Fråga omn nya GUB-leveranser 2009

Startat av Rickard, 23 januari 2009, 15:28:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rickard

Hej!

Vid en tidigare tråd har jag läst att man ska få in 20 nya bussar hos GUB i början på 2009. Nu är det den 23 januari och inga nya bussar har kommit, när är de planerade att levereras?

Niclas Rosenius

Dom kommer när dom kommer, det är ju bara början av 2009 än.  ;)

Personal från oss skall troligtvis ner nästa vecka på slutbesiktning nästa vecka.

//Niclas

Jacob

Blir det MAN igen? Eller Neoplan som variation  ;)
Särskrivning är en dödssynd!

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Bussmicke

Men lugn alltså, bussarna kommer förr eller senare och sedan hinner ni se er trötta på dem i mer än 10år...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niclas Rosenius

Citat från: Bussmicke skrivet 23 januari 2009, 21:30:32 PM
Men lugn alltså, bussarna kommer förr eller senare och sedan hinner ni se er trötta på dem i mer än 10år...

:-X

//Niclas

Rickard

Citat från: Jajje skrivet 23 januari 2009, 21:15:38 PM
Biogas eller diesel?

Enligt vad jag hört blir det tio korta och tio ledvagnar - samtliga dieseldrivna. Biogasdrift kommer väl inte förrän vid leveransen 2010?

Björn Ax

Citat från: Rickard skrivet 23 januari 2009, 22:33:45 PM
Enligt vad jag hört blir det tio korta och tio ledvagnar - samtliga dieseldrivna. Biogasdrift kommer väl inte förrän vid leveransen 2010?

Vet inte om detta stämmer men vad jag har hört så klarar inte våran biogasanläggning i Uppsala av så många mer biogas bussar. Nu vet jag inte alls om detta stämmer det är bara vad jag har hört.

Om detta stämmer så kommer det nog inte köpas in några nya biogas innan detta är fixat.

76

Om jag inte minns helt fel så pågår arbete med att utöka biogasproduktionen.

Men jag hittar inte artikeln i UNT, så jag kanske har drömt det hela.

Hittade den!

CitatUppsala satsar på biogasen. Det är också bra. Den befintliga biogasanläggningen vid Kungsängens gård byggs nu ut med ny rötkammare och separata mottagningstankar (för externt avfall) för 30 miljoner kronor, varav nära 9 miljoner är klimatstödspengar. Enligt kommunen kan produktionen därmed öka med en miljon kubikmeter renad biogas per år, vilket betyder att drygt tusen kubikmeter dieselbränsle kan ersättas av biogasen.

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=2-AV_ID=819666,00.html?from=read_more

Niclas Rosenius

Citat från: 76 skrivet 23 januari 2009, 23:46:42 PM
Om jag inte minns helt fel så pågår arbete med att utöka biogasproduktionen.

Men jag hittar inte artikeln i UNT, så jag kanske har drömt det hela.

Både du och Björn har rätt.

Man har lovat att man skall bygga ut anläggningen men när det kommer att göras är inte hundra procent klart. Som vanligt velar politikerna här stan hit och dit.

//Niclas

AO

Vilka vagnar ska ersättas? Kommer vagnparken att utökas? Det skulle verkligen behövas fler ledvagnar i Uppsala än i dagsläget. Det är många linjer som inte klarar trycket pga av att de körs med kortvagnar.

Niclas Rosenius

Citat från: AO skrivet 25 januari 2009, 14:08:03 PM
Vilka vagnar ska ersättas? Kommer vagnparken att utökas? Det skulle verkligen behövas fler ledvagnar i Uppsala än i dagsläget. Det är många linjer som inte klarar trycket pga av att de körs med kortvagnar.

Vad som är tänkt i dagsläget är det 260-265 som skall försvinna.

//Niclas

Rickard

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 25 januari 2009, 14:49:53 PM

//Niclas

Kommer de exporteras eller gå till skrot?

AO

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 25 januari 2009, 14:49:53 PM

//Niclas

Det lär ju vara fler som ska försvinna om 20 st nya bussar ska komma, om man inte ska utöka vagnpaken avsevärt.