Huvudmeny

Arrivanytt?

Startat av Peter Erret, 25 januari 2009, 15:42:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrX

Citat från: Måns Johannesson skrivet 26 januari 2009, 16:25:16 PM

Till M224: Ekerö har 16st blå bussar, samtliga Volvo B10MA Säffle NewLook. Man kan ju misstänka att de förutom att fylla igen bristen på blåvagnar hos Swebus kanske även ersätter de äldsta blåvagnarn i 41XX serien.

/Måns

Det ryktas i Tyresö att 41XX serien ska flyttas till Ekerö och att vi då ska få tillbaka bussar ur 53XX serien för att fylla ut serien igen. Nu har vi 5393-5399, vilka som finns på Ekerö har jag ingen aning om. 5389 är det lägsta nummer blå ledbuss jag känner till.

Om ryktena stämmer så är det tråkigt, 41XX är suveräna bussar men väldigt slitna. Dem kommer saknas

M224

Citat från: MrX skrivet 26 januari 2009, 17:30:48 PM
Det ryktas i Tyresö att 41XX serien ska flyttas till Ekerö och att vi då ska få tillbaka bussar ur 53XX serien för att fylla ut serien igen. Nu har vi 5393-5399, vilka som finns på Ekerö har jag ingen aning om. 5389 är det lägsta nummer blå ledbuss jag känner till.

Om ryktena stämmer så är det tråkigt, 41XX är suveräna bussar men väldigt slitna. Dem kommer saknas

Aj aj precis vad jag misstänkte, jag gillar 41xx vagnarna.

Synd att inte Södertälje kund få dem, de har ju 4144 samt 4145 som dock är röda.

Men 4135-4138-4140-4143 kunde ju lackas om till rött.  8)

M224

Citat från: Måns Johannesson skrivet 26 januari 2009, 16:25:16 PM

Till M224: Ekerö har 16st blå bussar, samtliga Volvo B10MA Säffle NewLook. Man kan ju misstänka att de förutom att fylla igen bristen på blåvagnar hos Swebus kanske även ersätter de äldsta blåvagnarn i 41XX serien.

/Måns

Precis vad jag misstänker kommer att ske.

virtual1

Citat från: MrX skrivet 26 januari 2009, 17:30:48 PM
Det ryktas i Tyresö att 41XX serien ska flyttas till Ekerö

Ööööh, det är väl inte så troligt - Arriva kommer väl knappast ta över dem då de nu skaffar nya Scanior!

M224

Citat från: virtual1 skrivet 26 januari 2009, 17:50:43 PM
Ööööh, det är väl inte så troligt - Arriva kommer väl knappast ta över dem då de nu skaffar nya Scanior!

Nej, men Swebus slopar dem innan Arriva tar över.

MrX

Citat från: M224 skrivet 26 januari 2009, 17:53:52 PM

Det är vad jag misstänker med. Har hört att Busmarket kommer få närmare 150 bussar från Swebus under året med vilket kan betyda att ett stort antal SL lackade Swebussar försvinner. Varför inte slå två flugor i en smäll? Fräscha bussar flyttas från garagen som Arriva tar över så gamla bussar försvinner. Tråkigt på många bra och fina bussar men kanske är den en realitet

virtual1

Citat från: M224 skrivet 26 januari 2009, 17:53:52 PM

Ja, men då blir väl knappast Ekerö slutstation innan slopning ändå? - trafikstart är ju bara en månad iväg, o varför köra dit massa bussar som ögonaböj försvinner? Det är väl knappast så att Swebus har blåbussar i överflöd så att man kan fylla tomrummet på Tyresö, om än så bara för en kort tid?

virtual1

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 januari 2009, 15:27:07 PM
Det finns ett väldigt bra skäl att man gör så, för att minska på extrajobb.
Under dagarna närmast innan Arrivas trafikstart ska nämligen all SL utrustning BussPc, Kameror etc demonteras ur avträdande operatörs vagnpark och monteras in i tillträdande (Arriva)s vagnpark, då är det ju utmärkt att demontera prylar ur bussar som ska tas ur trafik för gott.

Jag förstår, men hur täcker man upp underskottet de dagar som detta gäller????? - ställer in turer???

Bussmicke

Citat från: virtual1 skrivet 27 januari 2009, 21:27:16 PM
Jag förstår, men hur täcker man upp underskottet de dagar som detta gäller????? - ställer in turer???

Har det skett tidigare?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.