Nynäsbaneavstängningen - vilka kör?

Startat av Skalman, 21 juli 2007, 14:03:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skalman

Vilken/vilka operatörer kommar att köra ersättningstrafiken för Nynäsbaneavstängningen som påbörjas nästa vecka? Hur löser man normalt situationer som denna - blir det en separat upphandling eller hanteras den som "vanlig" ersättningstrafik?

Ersa

Är det inte Veolia som har kontrakt på pendeltågsersättning sedan tidigare?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 21 juli 2007, 16:01:56 PM
Är det inte Veolia som har kontrakt på pendeltågsersättning sedan tidigare?

Nej, det är väl Swebus. Men det kontraktet gäller ersättningstrafik vid oplanerade störningar och det torde gå att få ned priset vid en planerad störning med åtföljande planerade insatser om man gör en särskild upphandling.
Men därmed vet jag inte om man gjort någon sådan. Har den här avstängningen varit känd i god tid kan man ju ha tagit höjd för den redan när avtalet skrivs. Så brukar vi göra med de bussupphandlingar för tågtrafik jag sköter, nämligen Tågkompaniets trafik mellan Göteborg och Oslo på svensk sträcka. De årliga avstängningarna Göteborg-Trollhättan (blir dock ingen i år) finns med i avtalet från början, vilket då alltså omfattar såväl planerad som oplanerad ersättningstrafik.
Bussakuten, som sköter ersättningstrafiken åt SJ, brukar göra särskild upphandling vid alla planerade ersättningar.
(Planerad ersättningstrafik är sådan som är känd långt i förväg, t ex vid banarbeten. Oplanerad är sådan som uppstår vid akut t ex efter en urspårning eller en nedriven kontaktledning. En oplanerad insats kan vid långa avbrott övergå i en planerad; dock är avbrotten sällan så långvariga att det är någon idé att göra en ny upphandling.)

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Det bör nog vara Swebus som kör, ja. De har ju plockat ner en godsrumsbuss för cykeltransporter. Sedan länge är det Swebus som har beredskapen för trafikstörningar på Nynäsbanan, det står en buss i Västerhaninge och en i Nynäs i beredskap för de mycket ofta återkommande felen på järnvägen. Det är signalfel och liknande i stort sett varje dag. Nynäsbanan är ett skräckexempel på järnväg när den är som sämst.
/Björn

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 21 juli 2007, 18:06:52 PM
Det bör nog vara Swebus som kör, ja. De har ju plockat ner en godsrumsbuss för cykeltransporter. Sedan länge är det Swebus som har beredskapen för trafikstörningar på Nynäsbanan, det står en buss i Västerhaninge och en i Nynäs i beredskap för de mycket ofta återkommande felen på järnvägen. Det är signalfel och liknande i stort sett varje dag. Nynäsbanan är ett skräckexempel på järnväg när den är som sämst.
/Björn

Ja, men cykelbussen har inget med avstängningen av Nynäsbanan att göra. Sedan är förstås en buss i beredskap vid varje ändpunkt bättre än ingen alls men det räcker inte långt om det händer något med tågen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

I Skåne har Veolia fått all ersättningstrafik för Pågatågen. Trots att Arriva kör tågen är det Veolia Transport som ska köra dessa. SJ har som bekant tappat all Ö-tågs trafik ( SJ har dock överklagat), vem som ska köra dessa ersättningar är dock oklart.
I branschen i 40 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 21 juli 2007, 18:54:06 PM
I Skåne har Veolia fått all ersättningstrafik för Pågatågen. Trots att Arriva kör tågen är det Veolia Transport som ska köra dessa. SJ har som bekant tappat all Ö-tågs trafik ( SJ har dock överklagat), vem som ska köra dessa ersättningar är dock oklart.

Och i Göteborg (Partille) är det ingen idé att ringa till Veolia. De kan i alla fall aldrig ställa upp.
Så olika kan det vara...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

LinusA

Stämmer bra att det är Swebus som kör denna ersättningstrafik.

Citat
Ja, men cykelbussen har inget med avstängningen av Nynäsbanan att göra.

??? ???

Martin Maltkvist

Citat
Och i Göteborg (Partille) är det ingen idé att ringa till Veolia. De kan i alla fall aldrig ställa upp.
Så olika kan det vara...
---
Beror det på ovilja eller oförmåga (vagnbrist etc.)?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 juli 2007, 18:12:02 PM
Ja, men cykelbussen har inget med avstängningen av Nynäsbanan att göra.

Klart den har, hur tror du annars man ska kunna ta cykel "på tåget" när inga tåg går?
Den kör linje 35C.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Upphandlar man inte Nynäsbanan då också?
Den skall vara avstäng 3/5 - nån gång i Augusti 2008.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 21 juli 2007, 20:37:06 PM
Klart den har, hur tror du annars man ska kunna ta cykel "på tåget" när inga tåg går?
Den kör linje 35C.

Cykelbuss har väl gått till och från Nynäshamn länge. Eller har den varit indragen några år? Att ta med cykel på pendeltåget är inte det lättaste. Från Stockholm C är det t ex inte tillåtet. Sedan är också platsen på ett pendeltåg för cyklar begränsad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico


Vill minnas att Söderort tidigare ofta hade en kort lastbil med skåp, typ en Volvo en FL6, inhyrd på somrarna som fungerade som ett slags komplement (för att ta just cyklar) till den Nynäslinje som väl förr utgick från Gullmarsplan. Kanske att t.ex. Kvarne har bättre koll på detta.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Citat från: Bussmicke skrivet 21 juli 2007, 20:37:06 PM
Klart den har, hur tror du annars man ska kunna ta cykel "på tåget" när inga tåg går?
Den kör linje 35C.

Javisst, så är det. Det är väldigt mycket cyklar på tåget sommartid när folk ska till/från Gotland. Några X10 brukar vara apterade speciellt för cykeltransporter i ena ändan.
Och sedan brukar det vara väldigt mycket bagage, så pass att det är svårt att ta sig av/på tåget.
/Björn

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 juli 2007, 21:44:00 PM
Cykelbuss har väl gått till och från Nynäshamn länge. Eller har den varit indragen några år? Att ta med cykel på pendeltåget är inte det lättaste. Från Stockholm C är det t ex inte tillåtet. Sedan är också platsen på ett pendeltåg för cyklar begränsad.

Cykelbuss har bara gått under avstängningar vad jag vet.
Ser ingen anledning att köra en cykelbuss då tåget går.
När tåget går tar man cykeln den vägen, på Cst får man inte ta cykel utan får cykla till Karlberg/Södra för att åka.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.