Några bilder från sommaren - Åbo!!

Startat av Mange_buss, 24 januari 2009, 15:01:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mange_buss

Inte högsta kvalitet och ej datorbehandlade... :-\ Tyvärr...
Men men.. Med M/S Viking Amorella tog vi en tur till Åbo, där jag passade på att fota lite bussar...

Har dock lite tråkiga minnen från denna resa, då våran bil fullproppad med nyköpta IKEA-grejer och arvegods blev stulen i Viking Lines "säkra" parkering... (Värde på innehållet som blev stulet ca 4000 kr :()

Henrik Palmqvist

Fina bilder :) ,

men bilderna var ju från Finland... , inte från Åland..  ;)

/ Henrik

Mange_buss

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 24 januari 2009, 15:05:14 PM
Fina bilder :) ,

men bilderna var ju från Finland... , inte från Åland..  ;)

/ Henrik

Tack!!  :D

Bilderna är visst tagna på Åland... Båten mot Åbo stannade till i Mariehamn, och det var där jag fotade dessa... Mariehamn ligger ju på Åland  ;)

Henrik Palmqvist

Citat från: Mange_buss skrivet 24 januari 2009, 15:09:34 PM
Tack!!  :D

Bilderna är visst tagna på Åland... Båten mot Åbo stannade till i Mariehamn, och det var där jag fotade dessa... Mariehamn ligger ju på Åland  ;)

Jo, Mariehamn ligger på Åland.  Men är tveksam till att bilderna är tagna där...   Men det borde ju du veta, som tagit dem...??

/ Henrik

Jessika

Jag tycker också det är fina bilder! :)

Men är det ändå inte så att det har smugit sig in några Åbo-bilder? T.ex. på den fjärde bilden är det något i bakgrunden som är misstänkt likt Åbo slott... Och Oy Andersson AB (på första bilden) kör väl buss i just Åbo. ;)

/Jessika

Bergenga

Hadde noen spurt meg hadde jeg sagt at alle bildene er tatt på Åbo hamn. Jeg har i hvert fall bilde av Andersson #19 har jeg bilde av på eksakt samme sted - i Åbo hamn, på linje 1 opp til Kauppatori. Jeg tror heller ikke Länsilinjat (fra Tammerfors) har så mange busser ute på Åland, ei heller at det er så mange busser med ExpressBus-lakkering på den lille øya.
Men nå har jeg kun vært i Åbo én gang og aldri på Åland, men jeg kjenner i hvert fall igjen området på noen av bildene.

Det er i hvert fall gode bilder! :)
Mvh.
Øyvind Berg

Henrik Palmqvist

Jag tycker att samtliga bilder är tagna i Åbo mellan ca kl 07,40-08,50 på morgonen.  Men det är bara en vild gissning...  ;) :).

/ Henrik

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mange_buss

:-[

Oj...

Nu kom jag på att jag tog dessa bilder i -ÅBO...

Jag vill från botten av mitt hjärta säga förlåt till alla... nu när jag tänker efter fotade jag alla bussar i Åbo..  ::)

Förlåt...
Men tack för alla snälla kommentarer

Jacob

Denna bussmodell ser verkligen amerikansk ut!  :D Vad är det för märke?

Men jag har alltid undrat och jag måste fråga. Vad betyder 100-klistermärket som sitter bak på nästan alla bussar. Betyder det att bussen max kör i 100 km/h?
Särskrivning är en dödssynd!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jajje skrivet 24 januari 2009, 18:13:28 PM

Denna bussmodell ser verkligen amerikansk ut!  :D Vad är det för märke?

Men jag har alltid undrat och jag måste fråga. Vad betyder 100-klistermärket som sitter bak på nästan alla bussar. Betyder det att bussen max kör i 100 km/h?

Bussmärket heter Kabus. Det byggs i Lahti, dock ej av Lahden Autokori utan av företagsgruppen Koiviston Auto. Lite mer på hemsidan, som dock mest är på finska: http://www.koivistonauto.fi/etusivu/36-etusivu/896-kort-pa-svenska  Helt riktigt är deras bussar mycket USA-inspirerade.

100-märket i bakrutan betyder att bussen är godkänd för "Tempo 100", det vill säga får köra i 100 km/tim på tyska motorvägar. Är den inte det är det 80 km/tim som gäller som högsta hastighet. Åtminstone har det varit så. Det är ny regler på gång för Tempo 100 och möjligen är de redan införda.

Jessika

Citat från: Mange_buss skrivet 24 januari 2009, 18:13:12 PM

Oj...

Jag vill från botten av mitt hjärta säga förlåt till alla... nu när jag tänker efter fotade jag alla bussar i Åbo..  ::)

Förlåt...

Jag tyckte det var roligt! :)
Det var lite som en bildgåta. ;)

/Jessika

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mange_buss skrivet 24 januari 2009, 18:13:12 PM

Oj...

Förlåt...

Ja, jag tyckte väl att det var lite konstigt att du hade hittat alla dessa bussar på Åland. Det är ju inte så vanligt att fastlandets bussar letar sig ända dit ut även om det tekniskt är möjligt genom att kombinera olika skärgårdsfärjor.
Men felskrivningar gör vi oss alla skyldiga till - så det är ingen fara.

Mange_buss

Citat från: Jessika skrivet 24 januari 2009, 22:22:28 PM
Jag tyckte det var roligt! :)
Det var lite som en bildgåta. ;)

/Jessika

Det är ju ett sätt att se det  ;)

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 januari 2009, 22:32:45 PM
Ja, jag tyckte väl att det var lite konstigt att du hade hittat alla dessa bussar på Åland. Det är ju inte så vanligt att fastlandets bussar letar sig ända dit ut även om det tekniskt är möjligt genom att kombinera olika skärgårdsfärjor.
Men felskrivningar gör vi oss alla skyldiga till - så det är ingen fara.

Tack  :)

BenS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 januari 2009, 18:23:43 PM
100-märket i bakrutan betyder att bussen är godkänd för "Tempo 100", det vill säga får köra i 100 km/tim på tyska motorvägar. Är den inte det är det 80 km/tim som gäller som högsta hastighet. Åtminstone har det varit så. Det är ny regler på gång för Tempo 100 och möjligen är de redan införda. 

Tyska tempo 100 har vita märken, dom finska 100 märken kan gälla på motorvägar i Finland och i finska lappland där det är 100 skyltat.