Huvudmeny

Taxi bil.

Startat av Möllers, 19 januari 2009, 18:07:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

IntresseTrafik

Möllers

ch

En bekant som hade taxibil hade en sån på sin instrumentpanel för några år sedan, och hade satt in några lysdioder i bilen så när taklampan på taxibilen lös så lös det även i den lilla taxibilen på instrumentpanelen. Det var häftigt och originiellt.

Nico

Tja, själv är jag emot allt som lyser upp i vindrutan (eller dinglar i innerspegeln) då jag anser att sådant stör min sikt, ger reflexer och dödar mitt mörkerseende. Skulle t.ex. aldrig vilja åka runt med dessa små adventsljusstakar som en del gör. Annars är det väl inget fel i att åka runt med en taximodell på instrumentbrädan även om man knappt får plats med något alls där numera.

I synnerhet inte sådant som denna läckra Checker A11 som ser ut att vara i skala 1:24 eller kanske t.o.m. 1:18. Lite komiskt att denna kom fram nu då jag så sent som i förrgår hade ämnet uppe på ett annat forum. Checkers var slitstarka och på gamla Solna Taxi så fanns nog Sveriges största bestånd en gång i tiden. Den sista tillverkade rullade av bandet i Kalamazoo, Michigan 1982 och den sista i USA trafikerade New Yorks gator fram till 1999. I Sverige vet jag i alla fall en rostig, men körklar och taxibesiktigad, A11 som stod i ett garage i Råsunda i början av 2002.

Själv håller jag mig ju oftare till mindre skalor som 1:43 och 1:87. Fick hem några modeller i den senare skalan för ett par dagar sedan och bland dem fanns några Checker A8 från den amerikanska tillverkaren Athearn. Typ A8 kom redan 1956, men delar trots det mycket med de senare generationerna, i princip är det mest kosmetiska skillnader på de senare versionerna. Detaljeringen på Athearns modeller är inte alls i klass med de större europeiska tillverkarnas, men man börjar bli vassare på detta även hos US-tillverkarna.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Möllers

Trevliga bilder min Taxi är på Skala 1:18 kostade 542kr.
Fotade lite mer nu på den lite ditaljer o så svårt att fota i den vänta till jag ska hämta min zoom denna veckan.
Kanske det blir bättre bilder då.

Nico

Citat från: Mattias Möller. skrivet 19 januari 2009, 21:01:17 PM

Trevliga bilder min Taxi är på Skala 1:43 kostade 542kr.
Fotade lite mer nu på den lite ditaljer o så svårt att fota i den vänta till jag ska hämta min zoom denna veckan.
Kanske det blir bättre bilder då.

Citat från: Mattias Möller. skrivet 19 januari 2009, 18:07:05 PM

Jo, Mattias

För min del är bilderna helt klart OK och det är en jättetrevlig modell du har fått tag på där. Däremot ställer jag mig fortfarande lite undrande till att den skulle vara i skala 1:43. Visserligen ligger priset rätt för en mer exklusiv modell, om än i en något större serie, i skala 1:43, men det motsägs ändå lite av att den känns aningen för detaljerad för den skalan. Sen ger de två bilderna ovan även ett intryck av att den är större. Speciellt bilden där modellen står på något som verkar vara armstödet till en fåtölj gör att det mera ser ut som något som är uppåt skala 1:24 eller så.

Storlek är ofta svårt att avgöra utifrån en bild och man lurar sig lätt. Du har inte möjlighet att lägga med något vardagsföremål som referensobjekt, som jag gör nedan med en 1:87 modell som exempel, så storleken bättre framgår? 

Utan referensobjekt

Med referensobjekt

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Pickos

Det borde väl vara denna, finns hos Motorart. Skala 1:18 uppenbarligen.

Mycket fin modell du har hittat, Mattias!
1:a Korinthierbrevet 10:15

Möllers

Jo var där jag köpte den men det tog så lånt tid innan den kom bestelte den i nov.
Tack ni gillar den.
Den var på skala 1:18 inte 1:43.

Möllers

Fotade 2 bilder till på den annan vinkel  ;)
Är så nöjd över min taxi.

Nico

Jo, den pryder sin plats. Har man väl blivit biten så är man sedan oftast fast.  :D  ;)

Alfred E. Neuman

jocke

Jag kör väl min i favorit i repris då.

Köpt i New york i augusti.

Jag förändrar era liv med detta inlägg

Möllers

Den ska jag köpa med om jag har chansen på nätet alla gånger bara måste  ;D

jocke

Kostade 65 dollar i nyc iaf :)

65.00 USD = 548.925 SEK
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Möllers