Några bilder från sommaren - Åbo!!

Startat av Mange_buss, 24 januari 2009, 15:01:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: BenS skrivet 24 januari 2009, 23:00:38 PM
Tyska tempo 100 har vita märken, dom finska 100 märken kan gälla på motorvägar i Finland och i finska lappland där det är 100 skyltat.

Ja, det hade ju underlättat om jag tittat på bilden också.  :-[ Visst är det som du skriver.

Niklas Bygdestam

Citat från: Jajje skrivet 24 januari 2009, 18:13:28 PM

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 januari 2009, 18:23:43 PM
Bussmärket heter Kabus. Det byggs i Lahti, dock ej av Lahden Autokori utan av företagsgruppen Koiviston Auto. Lite mer på hemsidan, som dock mest är på finska: http://www.koivistonauto.fi/etusivu/36-etusivu/896-kort-pa-svenska  Helt riktigt är deras bussar mycket USA-inspirerade.

Fast en sak skiljer sig från bussar i USA. De här bussarna har hel frontruta medan de i USA brukar ha delad. Men i övrigt håller jag med om att de ser mer amerikanska ut. De ser inte speciellt europeiska ut och därför ser de verkligen lite annorlunda ut mot vad vi är vana vid

De här finns väl inte i Sverige?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

yngrot

Nepp enbart till sitt eget bolag om jag minns rätt, när vi var i Finland och hämta hem några Scalor.. åkte med en Kabus en bit lite annorlunda kan man säga   det lät en del från drivlinan och fjädringen mjukare än våra bussar...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bergenga

Jo, Kabus bygger bare busser til Koiviston Auto, men K.A. består av flere forskjellige selskaper. Blant annet Satakunnan Liikenne, Gold Line, Lahden Liikenne og Porvoon Liikenne/Borgå Trafik, og har nylig overtatt Oras Liikenne.

Denne ekspressbussmodellen er levert i 10 eksemplarer i 2004 (#190-199) og 5 eksemplarer i 2005 (#101-105). Bussene har Cummins-motor, og det tror jeg de andre som Kabus bygger også har. Stort sett bygger de bare stadsbusser, og jeg mener å ha lest at de holder på med en hybridbuss også for tiden.
Når det gjelder bussens utseende så var det første jeg tenkte at Kabus ikke har noen designavdeling. Men nå kan jeg jo ikke huske å ha sett en eneste amerikansk buss som ser bra ut heller, så det er vel derfor.
Mvh.
Øyvind Berg