Gengassläp av några olika fabrikat.

Startat av BD, 23 januari 2009, 17:37:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BD


Det är nog få, om ens någon, av läsarna som har rivit i och umgåtts med sådana här vehiklar.
Jag har personligen bara sett på dem som liten pojk samt noterat hur de hanterades.
Alla släp visade här var avsedda för bussar.
I allmänhet var det s k vedgasaggregat som matades med vedknubb.
Kolgasaggregat som matades med träkol kan jag inte erinra mig.
Saknar bland ritningarna Imbert vedgasaggregat som var för de största motorerna.







HJP

Citat från: BD skrivet 23 januari 2009, 17:37:25 PM
Det är nog få, om ens någon, av läsarna som har rivit i och umgåtts med sådana här vehiklar.
Jag har personligen bara sett på dem som liten pojk samt noterat hur de hanterades.
Alla släp visade här var avsedda för bussar.
I allmänhet var det s k vedgasaggregat som matades med vedknubb.
Kolgasaggregat som matades med träkol kan jag inte erinra mig.
Saknar bland ritningarna Imbert vedgasaggregat som var för de största motorerna.

****
Trevligt! Tackar&Bockar!

Sannolikt har du rätt i att få, om ens någon, i Buss Snack, sysslat med sådana fordon.
Kul att du lägger ut ritningar på dessa  :)

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 23 januari 2009, 17:44:22 PM
****
Trevligt! Tackar&Bockar!

Sannolikt har du rätt i att få, om ens någon, i Buss Snack, sysslat med sådana fordon.
Kul att du lägger ut ritningar på dessa  :)

HJP

För att ha egen erfarenhet av att jobba med gengasaggregat måste man ju vara född senast på 1930-talet. Men jag har i alla fall en god vän, som började jobba med gengas redan när han var 10 år gammal. Egentligen skulle han vara gods- och biljettpojke men det blev snart att han fick sköta gengasaggregatet också. Mycket riktigt blev han också gengasförgiftad även om det inte var av det värsta slaget. Och i många år i sin ungdom gick han utan ögonbryn. Det tog lång tid även efter det att gengasepoken var över innan dessa växte ut igen.
Vi får nog vara glad att vi slapp dessa. Men det finns ju faktiskt en och annan gengasbil fortfarande i trafik även om bara som veteranfordon. Den här t ex som ägs av en lokförare i Borås.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)



Roland Hn

Vist fanns förekom det träkolseldning. Men jag tror det var till mindre motorer. Taxi och andra personbilar. Det fanns påhängsagregat och släp till personbilar. Släpen var oftast utrustade med bara ett hjul. Men visst har jag erfarenhet av gengas även om jag vid min då ringa older inte fick utföra de farligaste och tyngsta jobben.

Roland Hn?