Första Riktiga Snödagen... som gick åt pipan (BILDER)

Startat av novak, 24 januari 2009, 03:46:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

novak

Förra året i November när den första riktiga snön kom, och när norrtäljegaraget medelade att dom ej kommer köra några turer alls, satt jag o körde ute i åberga. Fick köra en tur 622 som sista tur, tänkte att det är väl okej, även fast jag kört som en gud hela dagen utan att köra i diket, och sett många andra kollegors bussar liga i drivor.

Sen körde man ut mot skärgårdsstad  ropade på RTL först o fråga om jag verkligen skulle köra ut dit oplogat o jävligt fick svaret "ja" och såhär gick det...

URL=http://forumbilder.se][/URL]

Sen när jag hade stått o rasslat med högra drivhjulen i diket en timme kom en till 622 såhär gick det för den

Och kontentan av det hela blev såhär...

Krävs att tillägga att det kom ännu en 622 innan RTL bestämde sig för att d kanske inte var så smart o köra ut dit.
så satt vi där 3 chaufförer o väntade i en timme på en radiobil som aldrig kom men en glad åkersberga bo körde hem oss :D

Blue

Det är väl bara till att gå ut och lägga kedjorna....
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Fredde

CitatSen körde man ut mot skärgårdsstad  ropade på RTL först o fråga om jag verkligen skulle köra ut dit oplogat o jävligt fick svaret "ja" och såhär gick det...

Det var ju inget lyckat svar :-X

novak

CitatDet är väl bara till att gå ut och lägga kedjorna....

Jo men visst, det har dom ju i alla SL-bussar, tycker iaf dom borde ha en skyffel på vintern, för jag tror jag kommit loss om jag hade haft det, hade krävts en del skyfflande men annars ganska bra. :D

bjalle

Platsbesparande parkering...vägen är ju fri ändå ;D

yngrot

Citat från: Blue skrivet 24 januari 2009, 07:45:26 AM
Det är väl bara till att gå ut och lägga kedjorna....

Är det nått bussbolga som har kedjor?? Vi hade i Borås men de försvann när ASR började komma men de var kanon att lägga på sen kunde man köra relativt obehindrat av snön..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

RoTe

Citat från: yngrot skrivet 24 januari 2009, 18:46:38 PM

Är det nått bussbolga som har kedjor?? Vi hade i Borås men de försvann när ASR började komma men de var kanon att lägga på sen kunde man köra relativt obehindrat av snön..

Fram för vintertidtabell med goda marginaler och en uppsättning snökedjor i varje buss!  :) Då skulle man faktiskt kunna få makalösa rubriker i tidningarna, positiva sådana alltså.  ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoTe skrivet 24 januari 2009, 20:56:57 PM
Fram för vintertidtabell med goda marginaler och en uppsättning snökedjor i varje buss!  :) Då skulle man faktiskt kunna få makalösa rubriker i tidningarna, positiva sådana alltså.  ;D

Jag kan se rubrikerna: "Länstrafiken förlänger restiderna med 50 procent".

RoTe

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 januari 2009, 21:21:26 PM
Jag kan se rubrikerna: "Länstrafiken förlänger restiderna med 50 procent".

Jag tänkte mer på "Landet står stilla men bussen tar sig fram".  ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoTe skrivet 24 januari 2009, 21:46:03 PM
Jag tänkte mer på "Landet står stilla men bussen tar sig fram".  ;D

Icke! "Kaos i vägtrafiken" blir det då. I en liten notis i sista stycket står det "bussarna tog sig dock fram tack vare snökedjor". Om de nu överhuvudtaget tog sig fram för alla bilar som stod i vägen.  :)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 januari 2009, 22:33:54 PM
Icke! "Kaos i vägtrafiken" blir det då. I en liten notis i sista stycket står det "bussarna tog sig dock fram tack vare snökedjor". Om de nu överhuvudtaget tog sig fram för alla bilar som stod i vägen.  :)

Och varför står dessa bilar i vägen? Jo, pga avsaknad av den norska fenomenala 70-talsuppfinningen SnowGrip.
Denna text är från Husbilsklubbens forum:

"SnowGrip, var bandstål med vågformade krokar, tvärs slitbanan över däcket, kraftig självjusterande fjäder och centrumspännare. Arbetsmiljöivrarna hade nog synpunkter på arbetsskador - fingrarna (köldkrumma) hade benägenhet att vara ivägen när man tappade taget och "råttfällan" slog tillbaka. Fördelarna var trots allt så många. Miljövänliga var dom också - ingen körde många meter på vägen (efter räddningen)".
http://www.husbilsklubben.se/forums/t29848/

Har man tur kan man få tag i ett par gamla begagnade för 450 NOK:
http://www.zett.no/sm%C3%A5ttogstort__til_salgs.html?objectId=1472809

BadTab

Haha.. De där bussarna drog jag och en kollega upp, och jag körde in till depån..

novak

Buss-Anders

Undrar över de här norska Snowgrip... skulle de sitta kvar på däcket om man satte dem på ett tungt fordon. Kan liksom se  framför mig att de skulle slitas av på en lastbil eller buss.
Är det ett tillbehör för tunga fordon måntro?
Men jag vet alltså inte ett dyft om det.

En annan intressant fråga är hur vinterklädda chaufförer i allmänhet är.
Här i Kalmar är det ovanligt med snö nuförtiden.
Visst kan det komma någon dm eller två under några veckor men det är inte som det var förr.
Öland kan ju förstås få en riktig fåk men det är inte heller som förr.
fåk =(öländska) en hård vind med kraftigt snödrev som framförallt samlar ihop och lägger snö på vägar och runt bebyggelse

Men hur många är klädda för att kliva omkring i flera dm snö och skyffla och slita.
Förare längre norrut ni som kör utanför de stora vägarna..... har ni med er kläder för att haveri?
Läderstövlar, varma arbetshandskar och allt det andra som tillhör " varma kläder".

Mvh
Buss-Anders .... utan erfarenhet av riktig vinterkörning med buss än så länge.