SL 5244

Startat av homer, 24 januari 2009, 18:06:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Sitter och kollar på Varning för Jönsonligan, när dem är vid Kvarnholmen och stjäl en buss, filmen är från 1981 och bussen är 5244

min första fråga är vilket garage den tillhörde?

Min andra fråga är: uppe vid Kvarnholmen kunde man på Hållplatstavlan se att två linjer passerade, nämligen 53:an och 66:an, Frågan är alltså var linje 66 gick?

Staffan Sävenfjord

Citat från: homer skrivet 24 januari 2009, 18:06:20 PM
Sitter och kollar på Varning för Jönsonligan, när dem är vid Kvarnholmen och stjäl en buss, filmen är från 1981 och bussen är 5244

min första fråga är vilket garage den tillhörde?

Min andra fråga är: uppe vid Kvarnholmen kunde man på Hållplatstavlan se att två linjer passerade, nämligen 53:an och 66:an, Frågan är alltså var linje 66 gick?

Linje 66:s andra ändstation var vid Reimersholme.
Beträffande bussen har detta utretts många gånger förut men antingen var den placerad vid Söderhallen eller också slopad när inspelningen gjordes. Det lär för övrigt var Ulf Brunnberg själv som kör bussen - givetvis med behörighet för detta.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

homer

Ok, tack för infon, det är alltså samma 66:a som idag bara att den nu slutar vid Spårvägsmuseet

Mr G

Jag har inget minne av att 66:an gått till Kvarnholmen, så jag konsulterade mitt referensbibliotek och fann att det visst varit fallet.

Från 1989-06-12  till och med 1994-08-14 trafikerade 66:an Kvarnholmen.

Kan det då stämma att bussen var runt fyra år när filmen spelades in? Var inte H59 av äldre årgång än 1985?
吉先生

Ersa

H59 5244 (Scania CR111M med regnr BHD924) var av 1977 års modell enligt SBH. Inregistrerad 1977-03-23.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr G skrivet 24 januari 2009, 19:18:26 PM
Jag har inget minne av att 66:an gått till Kvarnholmen, så jag konsulterade mitt referensbibliotek och fann att det visst varit fallet.

Från 1989-06-12  till och med 1994-08-14 trafikerade 66:an Kvarnholmen.

Kan det då stämma att bussen var runt fyra år när filmen spelades in? Var inte H59 av äldre årgång än 1985?

Filmen spelades in 1981. Så att bussen var fyra år stämmer. Hur det var med 66-an passar jag på.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr G

Nu blir jag tvungen att konsultera referensbiblioteket igen, och se...

1975-09-01 förlängdes linje 66 från Sofia till Kvarnholmen, och sen förkortades den åter till Sofia 1988-08-15

Ber om ursäkt för att jag läste slarvigt. Letade bara efter när den förlänges till Kvarnholmen, och det har den tydligen gjort två gånger, både 1975 och 1989.

Under ett år 1988-89 gick den alltså inte till Kvarnholmen, om nu min bok stämmer.

Huh, vilken soppa. Ledsen om jag krånglade till det för någon nu.
吉先生

Karsten

66an har väl dock aldrig gått i heldagstrafik till Kvarnholmen? Mitt minne säger mig att det bara var i rusningstrafik den förlängdes från Sofia till Kvarnholmen, vissa år endast i rusningsriktningen. 66an gick "snabba" vägen till Kvarnholmen, dvs ej via Danviksklippan och Henriksdalsberget (som dagens 402).

Jimmy

Hej.
Hoppas följande linjehistorik kan reda ut "soppan" med 66:ans olika körvägar.
Och den har faktiskt gått i heldagstrafik till Kvarnholmen. Det var när den gick dit första gången 1975. 
Jimmy

Linje 66

Niclas Wennerlid

Under -88 och -89, var det då linje 79 gick till Kvarnholmen istället?

//Niclas

Karsten

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 26 januari 2009, 06:39:53 AM
Under -88 och -89, var det då linje 79 gick till Kvarnholmen istället?

//Niclas

Just det, den hade jag förträngt ur mitt minne. Vilken var den andra ändhållplatsen för 79:an, Södra station?

Niclas Wennerlid

Södra station låter bekant men jag är inte säker, någon annan som har koll?

// Niclas

Jimmy

Visst var det Södra station, vid den gamla ingången med trähuset (?) på stålkonstruktion.
Klicka på följande länk så får ni fram  Linje 79 - alla historiska körvägar .

Jimmy

Simon A

Såg filmen tidigare i veckan faktiskt. En av mina favoritscener när de snor bussen och reaktionen hos föraren är alltid lika rolig att se. Ser alltid framför mig att min far skulle reagera exakt likadant ;D Undrar vad det gör med bussen efter att de använt den...

//Simon