänster dörr användes uteslutande för plingkort. Otroligt snabbt och smidigt.

Sen kom grönburken och förstörde allt. Påstigningstiden blev nära nog fördubblad eftersom all hantering av såväl enkelbiljetter som kort krävde att föraren var direkt inblandad. I samma veva slutade man också att beställa vagnar med dubbla framdörrar.

"Ytterst sparsamt utnyttjade enkelbiljetter" ja... Det är varje Ultraförares ouppnåeliga dröm år 2009. Vi får väl se om politiker och tjänstemän någonsin lyckas få bukt med enkelbiljettsbekymret. Tyvärr verkar de inte alls vara medvetna om problemet, för ingen vill ta bort barn- och ungdomstaxan (samt övergången) från enkelbiljetterna.

Grönburken var ju ett osmidigt system, men så blir ju oftast resultatet när man inför ett landsbygdsbiljettsytem i stadstrafik...
Men idag har man ju ett nytt fint biljettsystem som går att utveckla så att föraren kan lösa enkelbiljetter "i högra kön" samtidigt som folk med busskort går förbi och "plingar" till vänster! Dock är det av okänd anledning inte utnyttjat till sin maxkapacitet ännu. När det är inkopplat som det ska vara, ska förare och kortresenär t.o.m. kunna ladda på ett rabattkort "i fred" samtidigt som förbipasserande kan gå förbi och "plinga" under tiden. Sedan återstår information så att resenärerna ställer sig i "rätt kö". Idag är många förberedda kortresenärer mäkta irriterade på alla långsamma enkelbiljettsresenärer som står "till vänster" framför kortvalidatorn. Detta leder till att kortresenärerna ofta knuffar sig förbi dem för att få plinga sitt kort, med sura miner till följd.

Så det är kul att se bilder från tider då det fungerade smidigt, snabbt och effektivt! :)

Ersa

#10
Citat från: Stefan Lindström skrivet 27 januari 2009, 18:06:30 PM
Visst är det Umeå! Ultras emblem med stadsvapnet ovanför framhjulet och reklamskylt för Västerbottens folkblad på sidan. Borde ha varit en i den första omgången omgången B58:or (om man inte räknar in vagn 27 som övertogs från Gabrielssons (en udda fågel från Vestfold).

Förutom fasaden på byggnaden, samt just dessa båda bussar kan man nog skapa en fin "nu-bild" på samma ställe idag med två blå Säfflekortvagnar. Klockan på väggen fungerar för övrigt fint än idag, även om den är lite omständig att ställa om från sommartid till vintertid. Då ställer man fram den 11 timmar då den inte går att "ställa tillbaka". ;)

bilomnibussen

Hallå! Dagens entydiga utvecklingsfas är att slopa all biljettförsäljning på bussarna.
Mvh Jan G

Ersa

Citat från: bilomnibussen skrivet 30 januari 2009, 09:00:01 AM
Hallå! Dagens entydiga utvecklingsfas är att slopa all biljettförsäljning på bussarna.
Mvh Jan G

Utanför Västerbottens län är detta mål mycket möjligt. Inom detta län ökar dock ombordförsäljningen mer och mer för varje år.