Huvudmeny

Mesta långmilaren...?

Startat av UglyJazz, 19 januari 2009, 08:29:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

UglyJazz

Är det någon som känner till att någon buss skulle ha rullat längre än SDX844 som går i norrbotten för Piippolas Busstrafik?
Det är en Helmarkbyggd dubbeldäckare med godsutrymme för åtta pallplatser i bak.
En Scania såklart, K124EB6x2 med 58 platser i.
Senaste bekräftade notering 166 000 mil. Respekt..

OBS! såna bussar där motorn/drivlinan bytts räknas inte.
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Magnus_J

i tidningen Bussbranchen nummer 7 sept. 2008 kan man läsa om en Volvo på Swebus exp. som de bytte matarpump på vid 171 000 mil.
är finnas en Scania som rullat 200 000 mil med orörd motor.

UglyJazz

Det påstås att det finns en del, men regnummer är hårdvaluta och tar bort osäkerheten i hörsägen...
Jag har hört talas om artikeln, men saknar uppgifter om den värsta...

Ersa

En del av Norrtäljes blå Vegor torde ligga bra till i långmilalistan.

UglyJazz

Den fick spridarna bytta för sextusen mil sedan. I övrigt är motorn inte rörd annat än att vätskor bytits regelbundet. Inga kolv eller lagerbyten eller annat fusk...

UglyJazz

OK. Anser det härmed belagt att det för närvarande inte finns något som rullat längre utan omfattande ingrepp på våa linjenät...
Norrtäljes Vegor har långt kvar dit vi talar om...

Ersa

Fridströms NPT755 verkar ha fått färdskrivaren utbytt någon gång efter 2004, för det står 92 227 mil i CBR, men jag vill minnas att den slog om till över 100 000 för många år sedan. Fast jag kan ju minnas fel. Helt orenoverad motor har den iaf. Vegorna i Norrtälje anges från 96 000 till c:a 113 000 mil, fast många av dem kan nog vara renoverade.

Frågan är hur korrekt CBR är. De påstår ju att Piipolas SDX844 "bara" gått 152 912 mil...

Optimal

71xx på Söderort passerade 100.000 för några dagar sen. Sist jag körde så stod mätaren  på ca 5.000 mil. Så den är väll uppe i ca 110.000 nu. Minns inte exakt vilken individ

Jan

Citat från: UglyJazz skrivet 19 januari 2009, 08:29:02 AM
Är det någon som känner till att någon buss skulle ha rullat längre än SDX844 som går i norrbotten för Piippolas Busstrafik?
Det är en Helmarkbyggd dubbeldäckare med godsutrymme för åtta pallplatser i bak.
En Scania såklart, K124EB6x2 med 58 platser i.
Senaste bekräftade notering 166 000 mil. Respekt..

OBS! såna bussar där motorn/drivlinan bytts räknas inte.

Med få förare och regelbunden service, så är detta inget speciellt. Det finns företag som har 2 år gamla bussar som redan låter skit ur motorn.
I branschen i 40 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 01 februari 2009, 00:05:14 AM
Frågan är hur korrekt CBR är. De påstår ju att Piipolas SDX844 "bara" gått 152 912 mil...

Det uppdateras väl bara en gång om året. Är väl inte särskilt korrekt för övrigt heller.

En buss brummar

Inget unikt kanske men majoriteten av Blå Express bussarna (GS) har passerat en bit över 100k, det är med bussnummer 224-234 där dom flesta har passerat. Ingen av dessa har bytt motor, men jag vet att 226 har fått ny turbo, 224 ny växellåda, sedan finns en rad andra saker som bytts.

Problemet med dessa B10 bussar är att dom håller för bra. Om bussarna hade varit vrak efter 5 års körning hade dom troligtvis bytts ut, nu har dom fungerat bra i nästan 10 år och upphandlingen är mycket snart så nu byts inga bussar ut... Vi har idag ganska mycket problem med dessa bussar som annars är rena drömmen att köra. Önskade att volvo fortsatte med dessa bussar.

Tror efrerfrågan på robusta saker är större än nya hightech bussar. Dock var ju B10:an också lite hightech fast i perfekt balans eller utsträckning.

Knut

Swe Ex 4968 har vel tippet 2 mill. Men har ingen mening om hva som evt er gjort med den