Volvo säljer 9700 i USA och Canada

Startat av Hagri, 22 januari 2009, 15:59:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

Press Information – Volvo Buses

Volvo Bussar tar nu ytterligare ett steg i sin globala expansion genom att lansera Volvo 9700 i USA och Kanada. För första gången på drygt 20 år säljs därmed bussar med varumärket Volvo i Nordamerika.

Företaget Volvo Bussar AB har redan en betydande verksamhet i Nordamerika men då via sina kanadensiska dotterbolag Prevost och Nova Bus. Men det är först nu, i samband med den stora bussmässan UMA i Orlando, Florida, som företaget lanserar bussar med varumärket Volvo i Nordamerika.

"Prevost erbjuder de lyxigaste bussarna som går att få i Nordamerika idag", säger Tore Bäckström, chef för Volvo Bussars affärsområde Nord- och Sydamerika. "Genom att lansera Volvo 9700 i segmentet strax under Prevostbussarna, ser vi goda möjligheter att växa ytterligare såväl inom chartertrafiken som linjetrafiken mellan de större städerna."

Han räknar med att totalmarknaden i det här segmentet är ca 1 500-2 000 bussar per år och att Volvo 9700 har möjlighet att ta en god andel av denna marknad inom några år.

"Höga bensinpriser kombinerat med den finanskris och lågkonjunktur vi nu genomlider, har lett till att fler amerikaner ställer bilen och väljer buss istället."

Volvo 9700 för Nordamerika tillverkas i Volvo Bussars fabrik i Mexico där bussmodellen är marknadsledare när det gäller långdistanstrafik. Bussen är utrustad med en 13-litersmotor på 435 hästkrafter. Motorn tillverkas i Volvos fabrik i Hagerstown, USA. Bussen är också utrustad med Volvokoncernens hyllade växellåda I-shift som bidrar till en lägre bränsleförbrukning.

Volvo 9700 kommer att säljas via Prevosts återförsäljarnät i både USA och Kanada. Hela eftermarknaden kommer också att skötas av Prevost via företagets stora nätverk av certifierade serviceverkstäder och reservdelslager.




http://www.volvo.com/bus/sweden/sv-se/newsmedia/press+releases/NewsItemPage.htm?ItemId=56546&sl=sv-se

Bergenga

Huff, den så ikke bra ut med delt frontrute og de oransje lysa på toppen.
Mvh.
Øyvind Berg

Yujin Zhang

Hm...verka som det är en delad ruta på bilden (pdf pressemeddelande)? Tycker bussen ser ut som någon Säffle högbygge med delad rutan. :P

Jens

Finns det egentligen några säkerhetsmässiga skäl att föredra delad framruta istället för hel? (Jag antar det är med hänvisning till säkerhet det sägs att man inte tillåter hela framrutor i USA?) En laminerad glasruta helt limmad direkt i karossen är väl så stark idag att det snarast känns mindre stadigt att bryta av den på mitten med en list?

Martin Maltkvist

Citat från: Hagri skrivet 22 januari 2009, 15:59:30 PM
Press Information – Volvo Buses

Volvo 9700 för Nordamerika tillverkas i Volvo Bussars fabrik i Mexico där bussmodellen är marknadsledare när det gäller långdistanstrafik. Bussen är utrustad med en 13-litersmotor på 435 hästkrafter. Motorn tillverkas i Volvos fabrik i Hagerstown, USA. Bussen är också utrustad med Volvokoncernens hyllade växellåda I-shift som bidrar till en lägre bränsleförbrukning.

Kan man då tolka ovanstående som att Volvo själva kommer att motorisera bussarna?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin