Bussar i Paris 1986. del 1

Startat av Staffan Sävenfjord, 22 januari 2009, 17:24:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

I oktober var jag på turistmässan MitCar i Paris. Det blev dock lite tid över också till bussfotografering. Här är några av resultaten.









Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P

Hej

Var det vanligt med bussar med öppna plattformar bak och var det påstigning bak?
Tycker en del bussarna ser ut som spårvgnar på hjul.

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 22 januari 2009, 17:31:45 PM
Hej

Var det vanligt med bussar med öppna plattformar bak och var det påstigning bak?
Tycker en del bussarna ser ut som spårvgnar på hjul.

mvh Stefan P

Uppskattningsvis var något mellan 5 och 10 procent plattformsbussar. De gick på speciella linjer. Påstigning var fram och man betalade till föraren på vanligt svenskt manér. Ville man ut på bakplattformen fick man alltså gå genom hela bussen och öppna en dörr. Det fanns ingen ut- eller ingång direkt från plattformen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 januari 2009, 18:10:33 PM
Uppskattningsvis var något mellan 5 och 10 procent plattformsbussar. De gick på speciella linjer. Påstigning var fram och man betalade till föraren på vanligt svenskt manér. Ville man ut på bakplattformen fick man alltså gå genom hela bussen och öppna en dörr. Det fanns ingen ut- eller ingång direkt från plattformen.
Detta måste vara väldigt praktiskt på sommaren när bussarna är varma som bakugnar i kupén. Hade de något annat syfte?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 26 januari 2009, 22:55:11 PM
Detta måste vara väldigt praktiskt på sommaren när bussarna är varma som bakugnar i kupén. Hade de något annat syfte?

Plattformarna var ett populärt tillhåll för dem som ville röka under bussresan. Från början kan jag tänka mig att plattformen fanns för att fånga upp folk som väntade på att betala hos konduktören. Men bussarna på mina bilder var beställda sedan enmanbetjäning införts. Jag blev aldrig klok på enligt vilka kriterier som vissa linjer trafikerades med plattformsbussar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

christian berg

De bussar som finns på dina fina bilder är nog snarare en eftergift åt nostalgin. De flesta äldre Parisbussar som levde kvar in på 70-talet hade öppen plattform med påstigning bak, kanske ville man föra traditionen vidare med plattformsbussarna från 70-80-talet.Omkring 1990 trafikerades linje 20,29,56 och 75 med dessa bussar och de sista försvann från linje 29 omkring år 2000.

Kul med Parisbilder för övrigt!

Hälsningar

Christian B

Björn Forslund

Plattformen var nog snarast en eftergift år inbitna Gauloise-rökare, som var vana vid de gamla bussarna med ingång på bakgaveln.
Även i Nice fanns sådana bussar i mindre antal, på 90-talet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 27 januari 2009, 11:42:26 AM
Plattformen var nog snarast en eftergift år inbitna Gauloise-rökare, som var vana vid de gamla bussarna med ingång på bakgaveln.
Även i Nice fanns sådana bussar i mindre antal, på 90-talet.

Jo, det var ju det jag trodde också. Men det är ju konstigt att det bara var en liten andel som hade plattform på 1980-talet och att de dessutom gick på bestämda linjer. På dessa linjer såg i varje fall inte jag någon annan busstyp. Gauloise-rökare är - eller var åtminstone då - synnerligen jämnt utspridda över hela Paris.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Det kan vara så att det fanns högröstade och tongivande Gauloiserökare längs vissa linjer. Serge Gainsbourg t ex? De gamla parisbussarna från 30-talet togs ur trafik ibörjan på 70-talet, och troligen sattes det in "balkongbussar" på de linjer där dessa rullat, i centrala Paris.
Man kan ju tänka sig hur det luktade i en buss fylld med Gauloiserökare som precis blåst ut sista molnet innan de klev ombord...ryktet gör gällande att Gauloise tillverkas av en mald kompott av gamla cigarrett- och cigarrfimpar, och som de luktar o smakar är man benägen att tro att det finns en viss sanningshalt..

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 27 januari 2009, 12:05:11 PM
Det kan vara så att det fanns högröstade och tongivande Gauloiserökare längs vissa linjer. Serge Gainsbourg t ex? De gamla parisbussarna från 30-talet togs ur trafik ibörjan på 70-talet, och troligen sattes det in "balkongbussar" på de linjer där dessa rullat, i centrala Paris.
Man kan ju tänka sig hur det luktade i en buss fylld med Gauloiserökare som precis blåst ut sista molnet innan de klev ombord...ryktet gör gällande att Gauloise tillverkas av en mald kompott av gamla cigarrett- och cigarrfimpar, och som de luktar o smakar är man benägen att tro att det finns en viss sanningshalt..

Nu har jag aldrig varit någon storrökare - och har inte rökt en cigarr eller cigarett på 30 år nu - men när jag i oförståndigare unga år provade Gauloise så tyckte jag att de smakade gott. Däremot håller jag helt med om lukten och på 1980-talet åtminstone fanns det en dov lukt av Gauloise i bussar och på kaféer. För att inte tala om hur det luktade i parisiska taxibilar, där dock lukten något dämpades av att föraren använde framsätet till att äta sina vitlökspajer i. Ja, i princip luktade det Gauloise över hela Paris. Jag har inget minne av att det var bättre i kupén på plattformsbussarna, men de flesta stod väl bara ute och rökte och blåste ut sista molnet när de gick in i kupén igen. Jag tror de flesta gjorde så också när de steg på vid en hållplats. Nu var väl alla förare inbitna rökare så det gjorde kanske inte så mycket om han fick ett extra rökmoln på sig. Ofta sågs han dessutom motverka detta genom att själv ha en blossande cigarett i munnen. Jag vill minnas att detta var vanligt förekommande 1986. Kanske rentav tillåtet.
I dag tycks allt detta vara borta i Frankrike... Och det tycker väl de flesta av oss bara är skönt.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

christian berg

Visst fanns det en del som tog sig en Gauloise på dessa platformar, men åtminstone 1990 då jag pluggade ett år i Paris så verkade det inte vara huvudfunktionen med plattformarna. Snarare var det lite extra ståplatser och många tyckte nog liksom jag att det var skoj att stå där och titta på trafiken. Efter en längre färd blev det kanske lite väl mycket avgaser, på något sätt verkade de flesta avgaserna hamna direkt på plattformen. Har också undrat varför just dessa linjer fick plattformbussarna, 20 och 29 är centrala linjer medan linje 75 gick till de på den tiden mindre glamorösa områdena i nordost. Paris har ju dock ett annat system med tursättning; en serie bussar är för en längre period, ibland hela sin livstid, bundna till en linje. Exempelvis hade linje 20 för många år plattformbussarna 7856-74. Sedan kommer en dag då plötsligt alla bussar byts ut samtidigt, oftast till något modernare.

Mvh
Christian