Huvudmeny

Kunskaper i parkering

Startat av Ersa, 20 januari 2009, 21:59:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Hade lite att göra, så här kommer bilder från året som gått:

Mellan Göteborg och Oslo brukar bästa polaren se mycket kul från sin trailerdragare. Här en norsk som precis parkerat och stigit ur bilen. Mitt på spärrlinjen trots gott om plats till höger.

Samma kunskap i Nynäshamn. Här kan dock någon ha stått dumt till vänster när Volvon anlände, och tvingat denne ut åt höger.

Vasaplan, Umeå. Snygg norsk 45-graders parkering!

Korsningen Skogsbacken/Ravinstigen i Sundbyberg. Vänster sida vägen och inte direkt nära kanten.

Simon Bertilsson

Sanslöst, men jag blir inte förvånad. Man kanske skulle roa sig med att fota sådant här själv med. Jag hade väl fått ihop en hel del på väldigt kort tid.
Tror jag ska ta och börja på gården utanför mitt lägenhetshus. I helgen var det katastrof...  ::)

RoTe

Att sitta i bilen i en valfri stads stadskärna och se folk fickparkera är ett ganska roligt nöje tycker jag.  ;D

Staffan Sävenfjord

Ett bra tips om man vill ha lite kul parkeringsbilder är att åka till Frankrike. T ex Nice, där jag fotograferade dessa:

virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 januari 2009, 22:21:45 PM
Ett bra tips om man vill ha lite kul parkeringsbilder är att åka till Frankrike. T ex Nice, där jag fotograferade dessa:

Oh my god, i Nice undrar man ju om alla som kör bil vunnit sina körkort på lotteri eller nåt, för körkunskaper på papper verkar inte behövas, mer livsfarliga bilförare än de på franska rivieran undrar jag om det finns? Hittade du _en_ bil på en gata som inte hade åtminstone en buckla, grattis...

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 20 januari 2009, 23:03:38 PM
Oh my god, i Nice undrar man ju om alla som kör bil vunnit sina körkort på lotteri eller nåt, för körkunskaper på papper verkar inte behövas, mer livsfarliga bilförare än de på franska rivieran undrar jag om det finns? Hittade du _en_ bil på en gata som inte hade åtminstone en buckla, grattis...

Konstigt nog brukar det inte vara så mycket bucklor på de franska bilarna längre som det var för låt säga 10-15 år sedan. Det verkar som om bilförarna i varje fall inte avsiktligt kör på andra bilar längre. Förr var det ganska vanligt vid fransk fickparkering att man kunde se att de körde så de dunkade i bakomvarande. Sedan fram tills de dunkade i framförvarande. Och i värsta fall höll de på så ett par gånger.
Parkering i gathörn kan också resultera i sådant här. Det är kanske svårt att se men bussen kom i alla fall inte runt hörnet. Efter ett par tutanden så gav bussföraren upp och körde en annan väg. Vilket inte precis är lätt i Nice där de flesta gator är enkelriktade - åt fel håll förefaller det alltid. Men är det inte en lapplisa som står framför bussen och skriver något i ett block? 

Möllers

Den röda golfen var snygg en hänter i landskrona med dom ställer sig hur som helt ska kolla imorgon om jag ser nån som står fel.

Trier

Det är ju lätt att skratta åt parkerarna i Nice men det är inte alldeles enkelt vilket jag själv smärtsamt fått erfara.

Efter ett par sköna skidveckor i Chamonix skulle vi avsluta med ett par dagar hos en kompis i Nice. Anlände till sagda stad en söndagskväll och hittade en precis lagom stor plats längs en större gata. Massor med bilar stod parkerade längs hela gatan, dessutom kostade det inget. Suveränt tyckte vi!

Nästa morgon när vi kom ut så stod det inte längre några bilar parkerade där. Inte heller våran...

Det visade sig att det var en bussfil vi parkerat i men som på lördagar och söndagar (fram till måndag morgon 06:00) var tillåten att parkera i.

Det tog större delen av den dagen att leta reda på vart bilen hade bogserats, åka dit, fylla i papper till förb...lse för att slutligen slanta upp ett par tusenlappar.

Man lär så länge man lever =)

//Mr T

JDS

Sådär som på Staffans bilder brukar det se ut här i Vasastan på vintern.

Min favorit-slentrianparkering är annars när nån ställer sig bredvid en ledig lucka, ett slags dubbelparkering fast bredvid en bil som inte finns. Ett bra sätt att göra dessa förare mer engagerade i situationen är att köra förbi och backa upp så att man står några centimeter framför, och något längre till vänster. Om tiden och utrymmet finns, så kan man alternativt använda gångbanan för att komma fram till den lediga platsen. Särskilt engagerande inverkan kan detta ha om de står och väntar på någon.

Staffan Sävenfjord

Inte heller i Avignon är de precis några parkeringshelgon:

Hans Fredriksson

Inte så mycket med parkering att göra.
Men det är lite tvärtom med gångtrafikant och bilist i Kiev Ukraina.

Möllers

Fattar inte hur bilförarena tänker typ den bilden ser farligt ut tur det kom ingen där gånede där på Hans bild.

IngemarJ

Hej!

Kan i sammanhanget bara beskriva en färdtjänstbusschaufför i veckan som lyckades parkera i 45 graders vinkel utanför huvudentren och försvinna upp i huset med den boende och på så sätt blockera hela avsigningszonen. Hade blivit intressant att se vad som hade hänt om ambulans eller räddningstjänst hade behövt komma åt. Nu var det bara jag som drabbades som skulle försörja grannboendet med mat och blev en kvart försenad med motsvarande väntetid på avdelningarna i grannboendet.

Hälsar

Ingemar

jane

En bra parkering i Paris. ;)
/jan

Peter C

Måste ju vara perfekt med en sådan liten tjusig bil i Paris.  8)