Huvudmeny

MTR vann...

Startat av M224, 20 januari 2009, 15:41:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M224

http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=13451

Jag hoppas att det blir bra och MTR är ju ett iaf ett bra namn.

SL i samarbete med Stockholm Tub AB låter ju som ett skämt...

Robban

Tyckte jag hörde av Torborg i en radiointervju Vd för MTR i Norden att vi tydligen ska heta Tunnelbaneservice och det är väl ett längre å inte lika roligt namn eller hur M224?  ;D

Depån får väl byta ut texten "Connex" i SL i samarbete med......... till Tunnelbaneservice istället, det är faktiskt ytterst få vagnar som det står Veolia på.

Och eftersom alla som kör för SL ska få en enhetlig uniform år 2010 så kommer det ju inte finnas nån vare sig MTR Busslink Swebus logga utan rätt å slätt SL.

/Robban
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

michael k

en får gratulera tunnelbanans personal då att ni slipper veolia

Ersa

Citat från: Robban skrivet 20 januari 2009, 18:05:21 PM
Och eftersom alla som kör för SL ska få en enhetlig uniform år 2010 så kommer det ju inte finnas nån vare sig MTR Busslink Swebus logga utan rätt å slätt SL.

Jaså? Det var nyheter för mig. Var finns mer fakta om det?

virtual1

Citat från: Robban skrivet 20 januari 2009, 18:05:21 PM
Tyckte jag hörde av Torborg i en radiointervju Vd för MTR i Norden att vi tydligen ska heta Tunnelbaneservice och det är väl ett längre å inte lika roligt namn eller hur M224?  ;D

Depån får väl byta ut texten "Connex" i SL i samarbete med......... till Tunnelbaneservice istället, det är faktiskt ytterst få vagnar som det står Veolia på.

/Robban

Men är man dumma i huvudet eller??? - MTR är väl en ganska 'uttalbar' akronym (Mass Transit Railways), vilken vettig person med över 70 i IQ kommer ens ta ordet 'Tunnelbaneservice' i sin mun???? - *suck* -
snacka om att göra bort sig på en gång!

homer

Citat från: Verspieder skrivet 20 januari 2009, 19:03:05 PM
Jaså? Det var nyheter för mig. Var finns mer fakta om det?

de senaste jag har hört om detta är att de inte kommer gälla bussförare utan endast spårbunden personal

Magnus_J

det senaste jag hörde var att alla ska få det..

med andra ord.. man hör väldigt mycket av få som egentligen vet. man kan väl inte vara säker innan man har påsen i handen egentligen.
fast jag förstår inte riktigt poängen i att bara ha SL uniform på spåravdelningarna.

Fredrik Klint

Syftet med enhetlig uniform för både buss- och "spårpersonal" har jag tolkat som att det ska underlätta för trafikanter att känna igen oss samt att personalen inte behöver byta uniform vid entreprenörsskifte.

"Nu ska tågen gå i tid..." Gäller bara att lära folk att åka tunnelbana då, lätt att få förseningar p.g.a. dörrar som hålls upp etc. oavsett vem som driver trafiken. Bara för att MTR funkar bra på hemmaplan så kanske det inte funkar automatiskt i Stockholm, våra trafikanter är inte alltid så väluppfostrade.  ;)

Åke O

Jag såg i DN att "arbetsnamnet" för det nya företaget är Tunnelbaneservice AB. Inget är således klart men det lutar väl åt det hållet. Enligt bolagsverket är inget företag i Sverige heller registrerat med det namnet, ännu.

Muk

Citat från: Åke O skrivet 25 januari 2009, 20:33:51 PM
Jag såg i DN att "arbetsnamnet" för det nya företaget är Tunnelbaneservice AB. Inget är således klart men det lutar väl åt det hållet. Enligt bolagsverket är inget företag i Sverige heller registrerat med det namnet, ännu.

Det finns ett lagerbolag som har ett ärende inne hos bolagsverket om namnändring till Tunnelbaneservice i Stockholm AB. Ska vi gissa att det är MTRs bolag. I så fall är organisationsnumret 556762-7152.

F.Å

Så var det dags för en runda till Länsrätten även här kanske...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=878798&rss=2216

Muk

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 januari 2009, 10:44:31 AM
Ja jag hade blivit synnerligen förvånad om inte denna upphandling drevs ända upp i Regeringsrätten

Finns det någon särskild fallgrop i den här upphandlingen som gör det intressant juridiskt, eller är det ett slentrianmässigt överklagande?

Rojje

Veolias skäl:

"Veolia Transport överklagar beslutet om tunnelbanekontraktet

2009-01-30

Veolia Transport Sverige AB har lämnat in ett överklagande av SLs styrelses beslut att tilldela MTR kontraktet för Stockholms Tunnelbana. Veolias pris ligger cirka 2,5 miljarder kronor lägre än det valda företagets. Trots denna uppenbara prisskillnad beslutade SLs styrelse att välja det betydligt dyrare alternativet. Veolia Transport ifrågasätter därför bland annat SLs utvärderingsmodell.

- Vi har under de år vi ansvarat för tunnelbanan fått allt fler nöjda resenärer, främst tack vare ökad punktlighet och förbättrad störningsinformation. De
senaste mätningarna visar att cirka 80 procent av resenärerna är nöjda med tunnelbanan. Punktligheten under 2008 uppgår till 98 procent beräknat enligt internationell standard och är bland de högsta i världen. I Stockholm är detta rekord och ett bevis på att vårt systematiska kvalitetsarbete har varit framgångsrikt, säger Tomas Wallin, VD för Veolia Transport Sverige.

- Veolias anbud innebär lägst kostnad för SL, samtidigt som en bättre kvalitet uppnås under kontraktstiden. Vårt anbud har många kraftfulla lösningar för att få ännu fler nöjda resenärer. Vi räknar med att nå upp till 90 procent nöjda resenärer de närmaste åren.

- Vi eftersträvar en rättvis bedömning. Pris och kvalitet måste värderas utifrån verklighetsbaserade strikta kriterier och inte enligt en modell som ger utrymme för godtycke. Det är en av de frågor vi nu vill få prövad, betonar Tomas Wallin.

För mer information, kontakta Veolia Transports pressjour i Stockholm,
tel 0770-33 11 33.

Senast uppdaterat: 2009
"

Pressmeddelandet från Veolia

bjalle

Det var en hyfsad prisskillnad